• Emeraldy

Förvällt och fryst in kantareller - sen då?

Ja, som rubriken lyder har jag förvällt och sedan fryst in kantareller. Nu vill jag göra en stuvning/sås men är lite osäker då jag aldrig gjort det förut (bara med burksvamp).

Hur går jag tillväga? När jag tinar svampen blir det ju massa vätska (antar jag). Är det nåt jag ska använda, eller ska jag hälla bort det? Gör jag sen som vanligt eller måste man göra på nåt speciellt sätt när man använder "färsk" (säger man så om den varit fryst ) svamp?

Nån som har några bra tips att dela med sig av?

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Förvällt och fryst in kantareller - sen då?
  • sailormoon81

koka bort vätskan, häll på salt och peppar och mjöl, samt en nypa socker och rör om. Häll sedan på grädde och låt koka ihop, sen är det klart

• isisisis

Tina den och stek sen på den igen.
    Salta och peppra.
    Sen kan du tex pudra på lite mjöl och slå på grädde....om du vill stuva eller göra sås.

• ulle77

du behöver ju vätska till såsen/stuvning, så antingen kan du tina långsamt och hälla av vattnet, fräs svampen lite och använd vätskan till redningen.

Eller så kan du hälla allt i kastrullen, kan vara lite otinat, och låta spadet koka in (kan ta en stund) och sen hälla på nytt vatten.

• Emeraldy

Här råder det visst delade meningar

När jag gör champinjonstuvning av burkchampinjoner (har faktiskt aldrig gjort kantarellstuvning) använder jag alltid burkspadet för det ger ju jättemycket god smak. Därför är jag lite fundersam på om man ska använda det här spadet också? Hmm...

• Sencha

Tina (antingen i micron eller i en gryta på spisen). Häll av vätskan och spara. Stek svampen. Gör en bottenredning (förslagsvis i den gryta du tinade svampen i) och späd med svampspad och mjölk. Häll i svampen och smaka av.

Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • lata kocken Johanna

vätskan innehåller mkt smak så antingen kan du koka in den i svampen - så behålls smaken

eller så häller du av den i ett kärl och steker på svampen (i SMÖR - det är mkt godare) - sen använder du vätskan till stuvningen tillsammans med grädde

• Emeraldy

Jag får helt enkelt prova mig fram Det lutar nog åt att jag kokar in den i svampen, det känns enklast och sen gör jag stuvning. Använder man soja när man gör kantarellstuvning (det har jag alltid i champinjonstuvning)?

• kattfoten

jag låter spadet koka in i svampen och när det är inkokt steker jag i smör. Soya funkar bra, lite sälta och fin färg. Kantareller är naturligt ganska peppriga i smaken - så man behöver inte så mycket peppar.

Skicka lite till mig är du ändå håller på

• lata kocken Johanna

neeeeej svampstuvningar ska vara ljusa!

svampbuljong är en bra hjälp för att få smak

annars salt, finmalen peppar, svampbuljong (eller kyckling eller kalv) smör, mjöl, riktig grädde och lite sherry

• Emeraldy

lata kocken:
    Haha, jag som tycker det blir så mycket godare med soja Men om du bortser från att du inte tycker man ska ha det i svampstuvningar överhuvudtaget; är det nån skillnad på kantareller och champinjoner? Alltså, jag gillar ju soja i champinjonstuvningar, tycker jag då att det är lika gott i kantarellstuvning? Sherry har jag inte hemma, så det skippar jag Kycklingbuljong har jag ju iofs, kanske skulle prova det...

• lata kocken Johanna

nej det passar inte ihop med kantareller enl mig eftersom det dränker smaken av kantarellerna

champinjoner behöver all hjälp de kan få så där kan det kanske passa smakmässigt men inte färgmässigt, testa med LJUS soya nästa gång. Godare smak och finare färg

• augustin

Såhär gör jag VÄRLDENS GODASTE KANTARELL STUVNING!!!! (bara så att ni vet)
    och nu menar jag stuvning och inte sås...

Förvällda kantareller är redan fyllda med god smarrig vätska, ta därför BARA kantarellerna- inte spadet om du fryst med det...

En kastrull...
    En klick smör....fräsa fräsa tills det är brynt (smöret alltså...

I med kantarellerna...

Låt svampen "koka/steka" sig halvtorra- dvs vattnet från svampen ska inte ligga på botten av grytan i för stor mängd...

Skit i mjölet utan häll över grädden direkt. Lite åt gången... Låt grädden koka in med den lilla vätskan som fanns kvar i kastrullen...

Låt det koka in och bli liksom klibbigt....

Salta och peppra med pepparmic och lite lite mald vitpeppar...

Om du har en bit älgstek och potatis att servera till denna stuvningen så är du in heaven

• augustin

För en extra smakkick, så kan du fräsa med lite finhackad lök också...

• Emeraldy

Det blev gott till slut i alla fall Jag lade de frysta kantarellerna i en kastrull och lät dem tina och vätskan koka in. Smör, mjöl och grädde. Tog både soja och kycklingfond Smaskigt blev det hur som helst

Tack för hjälpen, alla!

Svar på tråden Förvällt och fryst in kantareller - sen då?