• Taras mamma

Kräkningar efter lax

Min dotter är 14 månader och kräks då och då, utan att vara magsjuk. Jag har nu börjar funderat efter samband då jag tidigare bara tänkt att hon kanske fått i sig något tokigt då hon gärna biter på allt. Men fyra senaste gångerna har hon kräkts efter att ha ätit lax (jag kommer inte riktigt ihåg vad hon ätit de tidigare gångerna). Jag hade bestämt mig för att inte ge någon mera lax men idag lagade vi laxpaj som hon absolut ville smaka så hon fick en bit pajskal (utan någon laxbit) och ett par timmar senare kaskadkräktes hon.
    Jag är inte alls insatt i allergier, så är det någon som vet om kräkningar är ett symtom vid fiskallergi? Kan hon vara allergisk mot lax men inte mot torsk som hon åt tidigare i veckan utan problem? Vore tacksam för svar...

• Svar på tråden Kräkningar efter lax
  • Kiralves

samma för min 9 månaders dotter hon har kräkt 4 ggr efter fisk, kräkts massor, så nu får hon inte fisk mer

• Blå Flygare

Det är vanligare att barn är allergiska mot tork än någon annan fisk. Men det gör det ju inte omöjligt för din dotter att vara allergisk mot just lax utan att vara allergisk mot torsk. Alla fiskar är olika. Lite som frukt; äppleallergi är vanligast, men man kan ändå vara allergisk mot persika och tåla äpple.

• Kiralves

blå myran, intressat det är torsk min flicka kräkts av

• Blå Flygare

kiralves: Då ska du vara försiktig med ägg också. Det är vanligt med korsallergi mellan fisk och ägg. Min dotter är allergisk mot ägg, så när jag började med fisk gav jag först de minst allergena: lax, makrill... innan jag gav mig på torsk. Du kanske kan testa annan fisk än torsk? Men jag skulle vända mig till läk för att reda ut allergin först. Ta pricktest och så. Få råd.

• Kiralves

Blå myran, ägg tål hon, oc en gång fick hon lax utan att kräkas men varje gång hon ätit toskfiskar har hon kräkts massor och fårr feber

• glassen

Jag gav min pojke laxpuré en gång och då kräktes han massor. Efter det har jag inte testat lax nåt mer. Tänkte inte på att det kunde vara allergi. Trodde att han inte tyckte om det, men nu börjar jag fundera.

• miff

Kolla laktos o gluten istället.

Svar på tråden Kräkningar efter lax