• kansas

"Avbryta" penicillinkur?

Jag gav min son första dosen (5 ml) penicillin men ångrade mig nästan genast och nu har vi bestämt oss för att inte ta kuren. Det sägs ju att man inta ska avbryta en penicillinkur även om man känner sig frisk. Jag funderar på vad det kan ha för effekter/biverkningar om vi nu inte ger resterande 9 dagar utan bara den här första skeden? Han skulle fått 5 ml 2 ggr/dag i 10 dagar.
    Tacksam om det fanns någon med kunskap om det här på forumet?

P.S Jag har även frågat på sjukvårdsupplysningen men de läser bara innantill i sin bok att "en penicillinkur inte bör avbrytas" D.S

• Svar på tråden "Avbryta" penicillinkur?
  • LeosMom

Min första fråga blir ju - varför vill du avbryta en kur som en doktor ordinerat?

• Aros

Att den inte bör avbrytas är väl för att man måste börja om igen eftersom infektionen kanske inte blev helt botad då kuren avbröts? Farligt är det väl knappast. Varför vill du avbryta efter att bara gett honom det en gång och mot vad får han det?

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • Stjärnstoft

Det man generellt tänker på när man inte ska avbryta en kur är att man utsätter bakterier för ett penicillin men tar inte kål på dem alla. Det ökar risken för att de ska utveckla resistens och därmed inte gå att behandla senare.

• Stjärnstoft

Det man generellt tänker på när man inte ska avbryta en kur är att man utsätter bakterier för ett penicillin men tar inte kål på dem alla. Det ökar risken för att de ska utveckla resistens och därmed inte gå att behandla senare.

• Marvinna

Tar han inte resten av kuren så är ju risken överhängande att han får tillbaka det han fick penicillin för.

• Saaaraa

Men om din son fick kåvepenin, då måste väl han haft bakterier i halsen eller liknande? Kåvepenin får man ju mot exempelvis halsfluss.. och jag tror inte läkaren skulle skriva ut det mot bara hosta om jag ska vara ärlig.

Inte vad du frågade om i TS, sorry..
    Avbruter man en pencillinkur är risken att sjukdomen kommer tillbaka, men det kan ju inte hända något annat farligt om man säger så.

♥ bebis beräknad 10/12 ♥
  • SaramedM

Jo det kan det
    På lång sikt, man bidrar till skapandet av resistenta stammar, ett allt växande problem.

Saaaraa skrev 2007-11-11 19:26:29 följande:
    Men om din son fick kåvepenin, då måste väl han haft bakterier i halsen eller liknande? Kåvepenin får man ju mot exempelvis halsfluss.. och jag tror inte läkaren skulle skriva ut det mot bara hosta om jag ska vara ärlig.Inte vad du frågade om i TS, sorry..Avbruter man en pencillinkur är risken att sjukdomen kommer tillbaka, men det kan ju inte hända något annat farligt om man säger så.
  • Aros

Ah, då förstår jag. Ja en del läkare verkar dessvärre skriva ut pencillin på löpande band för att bli av med gnälliga oroliga föräldrar. Helt idiotiskt speciellt eftersom risken att kroppen blir immun ökar för varje användning. Har själv tackat nej till pencillin åt sonen två gånger då det faktiskt inte har behövts.

Kontakta vc i morgon bitti och se till att få hostmedicin (om ni inte redan har det). Halsfluss måste man ju ta prov för att vara säker på så det kan det ju inte vara.

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
Svar på tråden "Avbryta" penicillinkur?