• en enda ros

Dementera

Är att INTE dementera något det samma som att hålla med?

ex: Jag hävdar något, kommer med ett påstående, och den andre säger varken bu eller bä.

Skulle lika gärna lägga den här tråden under filosofi eller psykologi eller kanske till och med under relationer..

Men vad har ni för synpunkter om att dementera eller icke dementera?

• Svar på tråden Dementera
  • snusmumriken2

Vet inte om jag missförstod din fråga nu.

Men för mig betyder "Dementera" att man tillbakavisar nägot, dvs säger att ett påstående inte stämmer.

• Linda1976

Nej det är det inte.

Att inte dementera kan ju lika gärna vara att man skiter i vad folk tror  och låter bli att kommentera alls.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    snusmumriken2 skrev 2007-11-10 19:48:58 följande:
    Vet inte om jag missförstod din fråga nu.Men för mig betyder "Dementera" att man tillbakavisar nägot, dvs säger att ett påstående inte stämmer.
    Ja, typ.

Tex:

En journalist säger på nyheterna: Företaget XX planerar att lägga ner fabriken i X-stad.
    Företagets VD dementerar uppgifterna (dvs säger att de inte stämmer).
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Tant Groda

nä det betyder väl attdet inte stämmer...alltså tillbakavisar som inlägg 1 sa

tex: det ryktas att en kändis är gravid...denna dementerar detta för att det inte stämmer!

• en enda ros

Ja precis. Men om vi säger att personen inte säger att det inte stämmer.. tolkar men det som att det då stämmer?

hahaha oj vad luddigt det blev.. Jag borde lagt tråden under Filosofi eller dyligt. Frågan är inte så "språklig" egentligen märker jag nu.

• snusmumriken2
    Linda1976 skrev 2007-11-10 19:51:26 följande:
    Ja, typ.Tex:En journalist säger på nyheterna: Företaget XX planerar att lägga ner fabriken i X-stad.Företagets VD dementerar uppgifterna (dvs säger att de inte stämmer).
    Så vad var frågan då? *förvirrad*
  • en enda ros

Tänkte som Linda1976... Att det ena inte utesluter det andra..på något vis..

• Linda1976
    en enda ros skrev 2007-11-10 19:52:18 följande:
    Ja precis. Men om vi säger att personen inte säger att det inte stämmer.. tolkar men det som att det då stämmer? hahaha oj vad luddigt det blev.. Jag borde lagt tråden under Filosofi eller dyligt. Frågan är inte så "språklig" egentligen märker jag nu.
    Nej, gör man inte. Man tolkar det som att personen skiter i vad folk tror, och inte orkar kommentera alls.
  • snusmumriken2

en enda ros skrev 2007-11-10 19:52:18 följande:

Ja precis. Men om vi säger att personen inte säger att det inte stämmer.. tolkar men det som att det då stämmer? hahaha oj vad luddigt det blev.. Jag borde lagt tråden under Filosofi eller dyligt. Frågan är inte så "språklig" egentligen märker jag nu.
    Tror jag börjar haja nu

Men brukar man säga att någon inte dementerar?
    Säger man inte bara att personen inte kommenterat uppgiften el dyl?
  • en enda ros

Tanken med tråden var egentligen inte betydelsen av själva ordet, utan mer hur man kan tolka saken. Alltså om någon inte håller med i den man sagt.

• Linda1976
    snusmumriken2 skrev 2007-11-10 19:54:26 följande:
    en enda ros skrev 2007-11-10 19:52:18 följande: Tror jag börjar haja nu Men brukar man säga att någon inte dementerar?Säger man inte bara att personen inte kommenterat uppgiften el dyl?
    Man kan väl säga vilket som.

J-Lo gravid, hon har inte kommenterat uppgiften
    J-Lo gravid, hon har iaf inte dementerat

(Fast nu har hon ju bekräftat det! men ändå)
  • Tant Groda

Om du får ett påstående tex Du är gravid, är du inte det så dementerar du uppgiften...alltså säger nej jag är inte gravid

om du får ett påstående som säger du är INTE gravid, då dementerar du detta genom att säga att du är gravid

Eller är jag helt ute och reser?

• en enda ros

Edvina82. Jo.. men om nån inte säger NÅT då? hur tolkar man det? Är det det samma som att hålla med? eller kanske tvärt om?

(Linda1976. heheh jupp nu har hon ju bekräftat det )

• Tant Groda

om man inte varken bekräftat eller dementerat så har man varken bekräftat eller dementerat uppgiften

på nyheterna ibland säger de att X har varken dementerat eller bekräftat att uppgifterna stämmer

• en enda ros

Hahahaha ja jo då är det varken dementerat eller odementerat. Helt rätt.
    Frågan är hur man borde tolka det. Det är det som är det kluriga.. Ville ha lite olika syn på det.

(som jag skrivit lite tidigare så kan jag ha lagt tråden under fel rubrik, för det är en mer filosofisk än språklig fråg )

• Tant Groda

fast jag tycker inte det är så svårttolkat..
    Fast jag är ganska ofilisofisk av mej

• Cocarola

Det finns ju ett gammalt ordspråk som säger: den som tiger samtycker. Så det kan vara en ganska utbredd uppfattning att om man inte dementerar ett påstående så håller man med.

• en enda ros

Ja jo..det är ju nästan det man utgår ifrån. Men det är ganska svårt att veta.. Så det är intressant o se hur folk uppfattar det. - Vad ett icke medhåll egentligen betyder

Svar på tråden Dementera