• flipperkulan

Foglossning, hur känns det?

Hej på er!

Är gravid i v 17 och har fått så jäkla ont i ländryggen idag. Har hört någonstans att det är tecken på foglossning.
    Grejen är att jag vet inte om det är det eller om det är för dagens shoppingtur med spring i affärer hela dagen som gör att jag fått ont. Det som 'hugger' till i längryggen när jag jag byter sittställning eller böjer mig fram.

Så jag vill bara höra hur det verkligen känns, ni som har/haft det, var någonstans det gör ont och på vilket sätt..

• Svar på tråden Foglossning, hur känns det?
  • Trolltoka

för mig gjorde de ont i nedre delen av ryggen, strålade ut i höfterna och ner i ljumskarna och kändes som om höfterna skulle trilla lös. spelade ingen roll om jag satt/låg/stod.

(¯`°?.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.ღ.?°´¯)
  • Stora Gosan

Jag trodde inte jag hade några problem alls, men igår när jag skulle dammsuga, så kändes det i hela ryggen och höfterna. Från och med nu är detta pojkvännens sysslor. (är i vecka 17+2)
    Så får jag aldrig annars. Måste vara lite diffus foglossning det med?

• Hjärts

Är grav. i vecka 33. Har varit sjukskriven sen nån gång efter semestern för foglossning. Jätte hemskt..men det är som du beskriver. Ont när man byter ställning i ryggslutet som strålar ut mot magen o ljumskarna..känns som nån skär med knivar..fy!När det är som värst finns det inget som hjälper, hur man än ligger i sängen så har man sån smärta!

Trollmamma07 skrev 2007-11-11 20:49:28 följande:
    för mig gjorde de ont i nedre delen av ryggen, strålade ut i höfterna och ner i ljumskarna och kändes som om höfterna skulle trilla lös. spelade ingen roll om jag satt/låg/stod.
  • Hjärts

Är grav. i vecka 33. Har varit sjukskriven sen nån gång efter semestern för foglossning. Jätte hemskt..men det är som du beskriver. Ont när man byter ställning i ryggslutet som strålar ut mot magen o ljumskarna..känns som nån skär med knivar..fy!När det är som värst finns det inget som hjälper, hur man än ligger i sängen så har man sån smärta!

Trollmamma07 skrev 2007-11-11 20:49:28 följande:
  • pist

Foglossningen kändes som om benen skulle hoppa ur höfterna, som att jag inte satt ihop längre. Som en barbie som man kan plocka av benen på vi höfterna. Så small det i bäckenet när jag reste mig ur sängen på morgonen.. Det gör jäkligt ont.

• Tina A

Hjärts!
    Hur har de funkat för dig med försäkringskassan? när du blev sjukskriven för foglossning.
    Är i v 15 haft foglossning sen v 10 hade jätte problmen med försk när jag blev sjukskriven min förra graviditet.
    Fäörlåt att jag kapa tråden.

• Nettiz K

att det smärtar i ryggen behöver inte vara foglossning utan kan vara ischias nerven som kommer i klämm.

jag hadde en helt smärtfri graviditet med min dotter som föddes 2005. nu är jag gravid med nr 2 i vecka 35.
    och denna gången har jag haft problem med både ischias o foglossning redan sedan starten.

ischiasen var den som kom tidigast. det känns som kraftig strålande verk långt ner i ryggen och ut mot sidorna och höfterna. det gör fruktansvärt ont vid belastning och när man byter ställning. ibland har ryggen även låst sig. tex om jag har legat ner så komemr jag inte upp. för bara 1 mm rörelse hugger till som tusen knivar i ryggen och det kan ta flera minuter innan det sakta men säkert släpper. jag trodde detta var foglossning men min läkare o min bm sa direkt att detta låter som ischias och jag blev sjukskriven på stört (är undersl´köterska) eftersom mitt jobb gör att jag retar igång ischiasen värre.

runt vecka 30 kom riktig jäkla foglossning oxå. för att förklara hur jag upplever min foglossning kan jag säga att det känns som om någon med all sin kraft sparkat mig rakt på blygdbenet. det är en konstant ömmande smärta i hela blygdbenet. och så fort jag gör rörelser så stramar det ut i höfterna och ner mot låren. ömmar extra mycket om jag byter ställning i sängen tex eller om jag hukat mig.

om jag går känns foglossningen extra mycket. mycket öm och smärta i blygdbenet samtidigt som det känns som om höfterna håller på att ramla av. och jag upplever det mycket som om bebisen o magen är nere mellan knäna istället för uppe under bröstkorgen

jag har ett höftbälte som håller "fast" höfterna och det hjälper om man trycker med händerna mot höfterna när man rör sig.

när jag reser mig upp eller sätter mig ner hjälper det om man håller mot underlivet. just de rörelserna upplever jag som om hela underlivet ska komma ut annars.

pga ischiasen o foglossningen har jag nu kryckor som jag kan använda mig av om jag måste gå mer. tips är när du handlar, ta alltid en kundvagn o luta tyngden mot vagnen, undvik att gå, drick varmt för det är skönt mot smärtan, varm vetekudde över blygdbenet är riktigt skönt o kan du så kan man låna en TENS maskin från mvc som oxå tar bort smärta

• MizzTez

Jag sitter och funderar på va som hänt med mej?! Tidigare har jag haft ömmande i mina ljumskar och korsrygg men nu är det hopplöst! Jag kan inte sova, har grymt ont i heeela ryggen från svanskotan upp mot skulderbladen ungefär och det hjälper inte med massage, inte om jag rör på mej, värme, ingen skillnad om jag sitter, står eller går!! Alvedon fungerar inte!
    Känns som att nån kört upp (ursäkta mitt fula språk nu) ett kvastskaft i arslet på mej som går upp mot skulderbladen längs efter ryggraden!!
    Jag blir tokig!!
    Ska ringa min BM och höra med henne, blir orolig när jag inte vet va som händer för så här ade jag då inte med min dotter då var det lite känningar i ljumskarna bara.

Suck

• Triple Trouble

skärande smärta, brännande, som ben som gnager mot ben (vilket det iof är) svårt att vända sig i sängen. Svårt att gå. Kan vara fram eller bak eller både och. Foglossning går liksom inte att missa, inte min iaf. Tur att man inte är gravid längre

• flipperkulan

Tack för era svar!!

Ryggen känns ok idag, lite stel om trött i den bara men har inte det där onda när jag rör på mig.

Beskrivningarna ni gett på hur foglossning känns stämmer inte heller överens med hur jag kände igår. Så jag är glad och hoppas att det inte var tecken på foglossning!

• Kattflickan

Jag har faktiskt inte så ont på dagarna. Det gör mest ont på natten när jag ligger i sängen och ska vända mig. Det känns som att ligga på en sten. Ledsen Smärtan känns mest i höfterna och fram på blygdbenet. När jag går upp för att kissa får jag ta pyttesmå steg för att det inte ska göra ont. Alla osymmetriska rörelser med benen gör ont.
    När jag vänder mig om i sängen brukar det knaka till i skelettet. Det låter obehagligt men känns inte.
    Jag brukar ha en kudde mellan knäna när jag sover som avlastar lite.

Svar på tråden Foglossning, hur känns det?