• Anonym (...)

Äktenskapsbrott...?

Jag och min man ligger i skillsmässa som kommer vara färdig i januari då va har ett barn ihop... .... alltså han säger att det är otrohet om jag ligger med nån annan kille och att han skulle dra upp mig till rätten isåfall, kan han det?

• Svar på tråden Äktenskapsbrott...?
  • Anonym (...)

ingen som vet??

• Anonym (...)

ingen som vet??

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2007-11-10 21:00:06 följande:
    Jag och min man ligger i skillsmässa som kommer vara färdig i januari då va har ett barn ihop... .... alltså han säger att det är otrohet om jag ligger med nån annan kille och att han skulle dra upp mig till rätten isåfall, kan han det?
    Ehh svjv så har han inget att hämta om ni är bosatta i sverige. Och på vilka grunder skulle han vinna?
  • Anonym

Alltså det är inte ett brott att vara otrogen. Rätten bryr sig inte om otrohet!

• Anonym (...)

Nä tycker också att det låter väldigt fjantigt att de skulle bry sig om det, om man ens kan kalla det otrohet igentligen, men vad e äktenskapsbrott då?

• Anonym

Han säger ju bara så för att han inte vill att du ska sex med nån annan. Bara rena skitsnacket!

• Anonym (sweet)

Fast kanske inte e så bra när de e barn inblandade? De kan ju vända o vrida på allt.. jag tänkte mest på när de gäller vårdnadsfrågan. fast de kanske inte e ngt probem?

• Anonym (a)

Som de andra säger så är det inte olagligt att vara otrogen i Sverige. Du kommer alltså inte att åka i fängelse eller få böter.

Det påverkar heller inte dina rättigheter när det gäller bodelningen. Datum för bodelning är det datum ni skickade in begäran om äktenskapsskillnad. Det är värdet på era respektive tillgångar och skulder det datumet som räknas. Du kommer inte att få mindre pengar om du är "otrogen".

Det påverkar inte heller vårdnad eller boende för era barn. Barnen har fortfarande lika stor rätt till er båda, oavsett om någon av föräldrarna har sex med någon annan än den äkta mak*n. Du kommer alltså inte att få träffa dina barn mindre om du är "otrogen".

Om fortfarande bor ihop så kan man ju kanske rent moraliskt tycka att det är snällare mot den andra att inte ha sex med någon utomstående. Men om ni har flyttat isär tycker jag inte ens att det finns några moraliska betänkligheter. Då har ni ju separerat och lever varsitt liv.

• Anonym (a)

Anonym (...) skrev 2007-11-10 21:06:20 följande:

Nä tycker också att det låter väldigt fjantigt att de skulle bry sig om det, om man ens kan kalla det otrohet igentligen, men vad e äktenskapsbrott då?
    Äktenskapsbrott är ett brott mot 6:e (tror jag) budordet i första mosebok.
  • Anonym

Oavsett om TS har barn så kommer rätten se till vem som har bäst hand om barnen om sådanna finns. I övrigt skiter rätten i om TS har varit otrogen.

Svar på tråden Äktenskapsbrott...?