• cin

Vilse i lapp/handdukslandet...

Jag sitter här och försöker att tolka alla förslag på saker som ska införskaffas och känner mig lite borta...

Fråga: Vad exakt är det för skillnad på dessa tre?

(x) Tvättlappar

(   ) Tvätthanddukar

(   ) Frottéhanddukar

När ska de olika handdukarna/lapparna användas osv?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vilse i lapp/handdukslandet...
  • Lillstrumpa82

Jag skulle nog tolka det som att tvättlappar är istället för våtservetter, alltså för att tvätta av barnet när man byter. Tvätthanddukar borde ju kunna vara t ex såna små handdukar från IKEA, bra att ha att torka med efter tvättlappen. Och frottehandduken är en vanlig stor handduk Sen kanske det absolut inte är så det menas, men så skulle jag se det

• Sopheia

Tja, kan jag nog inte svara på, men ge tips om vad man kan behöva i dylik väg

1 Nåt att tvätta rumpan med efter blöjbyte; engångs parfymerade a la pampers odyl, engångs torra av antingen papper eller skumplast som man bara blöter eller små lappar av tyg som man tvättar och använder om och om igen. Vi gillade torra engångs bäst, hade såna där färdiga ibland när man var på språng.

2 "spydukar" del flesta bebisar kladdar vid amning, brösten läcker, och sen kräks de en massa. Då är det oumbärligt att ha ett gäng lite mindre handdukar att klä in axeln eller bebisen med. IKEA har några som heter Näkten, 3 kr styck, funkar finfint. Eller lite mindre 10-pack med tvättlapparna Krama funkar också bra.

3 Nån handduk eller två efter badet, men detkanm an ju ha sina vanliga till.

På det stora hela så kan man säga att man behöver sällan alla de där sakerna babyaffärerna säger att man behöver, och heter ngt "särskilt anpassat för spädbarn", typ en handduk eller så så är den oftast dubbelt så dyr och hälften så bra...

• Suzisuze

Bra tråd. har barn å väntar nummer två, men har oxå blivit villrådig av alla olika prylar man ska ha.

• cin

Tack för ditt svar, något dylikt som jag funderat på...
    Var på IKEA idag och köpte tre paket 10-pack Kramas. =)

• cin

Suzisuze - alltså det finns ju massa olika saker och alla säger olika.

Allt ändras hela tiden tycker man också...

• Sopheia

Kommer med fler råd, sånt här går jag igång på!

Köp inte för mycket grejer innan! Handla det som faller dig in, som du kanske mår bra av att pyssla med, men alldeles nyfödda klarar sig med bara jättefå saker, resten kan man handla sen.
    Några bodysar och byxor, babyskydd, vagn, ställe att sköta (säng/skötbord/köksbord/bänk) på och sova i och lite filtar, tvättlappar och blöjor. Thats it!

• cin

Sopheia - Tack, alla råd är så hjärtligt välkomna =)

Jag har försökt att minska ner listan så mycket som möjligt på vad som ska fixas...

Kläder har jag dock inte ens börjat titta på ännu...

• Virriga familjen

Vi har köpt vanliga engångs tvättlappar i papper som man blöter med vatten och torkar i rumpan vid blöjbyte. Och sen har vi köpt frottétvättlappar från IKEA som jag tänker använda på samma sätt, fast de går att tvätta och använda om och om igen. Sen har vi även fyndat ett litet parti av små frottéhanddukar för att lägga på skötbädden och torka allt möjligt med, tex spya och annat som kan behövas torkas upp.

• cin

Tack - känns som om man inte varit helt ute och cyklat i sina funderingar iaf...

• Virriga familjen

Äh! Man gör ju som man själv vill ändå! Du märker väl vad som funkar bäst för er då det är dags!

• Senap

Jag hade:
    Små flanell-dukar. Jättemjuka och perfekta när man ville ha något riktigt mjukt. 10 st (imsevimse t.ex. från minimundus.se )
    Tvättlappar i frotte - alltså små dukar i frotte. För tvätt av ansikte, rumpa, läckande bröst osv. 30 st (29:-/10st IKEA)
    Små handdukar - jättebra när jag ammade eftersom jag sprutade ned allt och sonen kräktes efteråt - varje gång Bra med något större. 30st  (4:-/st IKEA)
    (OBS. dåvarande priser )

Sen får ni kalla dem för vad ni vill

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
Svar på tråden Vilse i lapp/handdukslandet...