• Im Fabulous

Barn till unga föräldrar råkar oftare illa ut ?

Ännu en tråd i raden, men jag hoppas att vi här kan bemöta varandra med respekt. Oavsett om man väljer att vara 15 eller 60 när man skaffar barn..

Läser ibland i trådar där människor skriver att "Barn till unga föräldrar råkar oftare illa ut än barn till föräldrar som uppnått "rätt" ålder.

Jag undrar vad man baserar ett sådant uttalande på ?
    Jag undrar också vad som är "rätt" ålder när man skaffar barn, och isåfall, vem har bestämt det?

Ur ekonomisk synpunkt kan jag förstå att man menar att barn har det bättre till "äldre föräldrar" eftersom att det vanligaste är att man tjänar mer vid t ex 30 än vid 15 (då man oftast inte tjänar pengar alls)

Men å andra sidan, antalet "äldre föräldrar" som lever på a-kassa, sjukpension eller socialbidrag är stort. Minst lika stort, om inte större, än antalet unga.

Vidare funderar jag kring detta med alkohol- och narkotikamissbruk, våld eller övergrepp. Sådant förekommer i samma utsträckning i alla åldersgrupper, så inte heller där kan man anta att en ung förälder skulle vara sämre.

Eller handlar det om livserfarenhet? Hur mycket man varit med om i livet, hur mycket man sett? Det är oerhört personligt och alla är olika. Men hur mycket man hunnit vara med om talar inte heller om hur man är som förälder.

Så, på vilket sätt skulle barn till unga föräldrar i större utsträckning råka illa ut?

Men till sist, varför dessa fördomar? Att människor är olika är väl ingen nyhet?

Och hur många mödrar känner DU som misslyckats totalt som föräldrar? Hur många av dessa är unga och hur många är "normalgamla"?

Finns det ett tydligt mönster och varför har jag missat det?

• Svar på tråden Barn till unga föräldrar råkar oftare illa ut ?
  • Sarah84

Har ju egentligen inte med ålder alls att göra, då en "gammal" mamma kan va precis lika omogen som en "ung" mamma. Men de händer ju att man hör tex 17 åriga tjejer säger att ja vill så gärna ha barn & ja skulle klara de osv osv. Ofta så behöver man kanske "leva" sitt eget liv lite först. Känna på hur de e & va vuxen. Många av de som är väldigt unga har inte ens bott hemifrån, har ingen aning om hur man betalar en räkning elle ännu mindre va de kostar att bo själv., men & andra sidan finns de som e "vuxna" som inte vet de heller. Finns ju fördelar & nackdelar me allt.

• Im Fabulous
    Sarah84 skrev 2007-11-11 00:40:04 följande:
    Har ju egentligen inte med ålder alls att göra, då en "gammal" mamma kan va precis lika omogen som en "ung" mamma. Men de händer ju att man hör tex 17 åriga tjejer säger att ja vill så gärna ha barn & ja skulle klara de osv osv. Ofta så behöver man kanske "leva" sitt eget liv lite först. Känna på hur de e & va vuxen. Många av de som är väldigt unga har inte ens bott hemifrån, har ingen aning om hur man betalar en räkning elle ännu mindre va de kostar att bo själv., men & andra sidan finns de som e "vuxna" som inte vet de heller. Finns ju fördelar & nackdelar me allt.
    Ja jo givetvis. Men inte behöver det innebära att barnet råkar illa ut? Även om förutsättningarna kunde varit bättre..
  • Sarah84

Im Fabulous skrev 2007-11-11 00:41:10 följande:

Ja jo givetvis. Men inte behöver det innebära att barnet råkar illa ut? Även om förutsättningarna kunde varit bättre..
    Ne de e klart. Men barn kan inte bara överleva på kärlek heller, även fast man kanske många gånger vill tro de =)Men man växer ju in i rollen åxå. Men när ja va "ung" yngre kanske man ska säga så ville ja inte ha barn, elle jo ja ville ha barn nån gång. Men inte då. Ja menar ja tyckte man va barn själv. Men ja som sagt både fördlear & nackdelar.
  • Turran

Barn med unga mammor bor mer sällan med båda sina föräldrar
    Barn med yngre föräldrar bor med sällan med båda sina föräldrar jämfört med barn med äldre föräldrar. Bland barn i åldrarna 0-17 år vars mamma var 22 år eller yngre när de föddes bor endast drygt hälften med båda sina föräldrar, medan nära 80 procent av barnen med en mamma som var 27 år eller äldre gör det.

(SCB)

Kvinnor som är 19 år eller yngre röker mer under sin graviditet än andra åldersgrupper och tonårsmammor röker också i större utsträckning än andra kvinnor i samma åldersgrupp.

(Socialstyrelsen)

"Skulle det vara negativt om vi fick fler tonårsföräldrar i Sverige? - Det beror på vad som händer i övrigt, om de här barnen och föräldrarna klarar sig bra eller inte. Forskning har ju visat att barnen får mer problem. Tonårsgraviditeter är vanligare i låginkomstområden, och där väljer man också i högre utsträckning att behålla barnet. Många av de unga föräldrarna är socialt utsatta - de har problem i skolan och kommer från skilsmässohem. Och när de själva blir föräldrar tvingas många avbryta sina studier vilket ökar risken för framtida arbetslöshet och socialbidrag."

