• MrsGustafsson

Värk i svanskotan

Har haft lite små värk i svanskotan när jag sitter ner. Är det foglossning som är på gång. Är i vecka 17+6.

Min BM är inte tillgänglig så ofta så jag kan inte fråga henne förren om en månad

• Svar på tråden Värk i svanskotan
  • kapet

Nästa gång du träffar bm berätta om det så att du kan få råd hur du ska göra.

Här har du några råd som kan hjälpa i vardagen

Råd och tips som kan underlätta och minska smärtan

Eftersom smärtan utlöses av påfrestningar på bäckenet, ska man försöka avstå från de rörelser som gör ont. Man kan även försöka skona kroppen från onödig påfrestning genom att till exempel

gärna stå i stället för att sitta och då belasta hela foten jämnt med tyngdpunkten över hålfoten
    använda stadiga skor, helst med sviktande sula, och inte använda träskor eller skor med höga klackar
    inte vrida kroppen när fötterna står fast i golvet utan hela tiden låta näsan följa skospetsarnas riktning när man vänder sig om
    ha ordentligt stöd i svanken när man sitter ner eller kör bil, till exempel genom att använda en kudde i ryggen
    variera sittställning ofta, inte korsa benen och inte sitta still för länge
    inte sitta i djupa soffor eller stolar så att man förlorar stödet i svanken och det blir svårt att ta sig upp och ner utan att böja och vrida ryggen
    resa sig från sängen sidlänges genom att först lägga sig på sidan med benen tätt intill varandra och sedan skjuta sig upp med hjälp av armbågen och ena handen
    sitta ner när man tar på sig byxor, strumpor och skor och böja ryggen så lite som möjligt
    gå i trappor som ett barn, det vill säga att sätta båda fötterna på samma trappsteg innan man kliver upp på nästa steg, eller ta hissen
    gå med korta steg och ta flera små promenader i stället för en lång
    inte röra sig så att man har fötterna bredare isär än vad axlarna är
    cykla i stället för att gå
    crawla eller simma på rygg på ett sådant sätt att benen alltid är ihop, i stället för bröstsim
    undvika att lyfta och bära tungt, framför allt när man har ryggen böjd eller vriden
    lägga en extra madrass i sängen eftersom det är bättre att ligga för mjukt än för hårt
    sova med en kudde mellan knäna för att belasta höfterna så lite som möjligt
    använda sidenlakan och sidenpyjamas som gör det lättare att vända sig i sängen
    pröva avslappning, försiktig massage och varma bad eftersom många muskler blir spända av smärtan.
  • AnnaGBG

Är det foglossning ( troligt ) så testa akupunktur, det är strålande - då kan du strunta i alla tipsen här ovan!

• Lollo74

jag är i vecka 19, å jag har oxå ont längst ner i ryggen. Helst från halva arbetsdagen å framåt kvällen. Lyfter ganska mycket på jobbet å har svårt att vila under arbetsdagen. Men jag har ont när jag går oxå...

• Kaisa Kavat

Hejsan,

Jag hade fruktansvärt ont i nedre delen av rýggen i omkring vecka 17. Ringde BM och hon frågade mig ifall jag kände mig stabil när jag gick. Det gjorde jag men hade bara ont. Då trodde hon att det inte var foglossning utan att det var nerver i kläm. Bebe växer förbi något ställe med mycket nerver på omkring här förklarade hon. Efter något dygn så släppte smärtan. Var öm i ytterligare några dagar. Idag ingenting :)

//Kaisa

Svar på tråden Värk i svanskotan