• Biene

Raynaud's - Vita fingrar

Jag har Raynaud's syndrom, dvs vita fingrar. Jag får vita fingertoppar och tår när jag blir utsatt för kyla, men ibland överreagerar kroppen också så att jag fryser fastän det är 25-30 grader ute. Det gör ganska ont när det är som värst och lederna blir stela. Samtidigt så fryser liksom hela kroppen när det där sätter igång.

Jag brukar ta en kopp te och sätta händerna runt så att de värms upp snabbt och de vita fingrarna så småningom försvinner, men det tar ju ändå en stund.

Är det nån mer där ute som har samma problem och som har bra tips på hur man kan bli bättre eller kanske till och med av med problemet? Jag har för lågt blodtryck för medicinering... Läkare säger bara "undvik kyla" men det går inte alltid.

• Svar på tråden Raynaud's - Vita fingrar
  • avregistrerad

Har inga tips men jag vill ocksa veta.

• velmajan

Jag får framförallt vita fingarar när det är råkallt ute och blåser, trots massor av vantar på fingrarna och ofta gör det så ont. Brukar oxå värma händerna runt themugg eller dylikt, eller stoppa dem i ljummet vatten.  Halltid vantar på mig när det börjar bli lite småkyligt ute.
    Har aldrig diskuterat om medicinering då läkaren "inte tyckte att det var så farligt" när jag tog upp det, det finns dem som har det värre...

Att inte välja är också att välja.
  • avregistrerad

Far ni ont i fingrarna ocksa? Och att ni inte kan rora dom, typ vrida om en nyckel, nar de blir vita?

• Biene

Jag tappar känseln helt tills fingrarna är varma igen, och då är de mer åt mörkrött i färgen. Det gör rejält ont och fingrarna är svårböjliga när det är som värst.

Min läkare sa att det är viktigt att man absolut inte har ringar på sig som sitter hårt, för man kan i svåra fall få så dålig blodcirkulation så att fingrar måste amputeras. Det finns två former, primär och sekundär.

Medicin finns i tablettform, men den sänker blodtrycket och eftersom jag redan har lågt blodtryck kunde jag inte få den. Sen finns en salva med nitroglycerin, men den får jag ont i huvudet av. Vantar har jag alltid med mig och behöver så snart det är under +10 grader ute eller om jag ska ta ut nåt ur frysen.

Bifogar en länk:
    www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp

Tänkte bara om nån hade kommit på nåt knep liksom, förutom vantar och tekopp...

• Sussi75

Har samma problem med vitnande fingrar. Hänga tvätt kan få det att "blossa" upp också då tvätten är lite kall när man tar ut den ur tvättmaskinen. När jag märker att fingrarna börjar bli lite kalla brukar jag försöka röra på dom mycket. Smörja in händer med nån handkräm känns också bra och får igång blodcirkulationen.

Svar på tråden Raynaud's - Vita fingrar