• anjasmamma

Tidig pubertet....väldigt tidig

Vi har fått svar på hormonprovet som togs på vår ännu diagnos"fria" tjej och det visade på lät förhöjda värden så som i början av pubertet.
    För sjutton, HON ÄR 2 ÅR!!
    Visst har jag misstänkt länge att det var ngt med hormonerna som itne stod rätt till då hon fick hårväxt på snippan, fett hår och fotsvett. Och nu även armsvett (inte så mkt, men jag kände nu ikväll att det luktade lite) och ett par kvisslor i ansiktet.
    Vad blir nästa steg? Mens?!?
    Ja man har i alla fall börjat fundera kring bromsmediciner, men ändå.

Jag vet inte hur jag ska tackla detta...
    Nån som sitter i samma båt?

• Svar på tråden Tidig pubertet....väldigt tidig
  • paloma84

hm.. har aldrig hört om något liknande så kan tyvärr inte hjälpa dig.

Man vad säger läkarna? Vad beror det på? Vad säger dem att man kan göra?

• anjasmamma

Detta är ganska nytt ännu så läkarna har inte sagt så mycket. Ansvarig för provet har vi inte ens träfat ännu utan det var Anjas ordinarie läkare som sa. Sen har vi fått ett brev av ansv dr...

• Weronica

min äldsta dotter kom också in i pubeteten tidigt och hon har också hår "där nere" och under armarna och endel armsvett..hon fick även sin mens när hon var 7år (hon blir 9 i feb)

kanske skulle skriva att hon har ett multihandikapp och en kraftig hjärnskada.

• Tyshaa

min lillasyster fick ta bromssprutor rakt ner i benet for att puberteten skulle fordrojas och stanna upp ett tag da hon vaxte for fort!

• Snoffsan

Min systerdotter kom oxå in i puberteten när hon var två. Hon utvecklade bröst. Hon har fått ta bromssprutor hela sitt liv. Hon är nu 11 och de har slutat och ska låta allt ha sin gång nu.

Det var många undersökningar i början för att försöka få reda på vad som var fel. Först misstänkte de en tumör, men det visade sig att hon hade en ovanlig hormonsjukdom. Antar att det kanske är samma som din dotter har.

Min systerdotter har inte lidit speciellt av sjukdomen, mer än att hon inte har gillar sprutorna. Hon är det barn i Sverige med svårast variant av det här som är upptäckt så hon har fått ta stor mängd hormoner och sprutor ofta. Det som har märkts på henne är att hon har fått liknande PMS-problem inför en spruta. Humörsvängnigar och liknande.

Ger dig gärna min systers mailadress om du vill prata med nån som gått igenom samma sak.

• Snoffsan

Var in på din presentation och läste om din lilla prinsessa och såg att det var lite speciella omständigheter.

Min systerdotter är i övrigt helt frisk och har endast denna hormonsjukdom. Men du får gärna säga till om du vill ha kontakt med min syster ändå för att fråga om hormonsprutor och sånt.

Himla söt tjej du har i alla fall!

Svar på tråden Tidig pubertet....väldigt tidig