• pepsi max

När ok att börja sminka sig???

Jag har en bonusdotter som är 12år. Hon är så fin och behöver inget smink, (tycker jag)har långa mörka ögonfransar och fina blåa ögon. Hon sminkar sig sällan men typ alla tjejer i hennes klass gör det.
    Vi bor i en liten byhåla det kanske är skillnad om man bor i stan...

När tycker du att det är ok att börja sminka sig?

• Svar på tråden När ok att börja sminka sig???
  • sjuttiosexan

Jag tycker det är ok i 12-13 års åldern. Det bästa är ju om någon vuxen som vet hur man gör kan visa och ge tips istället för att det blir "revolt" och påtok för mycket! Att testa sig fram till en krigsmålning gör vi alla förr eller senare...

• puffipuff

jag tycker också 6an el 7an

det är för mycket utseende fixering nu så det är hemskt!! och långt ner i åldrarna också. man blir mörkrädd, var ska det sluta?

• Agapi

Min mamma sa att jag fick börja i sexan. Men nästan alla "tjuvsminkade" sej i skolan i feman. Tycker de här helt okej i den åldern.

• pepsi max
    sjuttiosexan skrev 2007-11-11 21:33:32 följande:
    Jag tycker det är ok i 12-13 års åldern. Det bästa är ju om någon vuxen som vet hur man gör kan visa och ge tips istället för att det blir "revolt" och påtok för mycket! Att testa sig fram till en krigsmålning gör vi alla förr eller senare...
    Min lilla tjej som nu börjar bli stor har ofta stått och nyfiket sett på när jag sminkar mig. Mest nyfiken var hon i 4-5 års åldern.
  • Fluffguf

Jag började själv sminka mig när jag var 12-13, och då var jag nästan sist i klassen. Jag tycker att det är helt okej att sminka sig i den åldern, men som sjuttiosexan skrev så är det ju bra om man har en vuxen som kan hjälpa till med att köpa och visa hur sminket ska användas. Min mamma sminkade sig sällan, så jag fick prova mig fram själv, med ibland mindre lyckat resultat

• Gitani

Min dotter som är 12, är totalt ointresserad av smink. Skönt tycker jag. Men tyvärr så är det ganska många tjejer i hennes klass som sminkar sig alldeles för mycket. Tycker själv att det är ok att börja lite i 7:an. Min 7-åring är däremot jätteintresserad av smink. Men det är 7:an som gäller. Kommer visa 12-åringen hur man sminkar sig när hon själv vill börja sminka sig. Så att det inte ser ut som, hej kom o hjälp mig =).

• Eva och Nadjas mamma

Om man har en dotter som verkligen vill sminka sig redan i mellanstadiet så tycker jag att det är lite taskigt att förbjuda. Vill man verkligen ha smink så är man antagligen mogen för det och då kan inte vi vuxna komma och säga vilken ålder som är okej, tycker jag.
    Tänker bara på hur jag själv skulle känna om nån förbjöd mig att sminka mig...

• nica83

När man börjar högstadiet är det OK med maskara tycker jag, kanske lite läppglans. Men inte så mycket mer än så! Naturligt är finast såklart.

• Hallonpaj

I högstadiet, tycker jag. Typ i 7:an. När man blir tonåring.

Jag såg ett skolfoto nyligen där en flikca i första klass hade smink och ganska vuxna kläder. Det är lite läskigt på en 7 åring, tyckte jag. En viuxen måste gha hjälpt henne, för det var liksom inte på lek utan hon hade verkligen en snyggt lagt make up.

Svar på tråden När ok att börja sminka sig???