• Anna H

Hjälp! 16 år och gravid!

Har just fått veta att min styvdotter som är 16 år är gravid. Hon bor med sin mamma i ett annat europeiskt land och mamman är i mina ögon helknäpp. Hon har sagt att om flickan vill behålla barnet (vilket hon säger att hon vill) så får hon flytta hemmifrån!!! Som tur är ställer pojkvännens föräldrar upp för dem och min man och jag gör vad vi kan - men det är svårt när vi bor så långt bort och själva har småbarn (minsta är 2 mån). Just nu bor flickan hos en kompis som verkar ha schyssta föräldrar, men vi vet inte hur det kommer att bli framöver. Flickan kommer att fylla 17 innan barnet föds.

Vill gärna ha lite tips från er som fått barn i 16-17 års åldern på vad vi kan göra för att hjälpa henne.

• Svar på tråden Hjälp! 16 år och gravid!
  • Anna H

PS Tar gärna emot tips på andra siter för/om unga mammor - helst på engelska.

• MammaEmelie91

Jag e 16 o gravid men min mamma har aldrig sagt att jag inte får bo hemma så :/ Men hon kan inte bo hos er då?

Mamma I Mars =) *
  • Anna H

Jag skulle bli jätteglad om hon flyttade till oss, men hon är uppvuxen i staden hon bor i - pojkvännen också så jag tror inte att hon gärna vill flytta därifrån. Men hon vet att hon är välkommen hit när hon vill och hur länge hon vill. Det tar nästan en hel dag att resa emellan (med både bil och flyg).

• Maria V

Håller med, kan hon inte flytta hem till er så länge då??

Mamma till Wilma 070313
  • stinamaria

Det ni kan göra är väl att finnas där för henne, lyssna på henne och att hela tiden låta henne veta att hon är välkommen till er när hon vill. Förhoppningsvis ändrar sig mamman snart.
    Jag var 16 år när min son föddes och min pojkväns föräldrar blev galna när jag ville behålla barnet men dom ändrade sig och nu vill dom träffa sitt barnbarn iaf var 3e-4e dag

• Linn och Robin

Jag var 18 när jag fick min son, men jag hade hunnit flytta hemifrån och har ett stabilt förhållande med min sambo sedan tre år tillbaka.
    Utan honom hade jag inte gjort detta lika bra.
    jag vet inte riktigt vad jag ska säga som skulle kunna göra det hela lite lättare, men självklart underlättar det bara av att ni stöttar henne med ord.
    Min mamma tyckte bara det skulle vara besvärligt, hennes "lilla flicka".
    Det tyckte jag var väldigt tråkigt att höra, mådde dåligt under första trimestern p.g.a. att det kändes fel när ingen annan var glad åt mitt barn.

Hemskt jobbigt att hon bor i ett annat land, går det inte att ordna med en egen bostad åt henne och hennes kommade barn här i sverige?

Fråga på om det är något du vill veta!

Svar på tråden Hjälp! 16 år och gravid!