"Varför är samhället så kritiskt mot unga föräldrar? - Man tycker att de är omogna och att de inte tar sitt ansvar. Det är vanligt att de blir ensamstående och lever på socialbidrag. Dessutom har barnen ökad risk att råka ut för olyckor. Cecilia Ekéus påpekar att riskfaktorn inte är så stor för varje enskild, men som grupp utmärker sig unga föräldrar.

Större risk för olyckor

Hon gjorde en studie av alla barn som föddes 1987-1993 som visade att barnen till de yngsta mammorna löper 40 procents högre risk att råka ut för olyckor. Förklaringen kan vara att unga föräldrar är lite mer otåliga, men framför allt hamnar de i en dubbel situation. - När man är i tonåren ska man frigöra sig, ta risker och vara lite vild. Och när man är i den utvecklingsfasen kolliderar det med att vara ansvarstagande förälder, säger Cecilia Ekéus. Hon har även gjort en enkätundersökning och intervjuat unga pappor i Stockholm om deras livssituation och många var lågutbildade, hade ett missbruk och var inblandade i kriminalitet."

www.city.se/nyheter/1.562240/som-ung-foralder-blir-man-udda

• Wicke

Wow Turran underbart inlägg
    Skönt att kunna krossa alla av de påståendena*hihi*

¤You can have a piece of me-Watch Out!!!¤
  • My sunshine

Jag tror inte på att barn till unga föräldrar råkar mer illa ut än barn till "äldre" föräldrar...det beror väl helt på livssynen o hur man uppfostrar barnet.
    Dessutom så e vi i sverige alldeles för "gammla" för att föda barn.
    Varför gnäller man nu förtiden om en 20 åring väljer att skaffa barn när man förr var mycket yngre? då borde ju hela sveriges befolkning vara helt "koko"

• My sunshine

Det står oxå
    "Allt låter så nattsvart. Är det verkligen det? - Nej, för de allra flesta går det bra! Det finns ju faktiskt fördelar också med att vara ung förälder. De är pigga och starka, bättre på att leka och minns sin egen barndom. Cecilia Ekéus anser att man borde lyfta fram de goda exemplen som klarar föräldraskapet bra."

• Im Fabulous

Turran; Det är vanligt att man använder forskning som ett argument. Tyvärr är det mindre vanligt att de som använder detta som argument faktiskt kan påvisa ordentliga källor. Hur media har valt att framställa frågan är ointressant.

Att du sedan framställer skilda/separerade som misslyckade tycker jag bara är sorgligt. Att äldre väljer att separera/skilja sig kan bero på rädslan att vara för gammal för att hitta någon ny, eller rädslan för att bli ensam. Som ung anser man sig oftare ha alla förutsättningar att hitta någon annan om förhållandet spricker.

Så då är frågan vilket som är värst; Att ha en ung förälder som valt att separera ifrån sin partner på grund av att förhållandet inte fungerade, ELLER att ha en äldre förälder som stannar i sitt dåliga förhållande? Vilket blir man mest påverkad av? Att bo "varannan vecka" eller att behöva höra sina två trygghetspunkter i livet bråka dagarna i ända?

Och Ang. rökning; Nog för att jag är en stor motståndare till allt vad tobak osv heter, men jag tror inte att något barn far direkt illa av att ha en rökande förälder.

Nej, jag köper inte något av dina argument. Tycker inte att något av dem håller, eller påvisar att unga mammor skulle vara sämre.

Som jag även undrar i Ts, Känner du till någon urusel förälder och hur gammal är denne?

• Im Fabulous

... Vilket å andra sidan är ointressant. Puckon finns i alla åldersgrupper. Vet inte riktigt vad dina personliga erfarenheter säger om unga föräldrar, men även detta är irrelevant.

Att ha en ung mamma är inte det värsta som kan hända ett barn.

• Ameos
    My sunshine skrev 2007-11-11 01:05:37 följande:
    Dessutom så e vi i sverige alldeles för "gammla" för att föda barn.Varför gnäller man nu förtiden om en 20 åring väljer att skaffa barn när man förr var mycket yngre? då borde ju hela sveriges befolkning vara helt "koko"
    Fast det där stämmer ju inte riktigt. För några hundra år sedan så fick flesta inte barn förrän en bit efter 20. Detta hade att göra med att man först skulle ut och jobba som piga/dräng och tjäna ihop pengar så att man kunde starta upp ett hushåll. Och det kostade pengar, då liksom nu. Så antalet tonårsgraviditeter var inte särskilt många. Men visst kunde en olycka hända...

Dessutom födde man barn långt upp i åldrarna. Som kvinna var det inte alls ovanligt att sista barnet kom mellan 42 och 45 år. Det är bara att titta i vilken födelsebok som helst. Jag har själv exempel på kvinnor i min släkt som fött sina sista barn vid 48 respektive 50 år - lååångt före provrörsbefruktningarnas tid.
Svar på tråden Barn till unga föräldrar råkar oftare illa ut ?