• Maj bebis

Lättlagad mat att bjuda på?? TIPS TACK!

Idag ska vi bjuda 8-9 personer på lunch/middag vid 15 tiden.
    Vad bjuda på? Orkar inte göra för avancerat för jag ska göra en tårta till efterrätt.
    VIll gärna ha goda tips, börjar bli ont om tid!!!

• Svar på tråden Lättlagad mat att bjuda på?? TIPS TACK!
  • alvasmams

pastasallad??
    paj??
    passa med ngn sås bara slänga in vad man har i med creme fraiche/matlagninsgrädde vad man nu väljer.
    lätt och smidigt

• TerrorMorsan

kalvbuljong
    champinjoner
    grädde
    röd paprika
    vitlök
    lök

seervera med ris

här ska det stå något fyndigt och klokt så alla ser
  • TerrorMorsan

glömde skriva kassler

här ska det stå något fyndigt och klokt så alla ser
  • Min dröm

Taco buffe? Steka köttfärs, hacka grönsaker & upp med tacoskal + bröd =)
    Brukar alltid fungera bra!

• Lii1

Varför inte stoppa in en stek i ugnen som sköter sig själv.Ta en skinkstek tex den är enkel att få till.ha potatis och lite varma grönskaer tex kokta.Såsen använder du ju skyn som blir av steken.,slå gärna på lite vatten i ugnen på steken så den inte blir för torr.ag brukar även låta den kallna sen o om vill jag ha den varm till maten gör jag så att de är alltid lättare att skära den när den är kall och sen stoppar ja i den i skyn o lite mer vatten o låter den koka på spisen i en kastrull.inget konstigt köttet blir mycket mört,funkar jätte bra om den inte vart helt färdig först oxå för att då blir den helt färdig i vattnet.jag brukar använda termometer som sitter me min spis i utaget men om du inte har en sån o inte brukar tillaga mat i ugnen så har du säkert en termometer till julskinkan den funkar oxå bra.du ser i kokboken va du ska ha för grader .hmm nu kommer ja göra en sån jag med ;) lycka till
    Maj bebis skrev 2007-11-11 10:03:32 följande:

Idag ska vi bjuda 8-9 personer på lunch/middag vid 15 tiden.Vad bjuda på? Orkar inte göra för avancerat för jag ska göra en tårta till efterrätt.VIll gärna ha goda tips, börjar bli ont om tid!!!
  • Maj bebis

Terrormorsan
    hahaha läste förstå tänkte att du måste missat nån ingrediens...

Ja men paj kanske man ska göra! Tips på nån god paj då?
    jag har verkligen idetorka idag..

• Lii1

Maten sköter sig själv o du hinner göra andra saker under tiden alltså o inte bara stå vid spisen,jag tycker de är enkelt men gott för alla åldrar
    Maj bebis skrev 2007-11-11 10:03:32 följande:

Idag ska vi bjuda 8-9 personer på lunch/middag vid 15 tiden.Vad bjuda på? Orkar inte göra för avancerat för jag ska göra en tårta till efterrätt.VIll gärna ha goda tips, börjar bli ont om tid!!!
  • HaJoMi

Tacopaj?
    Tacogratäng?
    Soppa med gott bröd?
    Fyllda barkis?

• alvasmams

tacopaj brukar gå hem här iaf får ofta änskiningar om den. enkelt göra med.

• lata kocken Johanna

mat som sköter sig själv -
    typ helstekt kotlettrad och färdigköpt klyftpotatis + sallad med tex fetaost och oliver
    bara att köra in i ugnen med termometer och när den piper så tar man ut kotlettraden och slår in i folie så får klyftisarna gå färdigt på lite högre temp

• Lii1

Gud vad hungrig jag blir nu på allas tips ;) jag som just har bara gjort en kladdkaka

• Lii1

vanlig köttfärspaj med ägg omelett i .lägg några skivade tomater längst upp under osten. Krydda med svartpepper,mejram o salt. lägg till efter smak o det blir super gott

• bumse2

TACOFISK

4 port
    600 g fiskfilé, t ex torsk
    1 tsk salt
    2 1/2 dl Kelda mellangrädde
    1/2 dl tacosås, medium eller hot
    2 dl Arla Köket riven ost texmex
    15-20 tortillachips
    Gör så här
    Sätt ugnen på 225°. Tina fisken om den är fryst. Salta och vik ihop fiskfiléerna om de är tunna. Lägg dem i en smord ugnssäker form. Blanda grädde, tacosås och ost. Häll över fisken. Krossa chipsen och strö över. Stek fisken i mitten av ugnen ca 25 min. Servera med kokt potatis eller ris. Tips Servera med en extra klick hot tacosås

• bumse2

Tacopaj

Deg: 2 dl grahamsmjöl 2 tsk bakpulver
    2 dl vetemjöl 50 g margarin
    ½ tsk salt 1 ½ dl mjölk

Blanda degen och tryck ut i en smord pajform med hög kant.

Fyllning 1: 500 g köttfärs 1 påse tacokryddor
    1 hackad gul lök 1 dl vatten

Bryn lök och köttfärs, blanda i kryddor och vatten.
    Häll allt i det ogräddade pajskalet.

Fyllning 2: 4 hackade tomater 2 dl creme fraiche
    4 msk majonäs 1 krm vitpeppar
    2 dl riven ost
    2-3 hackade pepparoni ( om man vill ha stark smak)

Blanda ihop och häll över den första fyllningen.

Grädda i 10-15 minuter i 250◦

• Maj bebis

Tack för alla tips!
    Det blev tacopaj och det var uppskattat.
    GJorde en choklad trårta med hallon till efterrätt den var bara sååå god!

Svar på tråden Lättlagad mat att bjuda på?? TIPS TACK!