• ModerMaria83

Falsk krupp hur länge brukar ???

det sita i,sonen har haft sen i torstas kväll!

• Svar på tråden Falsk krupp hur länge brukar ???
  • littlemum

Han kan väl inte ha haft falsk krupp sedan dess? vad menar du med falsk krupp?

• ModerMaria83

ja inte vet jag om han kan haft det,men doktorn sa i fredas att det var nog det, och han hostar ju fortfarnade och låter roslig och så!

• littlemum

Ok, vid falsk krupp kan barnet i stortsätt inte andas, och det skriker i luftvägarna, låter som barnet skäller som en hund.

Tror att din son fått en ordentlig hosta. Rosslar det mycket så är det säkert en ordentlig förkylningshosta. Har han svårt att sova på natten pga hostningarna tycker jag att du ska be om hostmedicin!

Hoppas han blir bättre!!!

• Pappa i april

Jag hade själv falsk krupp när jag var liten. Vad jag kommer ihåg (det var ju ett antal år sedan....) satt det inte speciellt länge. Det rörde sig om timmar snarare än dagar. Jag kan tänka mig att jag hade sista "anfallet" i lågstadieåldern.

Vad görs nuförtiden för att lindra symptomen? På min tid fanns inte mycket att göra.

• littlemum

Man uppmanas att gå på utsidan med barnet, så det får andas kall luft. Eller andas in vattenånga... lite svårare att få till mitt i natten (då falsk krupp brukar komma).
    Jag tycker att det viktigaste är att behålla lugnet och försöka lugna barnet, blir lättare att andas då. De som åker till sjukhuset brukar vara återställda när de väl kommer in.

• Pappa i april

Då har det inte hänt mycket sedan jag hade det. Normalt var det så att jag vaknade mitt i natten och knappt kunde andas. Pappa tog ut mig på en promenad medan mamma riggade en luftfuktare i mitt sovrum. Luftfuktaren såg ut som en blandning mellan UFO och en stor kastrull. När mitt rum hade uppnåt en luftfuktighet som i en regnskog kunde jag lägga mig och somna om och på morgonen var symptomen nästan helt borta.

• milimina

några timmar?? junior hade det i fyra dagar... självklart inte kruppANFALL hela tiden, men när han hostade så skällde det rejält under alla de fyra dagarna. anfall fick han bara vid några tillfällen utöver en natt då han hade det hela tiden. hur räknar ni att man har krupp?

vi åkte in när han var riktigt dålig och självklart blev han bra på vägen in (kall utomhusluft och upprätt ställning i bilstolen gör ju underverk) men han fick anfall igen när vi var där. som tur var fick vi med medicin hem för dagen efter var han riktigt dålig med svårt att andas osv, det hade jag aldrig pallat om vi inte redan varit in och inte haft medicin att tillgå.

• Pappa i april

Under den period som jag ibland drabbades av kruppanfall, så hade jag den otäcka hostan jämt, när jag hostade. Om jag så satte i halsen, var förkyld eller i samband med ett kruppanfall.

Hosta "vanligt" började jag göra först lååångt efter det att jag hade mitt sista kruppanfall. Jag tror inte du ska oroa dig allt för mycket för hostan. Jag som hostare (om man nu kan säga så) upplevde inte den hostan värre än "vanlig" hosta.

Vad fick ni för medicin? På min tid fanns det mig veterligen ingen, förutom då hostmedicin.

• milimina

aha... junior hostar inte skälligt annars, det var enda gången (första gången han hade krupp kanske ska tilläggas). han hostade inte skälligt efter de fyra dagarna heller fast hostan var kvar, så...

vi fick med oss betapredtabletter hem, det är samma som man får om man åker in akut för astma också (been there). det är väl kortison om jag inte minns fel, ska funka avsvällande bl a. löses upp i några ml vatten och ges till barnet att svälja (vid astma brukar man få inhalera istället). annars råd som vanligt, kall luft, upprätt ställning osv.

nåt som jag tyckte var skönt var att få höra att de prioriterar kruppbarn om man kommer in, men bara vetskapen om vad det är han har gör såklart att man är lite coolare och åker inte om det inte verkligen är nödvändigt. jag som astmatiker känner också att jag själv kan bedöma rätt bra när det behövs och tyvärr förstår jag också ångesten junior får av att inte kunna andas ordentligt...

• Ellpi

Har han fått adrenalin och/eller kortison? Isåfall bör det gå över på någon dag! Enbart adrenalin hjälpte inte min son så vi fick åka tillbaka till akuten där han fick inhalera mer adrenalin och så fick han en dos kortison. Då gick det över till nästa dag!

• Suskiv

Kruppanfallet har kommit första natten och rossligheten och den skällande hostan kan sitta kvar i nån dag men oftast så släpper det ganska snabbt.

Här går dottern på Lepheton och i akutfall betapred. Vi har tre kruppbarn, men det är dottern som kruppar mest. de andra två kruppar inte lika mycket, men trean fick sitt första anfall när han var 3 månader.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Tog ca 1 vecka innan min son blev bra. 3 nätter som vi fick upp med honom,första natten det kom blev det akuten.

• JennyL25

LIder med er som har barn med krupp.
    Vet hur det är själv. sonen fick det från det han är 1 år tilsl nu då han är 2 då.

sista gången var ikväll nu. Har gett honom Lepheteon och halvsitter och vilar, han som vill krypa ner udner täcket. Plutten.

Även öppet fönster har vi i sovrummet

Tror de kan växa ifrån kruppen

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    littlemum skrev 2007-11-11 08:40:30 följande:
    Ok, vid falsk krupp kan barnet i stortsätt inte andas, och det skriker i luftvägarna, låter som barnet skäller som en hund.Tror att din son fått en ordentlig hosta. Rosslar det mycket så är det säkert en ordentlig förkylningshosta. Har han svårt att sova på natten pga hostningarna tycker jag att du ska be om hostmedicin! Hoppas han blir bättre!!!
    precis. Vi fick åka in på akuten där han fick inhalera som jag tidigare skrivet. Hostan låter väldigt hest och ansträngt och den kjommer efter själva krupp anfallet
Svar på tråden Falsk krupp hur länge brukar ???