• Terryleene

Hur får man bort repor i parkett?

Vi har en 1½-åring som tycker det är det roligaste som finns att putta saker frramför sig. (vi hoppas hon växer ifrån det ) Stolar, pallar, hinkar, leksaker putts och släpas över vår fina fiskbensparkett. Nu har det blivit reporoch jag undrar lite om det finns något bra sätt att få bort dem. Kanske inte de allra värsta, men de som är lite ytligare. Funkar det att polera golvet? Hjälp, please! Vi vill verkligen inte vara tvugna att lämna bort barnet.

• Svar på tråden Hur får man bort repor i parkett?
  • Sundström

Vet inte om detta funkar men jag fick rådet att köpa nötter. Tror det var färsk mandel. Dela på dem och gnugga på repan. I nöten finns olja som man vill få ner i repan. Ska tydligen funka men vet inte då jag inte testat.

Låter jättetokig.

• Annamaja

har fått lära mig att stora repor kan man lägga en fuktad duk över som man sen "ställer" ett strykjärn på så fukten och värmen gör att trä reser på sig igen. Har dock inte testat det, har tänkt prova många gånger men det aldrig orkat

• Annamaja

kan ju tillägga att duken bör vara större än strykjärnet och att man måste vara försiktig så man inte får bränmärken i stället

• Harvester

Beror ju på hur djupa repor. Ytliga försvinner med pokerinsatser, djupare får du slipa bort och lacka om..

• Harvester
    Harvester skrev 2016-11-20 15:54:20 följande:

Beror ju på hur djupa repor. Ytliga försvinner med pokerinsatser, djupare får du slipa bort och lacka om..

Pokerinsatser?? Wtf, polering ska det stå :)
Svar på tråden Hur får man bort repor i parkett?