• Quack

klumpismammor ohoj!

Hej alla glada! Jag är alldeles ny här på familjeliv, har inte ens hunnit skriva någon presentation ännu! Den kommer, jag lovar!
    Lite kort: Är mamma till fyra underbara killar födda -91, -93, -00 och -04. 04:an är född med klumpfot bilateralt! Skriv,skriv, skriv, alla klumpis mammor och andra berörda och orörda, om tankar, känslor, ja vad 17 som helst i ämnet klumpfot!

• Svar på tråden klumpismammor ohoj!
  • Alvi

Hejsan och välkommen!
    Här har du en klumpismorsa med en Lilja som föddes i juni 04, oxå med bilateral klumpfot.
    Dock mistänker jag att hon har en sjukdom... AMC... men det är bara misstankar, får återkomma efter läkarbesök om tre veckor.

Lilja har gipsats ca 35 gånger och har nu DB-skor.
    Gjort en hälsenekapning på vardera foten och opererat högerfoten (den rebelliska) ytterligare en gång.

Till sommaren blir det DB-skor bara på natten - skööönt!

Skickar med en länk: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m1890458.html

• Quack

Tack!
    Oj vad många gipsgånger... Hannes är gipsad från vecka 1 fram till han var tre månader med gipsbyte varje vecka. Här har vi turen att få plastgips som är otroligt lätta och smidiga. Fördelen med plastgipsen är dessutom att de kan vi ta av här hemma och på så vis få bada i lugn och ro innan det är dags att åka in och gipsa om. Efter gipsperioden fick han ortoser som han har haft istort sett dygnt runt.
    Vid sex veckor kapade man hälsenan men det räckte inte riktigt till. På en skala 1-4 är Hannes fötter svårighetsgrad 4. Han opererades för drygt fyra veckor sedan då man ytterligare förlängde hälsenan samt löste på ledkapseln och förlängde tåsträckaren på vänster fot som är den svårare foten. Är nu gipsad, med plastgips och de tar vi av om en dryg vecka. Då får han ortoser som skall bli natt sådana framåt sommaren. Håller med-sköööönt!
    Då kanske ett par vanliga byxor går på istället för storlek mycket större!
    Förmodligen får han ortopediska skor när det väl är dags att börja gå.
    Men vad är DB skor?
    AMC?

• Alvi

DB-skor är förkortning för DennisBrown-skor, som är det som Ponseti förespråkar.
    Det är helt enkelt skor som sitter ihop med en skena.... =) Det finns bilder på dem i galleriet...

Och AMC är en förkortning för Artrogryposis Multiplex Congenita och är ett syndrom, vanligaste symptomet är stela, böjda leder...
    Klumpfot kan ibland vara ett symptom, men man märker efterhand att fötterna inte gör som man vill, eftersom det isåfall inte är klumpfot, utan AMC....
    Liljas ortoped har en misstanke om detta och vi ska träffa en barnneurolog.

Låter som att den större operationen Hannes gjorde är som den större som Lilja gjorde.

• Quack

DB skor ja... Det skulle jag ju ha förstått! Jag är allt lite korkad ibland!?
    Jag tror dock inte att vi kommer att få sådana utan det blir ortoser hela vägen fram. Vi får väl se, vi skall träffa läkare den 19 april för utvärdering av operationen etc. etc.
    Hannes är nu 7 månader! Så Lilja är lite äldre...
    Oj, AMC låter allvarligt! Jag skall hålla tummar och tår att det inte visar sig vara det. Och om så hoppas iallafall att hon isåfall ska slippa ha ont och att det rättar till sig. Det värsta är ju om ens barn ska måsta ha ont, tycker jag.
    De är allt ena små kämpar de små liven.

• Mella23

Hej min dotter Mehlin föddes den 21 Feb nu i år med klumpfot på ena foten!! Är det någon av er som vet varför dom får så?? Vilken chock det var när lillstumpan kom ut då.........tusen tankar! Men konstigt nog går sånt över.I början misstänkte dom att det kunde vara någon mer sjukdom , men hon utvacklas normalt så förhppningsvis så är det inget...Min dotter har haft gips nu sen tredje dagen och nu är vi inne på sista veckan innan skenan kommer.Är det krångligt med den?Med kläder och så??Titta gärna in på mitt krypin!! Hej Svejs

• Alvi

Hejsan Mella!
    Vad är det för skena din dotter ska få? Är det bara på den foten som är klumpfot? Isåfall vet jag inget om dem, min dotter har nämligen sk DennisBrown-skor, du kan kika i galleriet o se hur de ser ut.

Läkarna tror att det beror på arv och "slump" 50/50.... Bra svar va... ?? =)

• Quack

Mella23:Visst är det en chock när det konstateras vara ngt "fel" med ens barn! Vi hade sån tur att vi fick reda på det redan innan Hannes föddes. Man hann samla information osv.
    Det är inte krångligt med skenor alls. Tvärtom, så är det en dröm mot att vara gipsad. Skenorna kan man ta av och på när man vill, även om det ju finns en tidsrekommendation som de skall sitta på, så att säga! Men det kan man ju styra in så att det passar in i ens egen dygnsrytm.
    Vi har skenorna "av" ca en timme på förmiddagen och en timme på kvällen! Då stretchar och gympar vi. Vad som däremot kan vara bra att tänka på vid klädinköp är att köpa en eller två storlekar större byxa! Skenan tar ganska stor plats... Bild finns i galleriet!
    Man vet väl inte riktigt vas klumpfot beror på... Som Sisu säger, slump, arv osv. B-vitamin brist hos mamman kan också vara en orsak, läste jag
    någonstans.

• Tinna66

Hej!
    När jag föddes, 1966, var vin högerfot böjd uppåt vid vristen, så att tårna pekade upp mot mitt knä. Jag hade skena tills jag var 8-9 år, och nu ser foten ok ut, fast jag har en liten nivåskillnad i längd på benen och gropar där foten var böjd.

Jag har alltid undrat varför min fot är som den är men aldrig fått något riktigt svar! Men nu när jag läser om klumpfot, så kanske gåtan får en lösning! Kan det vara det jag föddes med?? Jag har tyvärr aldrig sett några bilder på hur foten såg ut, mina föräldrar tyckte nog att det inte var nåt att dokumentera. Dom pratar också ogärna om den.

Kan det vara klumpfot?? Kan man ha det på bara en fot..?

Hoppfulla hälsningar!

Kram - Katarina

• Quack

Tinna66: Man kan visst ha klumpfot på bara den ena foten. Även i olika svårighetsgrad, dvs det är olika från fall till fall hur mycket inböjd foten/fötterna är vid födseln. Hannes fötter t ex är en 4 i skalan 1-4, där 1 är lättast och 4 är svårast. Jag la precis ut en bild på hur hans fötter såg ut när han föddes, i mitt galleri.

Det kan ju vara att det var klumpfot du hade! Det är ju svårt att säga men det är nog mycket möjligt!

Kram på dig tillbaka...

• Tinna66

Quack!
    Kikade in i ditt galleri! Oj! Tänk att dom kan få till det så bra ändå!!
    Enligt vad jag har hört så var min fot böjd uppåt, som en metkrok, men det finns säkert massor av varianter..! Ska forska lite mer i detta!

K

• Alvi

Nu har Lilja fått nya DB-skor!! Kika i galleriet! =)

(hittade inte vår andra tråd...?)

Svar på tråden klumpismammor ohoj!