• mrsjling

Vad gör man i Örebro med en 1,5åring?

Jag ska vara i Örebrp i 2 veckor och har en 1,5 åring. Vad finns det för roligt att göra? Var finns det öppna förskolor? Kanske ska tillägga att vi kommer att bo i närheten av Wadköping.
    Alla tips är välkommna!

• Svar på tråden Vad gör man i Örebro med en 1,5åring?
  • naninai

Finns det inte ett badpalats i Örebro som heter Gustavsberg som är stort och fint. Det kankse är något? :)

• mrsjling

Precis. Tänkte vi skulle dit nån av dagarna. Kul!

Men vad mer kan man göra? Tänkte hänga i lekparken på Stadsparken också, men förutom det har jag ingen aning om vad man gör i Örebro med barn...vore kul att gå till nån ÖF eller nåt?

• Nenne 71

Vet inte om det är någon hit att bada i Gustavsvik med en 1 1/2 åring. Har iochför sig inte varit där på länge.
    I Örebro är det svenska kyrkan som har öppna förskolan. Gå in på deras sida och läs där.

• emson

Biblioteket har ett fik där det finns en ganska stor lekhörna, brukar alltid vara mammor och pappor där med sina barn.

• mrsjling

Nenne71: Ok, kanske mer för större barn? Ska kolla in svenska kyrkan.

emson: Bra tips! Min son älskar böcker. Var ligger biblioteket? Är inte i Örebro så ofta...

• emson

Biblioteket ligger vid Olof Palmes torg. Står du vid Åhlens med ingången i ryggen går du snett uppåt vänster över torget som jag inte kommer ihåg vad det heter. Det ligger en galleria på vänster sida om vägen där bussarna går. Gå över gatan förbi forex och så tar du höger snett in så hamnar du vid biblioteket. Inte alls svårt att hitta.

• mrsjling

emson: Ja! Då hittar jag. Tack.

Fler tips??? Nån???

• emson

Kom på inatt att det ska finnas ett babycafé vid kyrkan som är mitt på stan någonstana, kan inte säga exakt var men det borde gå att kolla upp.

• mrsjling

puff!!! Inga fler örebroare med bra tips???

• Helle

Jag skulle inte rekommendera Gustavsvik för en 1,5 åring. Vattnet är verkligen iskallt där. Jag har provat med min son och han blev helt blå. Äventyrsbadet är säkert skoj, men då är ju barnet för litet.

Om man vill bada skulle jag rekommendera Hagabadet på torsdagsförmiddagar då det är uppvärmt eller Eyrabadet som har en uppvärmd bassäng.

Öppna förskolan som jag brukar gå på är vid Olaus Petri kyrkan i församlingshemmet. På tisdagar och torsdagar från 10 till 12,30.

Det finns ett jättemysigt fik/matställe nedanför föreningssparbanken (kommer ej ihåg vad gatan heter). Det heter Crepes and Coffee och längst in på stället så finns det en stor lekhörna som är perfekt för små barn.

Sen finns Mummel och Mums som någon nämnt ovan. Det ligger på övervåningen på biblioteket.

Lekparken i stadsparken (wadköping) är kanon och sen finns också Lekladan i Wadköping. Har inte varit där själv, men det skall enligt kompisar vara kul för de små.

Hoppas du får en bra tid i staden!

• Vofsen

Det finns öppna förskolan som ligger i ett litet stenhus till höger om nikolaikyrkan, om du står med ryggen mot Stortorget.

Gröna grodan heter ett fik på Engelbrektsgatan, där de har ett lekrum i "källaren" där barnen kan leka. Det är visst meningen att de ska leka där nere medans man sitter våningen ovanför och fikar och samtidigt tittar på dem på en TV-monitor... Kanske är bra om baren gillar att leka utan dig.

...
    Jag har en liten kille som är 13 månader och vill också ha fler tips. Ska vara mammaledig i december igen och måste aktivera honom...

• mrsjling

Åh vad mycket bra tips! Tusen tack snälla ni! Ska bli kul att vara i Örebro nu, massa nya roliga saker att göra för sonen. Ska kolla upp alla gator bara på kartan, hittar dåligt.
    Tack!

• kolibri

Håller med Helle om att Crepes&Coffe är bra fika/lekställe. Gatan heter Kyrkogatan tror jag. Å så Gröna grodan och Mummel&Mums som nämnts. Man kan så klart äta/fika först och sedan leka tillsammans med sitt barn i lekgrottan på Gröna grodan.

Lekladan i Wadköping är toppenbra, min Albin älskar att greja med hästen, kossan och grisen samt bjuda på kaffe i den lilla lekstugan.

Häromdagen åkte vi till Karlslund där det finns hästar i hagarna som man kan hälsa på. Massor av hästar (finns stall där). Enligt två små tjejer som vi sprang på så lär det vara ponnyridning i ridhuset på lördagar. Vet inte mer än så, men det kan vara värt att kolla upp. Albin skulle i alla fall älska det.

Svar på tråden Vad gör man i Örebro med en 1,5åring?