• Hanakana

Finns blöjor på Teneriffa? Hur är det med kranvattnet (till vällingen)?

Vi tänkte åka till Teneriffa (fast först i slutet av maj så att det inte blir för varmt...) med vår 2-åring och undrar ett par saker.

Finns det blöjor att köpa där? Vi tänkte bo i Fanabé-området i Playa de las Americas. Vi bor inte på någon Ving-Family anläggning, utan tänkte boka ett annat hotell med strandläge istället.

Hur är det med kranvattnet? Sist vi åkte till Azorerna hade vi med en hel platta Semper välling-tetror i bagaget. Nu tänkte vi prova att ha med oss ett välling-paket och blanda på plats.
    Kan man använda kranvattnet eller köper man vatten på flaskor?
    Kan man förresten diska i kranvatten på Teneriffa?

När vi åkte till Azorerna diskade vi vällingflaskorna i varmt kranvatten, men sköljde med kokande vatten som vi hade kokat upp i en resevattenkokare som vi hade med oss. Det vattnet hade vi köpt i sin tur i stora 5-liters plastdunkar. För säkerhets skull... Mycket jobb och pyssel, men vad gör man inte för sitt älskade barn!!!

Tänkte köpa en billig paraplysulky att bara ha med på denna resa (vill inte smutsa ned vår andravagn Carena Easy, den är så fin...). Då kan man bara slänga paraplysulkyn på plats innan man åker hem om den är jätteskitig och har mycket sand i sätet och hjulen. Är det jättesvårt att dra en paraplysulky i sanden på stranden? Har hört talas om det...

Vi ska åka med Spainair stod det i broschyern (Ving). Är det ett bra flygbolag? Någon med erfarenhet av det?

• Svar på tråden Finns blöjor på Teneriffa? Hur är det med kranvattnet (till vällingen)?
  • Celestial

Har inte varit på Teneriffa, men på Gran Canaria, och där kunde man inte dricka kranvattnet. Så vi blandade vällingen med vatten vi köpte på flaskor.
    Diskade gjorde vi nog i kranvattnet, minns inte riktigt sådana detaljer

• kkarro

Säger som föregående. Köpte vatten på flaska att dricka. Diskade gjorde vi under kranvattnet. Även tänderna borstade vi med kranvattnet. Men vi har bara vart på Gran Canaria =)

• hotten

på vilket sätt menar du att det är mycket jobb å pyssel för att koka upp flaskvatten ? å ja så skall du göra även på teneriffa... alltså blanda med köpesvatten å diska i vanligt..
    sen kan man koka flaskorna i kranvattnet å den som vill skölja med köpesvatten.

Klart det finns blöjor å teneriffa, pampers finns typ överallt.. OM du inte skulle hitta i affären så finns det bättre urval av blöjor, barnmat mm på apoteket.

spainair är inget höjdar bolag, ofta rätt gamla plan.. men flygresan är ju oxå rätt kort så det funkar ju ändå..

• Krisselina

Vi har inte vart på teneriffa men på mallorca :p Det är väl ungefär samma skulle jag tro..

Ja, det är svårt att dra en paraplysulky i stranden.
    Vi kunde inte dricka kranvattnet där så vi köpte vatten på flaskor och blandade välling i kastrull. Diska kunde vi däremot göra med vanliga kranvattnet, men jag brukade skölja ur vällingflaskan en gång med flaskvatten iaf.

Oftast finns det ju gott om småbutiker/supermarkets där man bor och där brukar det finnas blöjor, men ta med för säkerhets skull. Det gjorde vi iaf :p

Lita alltid på din intuition
  • Emab

Min kompis bor på Teneriffa och jobbar som flygvärdinna på Spainair.

Dricka kranvattnet gör inte ens "infödingarna", det är flaskvatten som gäller. Diska går däremot jättebra, gjorde jag till dottern när hon var 7-8 månader. Ni hade ju en 2-åring så det är ju inga problem. Klart de har blöjor och även burkmat, det är inget u-land precis

Spainair är säkert men lite sunkigt

Paraply sulky kan man alltid bära ut, inte långt att gå...

• vanilla

Vi var på Lanzarote då dottern var 1½, blöjor fanns, men inte i något stort urval, få sorter att välja på, alltså, dessutom var de svindyra.

• LB82

Jag har precis kommit hem från Teneriffa. Mina barn är 2 år och den yngsta 5 månader. Vi bodde faktiskt i Playa des las Americas men vet inte riktigt vilket område. Man ska inte dricka vattnet där eftersom det innehåller så mycket klor men vatten finns det att köpa precis överallt. Vi hade med oss tillägg till vår yngsta son och blandade det där nere och värmde i micro funkade hur bra som helst vi diskade flaskan i vanligt kranvatten så det är säkert ingen fara med det. Att gå ner till stranden med två vagnar gjorde vi bara en gång för det var svårt att ta sig fram i sanden, men visst går det. VAd beträffar blöjor hade vi med oss egna som vi hade lagt under vagnen, där nere såg jag inte så många ställen som hade böljor dock. Hoppas ni får en trevlig resa!

• Hanakana

LB82: Var det bra i Playa de las Americas? Var stränderna fina?
    Hur är prisnivån på restaurangerna där? Finns det något kul för barn i 2-års åldern att göra där? jag läste om en djurpark som ska finnas i området... Åkte ni med Spainair - kan man förboka platser på planet med dem? Kram!

• betsy79

Teneriffa är väldigt barnvagnsvänligt, alltså inte så kuperat med trappor m.m. På stränderna finns det oftast ramper nästan ända fram till vattnet så att du lättare kan dra vagnen där än i sanden. Blöjor finns i butik men är mkt dyrare än i Sverige, typ dubbelt upp.

• 5 barn Waldenryd

Vattnet ska man ejn dricka ur kran utan man ska köpa vattnet på flaska och koka upp. Det finns blöjor men de är så mycke dyrare än oss i Sverige. JAg hade med blöjor för 2 veckor och det gick jättebra.

• LB82

mamma72: Jodå visst finns det mycket att göra där för en 2 åring!Hotellet vi bodde på arrangerade mycket för barn som tex hoppborg och såpbubbelmaskin, antar att de inte gör så överallt men vi är nöjda. Priserna på resturanger är samma som hemma ungefär med skillnaden att de ofta har erbjudanden om billigare mat. De har även bra erbjudanden för barn vad gäller mat till dem. Jodå visst finns det en djurpark där den heter Loro parque men den ligger på norrsidan av teneriffa så det är en bra bit att ta sig dit det tog 1h och 20 minuter från vårt hotell. Det är ganksa dyrt att åka dit för vuxna kostar det 500 kr och för barn under sex år 300kr, men det var absolut värt pengarna. Ssen fick vi betala lite mer eftersom vi åkte med en av apollos bussar men det var väldigt smidigt. Stränderna är väl sådär, vi var bara där en gång eftersom vi hade två vagnar med oss vilket gjorde det svårt att ta sig fram, men det var absolut inget fel på stränderna annars.

Vi åkte med apollo som du kanske har listat ut så jag vet inte om man kan förboka på spainair. Men jag är helnöjd med playa de las americas!

Hoppas ni får en trevlig resa!

• Machapuchare

Rekommenderar ett besök på "Jungle Park" -jättemysig djurpark med massor av djur. Man kan ta bussen dit, det var mycket smidigt; fråga på hotellet. När vi var där var det lugnt och skönt och inte särskilt mycket folk.

Svar på tråden Finns blöjor på Teneriffa? Hur är det med kranvattnet (till vällingen)?