Maya skrev 2007-11-11 11:34:55 följande:
Ni som har barn med ADHD eller andra liknande diagnoser, har era andra barn, dvs syskon till barnet med diagnos, liknande symptom eller diagnoser? Jag har två barn, varav den äldsta är under utredning för ADHD. Har även en dotter som inte visar några liknande drag som stora killen. Funderar på det här med ärftlighet, om det är vanligt att flera syskon i en skara får det eller ej. Ni som har flera barn hur ser det ut i er familj. Har bara ett barn problematiken eller flera av barnen? Är lite rädd för att någon gång i framtiden våga mig på ett barn till, tänk om det blir ett barn med samma svårigheter som stora killen...
Har du någon i familjen som har adhd? För då kan man diskutera ärftlighetsfaktorer,,
Jag kan säga så här från min sida,, jag har adhd fick diagnosen som vuxen, Jag har en bror som med stor sannorlikhet har någon form av autism som adhd o eller astbrges, men de har inte diagnoserat,,, Sen har jag 3 kusiner som e i min ålder som oxå har adhd som fick diagnosen även dom i vuxen ålder,
Jag har 3 barn de e rätt små än men min 2a son som e lite mer än 2,5 år visar starka drag i mina ögon på att utveckla adhd, o risken finns att de kan bli så,
Men om man ska tänka på om man ska våga skaffa barn för tanken på att de skulle få en form av adhd eller liknande skulle vara som att säga opp rätten för oss som har de att vi inte har rätt att leva o inte vore vatten värd, Adhd e ju ingen allvarlig "sjukdom" som man skulle vara döende eller ge en oduglig livskvalitet, De e ju mer samhället som de är i dag som e avgörande hur framtiden kan se ut för dessa individer, Endel tyvärr kommer få de tuffare än andra, medans resten går genom livet utan större problem än "vanligt " folk.