fadderbrev
nån som har skrivit fadderbrev? vad skrev ni på ett ungefär? =)
nån som har skrivit fadderbrev? vad skrev ni på ett ungefär? =)
Vet inte riktigt vad du menar? Men fadderbrev får faddrarna av prästen efter dopet. I alla fall har de varit så vid våra tre dop. Men du kanskae menar nått annat, personligt fadderbrev.
ja, precis, vi ska inte ha dop, utan namnceremoni, så vi tänkte skriva ihop något själva..
Aha då blir det ju svårare....
Men man ju kolla vad det brukar stå i dom kanske?
Jag är fadder men vet tyvärr inte var jag har mitt fadder brev. Men nån har nog ett till hands. Lycka till...
Vi hade också namnceremoni för vår lilla tjej. I vårt fadderbrev skrev vi namnen på faddrarna och dotterns namn, typ "Bla och Bla, vi har valt er som faddrar till vår dotter Bla Bla". Och sen skrev vi vad vi har för förväntningar på dem som faddrar. Avslutade med en dikt. Det blev himla fint måste jag säga!
cookiegril: Åh..kan du inte skriva ner hela brevet och dikten...?
*Desperat efter inspiration*
Kommer inte ihåg exakt hur vi skrev, har inte kvar något ex av brevet...men det var typ så här, "vi vill att ni ska finnas där för (bebbens namn) när vi själva inte räcker till". Och så något om att stötta och hjälpa barnet...Vi hittade dikten i "Svenska högtidsboken" (tror den heter så). Där finns också en del bra tips om hur man kan lägga upp själva ceremonin.
Okej. tack Cookiegirl!
Så här skrev vi (ett hopkok av egna formuleringar och "snodda" formuleringar från andras fadderbrev som jag hittade på webben):
"XX,
I samband med Gustafs namngivningsceremoni har du blivit utsedd till Gustafs fadder - en uppgift som är viktig idag och alla andra dagar i resten av livet. Vi önskar att alla människor omkring Gustaf fungerar som goda förebilder och föredömen för honom, men som fadder vill vi be dig ta ett extra stort ansvar för detta.
Fadderskapet innebär inte att du förväntas överösa Gustaf med gåvor och
presenter. Skänk honom i stället kärlek och omsorg i överflöd, för det kan han aldrig få för mycket av.
Du kommer att betyda mycket för Gustaf och vi tror och hoppas att han också kommer att betyda mycket för dig!"
Dikten "Lyckans minut" av Erik Lindorm läste vi också bland annat upp:
"Är det sant, att jag håller ett barn på min arm
och ser mig själv i dess blick,
att fjärdarna gnistra och jorden är varm
och himmelen utan en prick?
Vad är det för tid, vad är det för år,
vem är jag, vad bär jag för namn?
Du skrattande knyte med solblekt hår,
hur fick jag dig i min famn?
Jag lever, jag lever! På jorden jag står.
Var har jag varit förut?
Jag väntade visst millioner år
på denna enda minut."
Den står i svenska högtidsboken bland flera andra fina dikter.
Lycka till!
Tusen Tack Fanny! Jättefint!!
Vi skrev ett livsledsagarbrev....ville inte använda ordet "fadder".....
Så här stod det i dem:
Livsledsagarbrevet
Den 14 augusti 2004 åtog XX att vara XX´s livsledsagare.
I den här rollen vill vi att Du vägleder och guidar X genom hennes liv. Hjälper henne med Din visdom när hon skall fatta svåra beslut och finns där som ett stöd då hon har det svårt. En livsledsagare skall dela med sig av sin erfarenhet och vara en förebild som X kan se upp till och lära sig av på livets långa väg.
Du förväntas också i Din roll som livsledsagare att finnas med under X uppväxt och förmedla goda ideal och värderingar under hennes fostran
En livsledsagare skall inte bara guida utan också vara en person som kan lyssna och hjälpa till då X vill ha någon att prata med, en person som X kan känna sig trygg hos och anförtro sina problem till.
Allt detta (och mer därtill) vill vi att Du som livsledsagare bidrar med för att ge X de bästa förutsättningarna här i livet. Både som liten men också genom hela hennes uppväxt.
Hej! När vi hade namngivningsfest för Olivia hade vi följande rader i fadderbrevet. Jag kommer nog att använda samma ord nu när det är dags för Sixtens fadderbrev.
Fadderbrev
Du har fått äran att bli utsedd till Olivias fadder. Det är en uppgift som är
viktig idag och alla andra dagar i resten av livet.
Uppgiften innebär att du har ett särskilt ansvar för att se till att Olivia har det bra.
Det är önskvärt att alla människor omkring Olivia fungerar som goda
förebilder och föredömen för henne. Som fadder har du ett särskilt ansvar för detta.
Fadderskapet innebär inte att du förväntas överösa Olivia med gåvor och
presenter. Skänk henne istället kärlek och omsorg i överflöd, för det kan man inte få för mycket av.
Tänk på Olivia! Om du inte har tid och möjlighet att träffa henne så ofta som du skulle önska kan ett telefonsamtal eller ett brev på posten betyda lika mycket.
Du kommer att betyda mycket för Olivia och det är vår tro och förhoppning att hon också kommer att betyda mycket för dig!
Ser ut som Fanny hittade mitt fadderbrev på min hemsida www.hultmans.nu.
Tack, Tessan, om det är du som har skrivit "originalet" som jag lånade så mycket ifrån!! Jag googlade fram det när det begav sig.
Lycka till alla ni som kommer att hålla i namngivningsceremonier, ni har något fint framför er.