• Anonym

Vad på julbordet kan man äta/inte äta när man e gravid?

Vad på julbordet kan man äta/inte äta när man e gravid?

Detta får man äta:

Detta får man inte äta:

Fyll på listen tack!

(Vill va anonym för jag inte berättat om min graviditet ännu).

• Svar på tråden Vad på julbordet kan man äta/inte äta när man e gravid?
  • Anonym (ok)

Detta får man äta: tror allt utom laxen...

Detta får man inte äta: laxen, sill vet ja inte hur det är

• Anonym

Men alla korvar då?? De kan ju vara kallrökta! o då är det ju inte OK!

• Anonym

Jag äter allt, med måtta. Orkar inte hålla på och tjafsa om maten, vad ska hända liksom? Ingenting...

• Master J

Hallå!!! Du är gravid därmed inte sjuk, eller????
    Om så är fallet kan du självfallet äta precis vad du själv vill. I ett senare stadie när du ammar, brukar det var knas att äta skaldjur, med det e nog en av få saker att se upp med.

• Anonym
    Master J skrev 2007-11-11 11:32:21 följande:
    Hallå!!! Du är gravid därmed inte sjuk, eller????Om så är fallet kan du självfallet äta precis vad du själv vill. I ett senare stadie när du ammar, brukar det var knas att äta skaldjur, med det e nog en av få saker att se upp med.
    Jag kunde inte äta jordgubbar under amningen, men det var för att den lilla fick ont i magen då. Annars har jag inte uteslutit något, varför skulle jag? Gravid, som sagt, inte sjuk.
  • Kattis med L

Bäst att kolla med BM. Men gravad lax ska man undvika. Samt parmaskinka och sånt. Allt kött och fisk som inte varit temperaturbehandlat ska man avstå ifrån. Sill däremot är okej för ättika dödar alla möjliga bakterier.

Detta får man äta: Allt förutom (se ned)

Detta får man inte äta: gravat lax

• Suri

Ni har inte läst om listeria?
    Jag skulle vara föriktig just när det gäller julbord på restaurang. Man vet aldrig hur färsk maten är, hur länge den stått framme, hur ordentligt uppvärmd den är, hur många gånger den blivit uppvärmd osv.
    Hemma är det en annan sak.

one people, one nation, one destiny
  • Suri

Livsmedel som förvarats en längre tid i kylskåp utgör en risk om de äts utan tillräcklig uppvärmning. Detta gäller såväl färdiglagade köttprodukter som fisk, t.ex. kallrökt eller gravad lax. Även mjuka dessertostar, som är tillverkade av opastöriserad mjölk, kan innehålla Listeria.
    Blir man smittad när man är gravid innebär det att fostret/barnet riskerar att dö eller födas med svåra skador.

one people, one nation, one destiny
Svar på tråden Vad på julbordet kan man äta/inte äta när man e gravid?