• Sofie25

Potatiskaka?

På fredag ska jag ha födelsedagsmiddag för min sambo som fyller 30. Har bjudit våra föräldrar. Det blir helstekt oxfilé, men sen vet jag inte riktigt vad vi ska ha för potatisrätt till.. Hans mamma äter inte gratäng, och klyftpotatis bjöd vi min mamma och pappa på igår. Tänkte ev göra ngn sorts potatiskaka. Vet att jag gjorde ngn sorts potatiskaka med smördeg för ngt år sen.. Men minnet e bra men kort ;). Bra förslag mottages tacksamt =).

Hoppet e det sista som överger en..
  • Svar på tråden Potatiskaka?
  • bumse2

Potatiskaka med västerbottenost

Ingredienser (4 portioner)
    10?12 rivna potatisar
    1 riven gul lök
    1 förpackning riven Västerbottenost
    salt och peppar efter smak
    flytande smör- och rapsolja
    Instruktioner
    Riv löken i mixern.
    Riv därefter potatisen.
    Varva potatis, lök, ost, salt och peppar och lite smör i en springform.
    Grädda i 225°C cirka 45?50 minuter, tills kakan är mjuk och har fått fin färg

Hasselbackspotatis är också väldigt gott till oxfilé

• bumse2

Det här är också väldigt gott

Potatisbakelse

Potatis:
    4 bakpotatisar
    4 skivor bacon
    1-2 msk matlagningsgrädde
    lite smör
    2 äggulor

Knaperstek baconen och låt rinna av på hushållspapper. Bryt skivorna i mindre bitar.
    Picka och baka potatisarna (utan folie) i ugn, 225 grader, cirka 50 minuter eller tills de är mjuka. Låt svalna något, skär ett kryss i potatisen och tryck till så potatisen öppnar sig.
    Gröp försiktigt ut innanmätet i potatisarna, lägg i en skål och mosa med gaffel. Späd med cirka 1 msk grädde, rör ner 1 tsk smör och smaka av med salt och peppar. Rör ner äggulor och baconkross. Fördela tillbaka moset i potatisskalen. Gratinera bakelserna i ugn, 225 grader, cirka 15 minuter innan de ska serveras.

• Sofie25
    Bumse2: Åh va gott bägge två lätSkrattande. Tack tack! Ngn som har fler mumsiga förslag? Jag e redo att skriva ner alla i min receptbok, ju fler desto bättreSkrattande.
  • Sofie25

Tack så mycket Skrattande

Svar på tråden Potatiskaka?