• Lola Jämtla­nd
    Äldre 11 Nov 23:25
    18171 visningar
    44 svar
    44
    18171

    Varför möblera framför fönstret?

    Nä, nu måste jag få fråga en sak som jag funderat på länge.....

    Varför möblerar så många framför sina fönster?
    Ställer sofforna/soffan där alltså?

    Jag förstår inte anledningen...
    Det kan dra från fönstret, man kan slå huvudet i fönsterbrädan, gardinerna hänger taskigt (om man har längder dvs) och man kan inte titta ut genom fönstren på ett vettigt sätt. Vill man inte kunna stå o se ut?

    Jag hajar verkligen inte detta "fenomen"......

    Beror det på att rummet inte har nån bra vägg att ställa de emot eller beror det på dessa vägg-tvapparater? Gör de det så svårmöblerat att enda alternativet att kunna titta på de är att ställa sofforna/soffan framför fönstret?

    Upplys mig.


    //Blir det nånsin våran tur.....
  • Svar på tråden Varför möblera framför fönstret?
  • AnneSo­phie
    Äldre 11 Nov 23:32
    #1

    Skulle gissa att det för dom flesta handlar om ren platsbrist.
    Sedan så tror jag att många möblerar väldigt traditionellt och glömmer av att man (dvs om man nu egentligen haaar plats) inte behöver ha soffor tryckta mot en vägg. Att ha möbler "mitt i rummet" ger ju ett luftigare intryck.


    Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Lilla Lillan
    Äldre 11 Nov 23:32
    #2

    Förstår inte heller. Jag tycker det är lite obehagligt att sitta med ryggen mot fönstret, känner mig alltid iakttagen, man ser ju inte om någon står och tittar in.

  • Äldre 11 Nov 23:33
    #3

    Pga en öppen planlösning så har jag bara två möblerbara väggar i vardagsrummet, varav den ena är en fönsterrad bara.  Så valet är; TV vid fönstret så att det fula åbäket sticker upp och stör utsikten eller ställa soffan vid fönstret som inte sticker upp över fönsterbrädan och där man kan sitta och titta på utsikten. Kan tillägga att jag inte har gardiner vid fönstrena, vilket gör att ljuset och utsikten flödar in i rummet. :)


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Triple Troubl­e
    Äldre 11 Nov 23:34
    #4

    det tar ju dessutom all värmen från elementet (om man har det där) , så jag skulle aldrig ha placerat soffan där om det inte var tvunget.

  • Äldre 11 Nov 23:34
    #5

    vi har det så på grund av platsbrist.. =/ antingen soffan eller bokhyllan.. =/

  • Lola Jämtla­nd
    Äldre 11 Nov 23:37
    #6
    Lilla Lillan skrev 2007-11-11 23:32:42 följande:
    Förstår inte heller. Jag tycker det är lite obehagligt att sitta med ryggen mot fönstret, känner mig alltid iakttagen, man ser ju inte om någon står och tittar in.
    Another baby maybe skrev 2007-11-11 23:34:19 följande:
    det tar ju dessutom all värmen från elementet (om man har det där) , så jag skulle aldrig ha placerat soffan där om det inte var tvunget.
    Ah! Där hade vi 2 anledningar till som jag inte tänkte på.
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • Sexyma­la
    Äldre 11 Nov 23:51
    #7

    Vi har platsbrist i vår lilla 2:a, tyvärr. Planer finns hos mig att möblera om, tror det skulle gå, men då måste min sambo- sladdgalen- dra om alla sladdar och snygga anordningar han har gjort. Så just nu ligger det ganska långt bort faktiskt.

    Vi har inte någon fönsterbräda man kan slå huvudet i, och inte någon märkvärdig utsikt heller, så det funkar ganska bra. Men oj vad styggt det drar från fönstret.. men men, jag trivs mer med soffan här än när den stod mot andra väggen, så det får förbli till dess vi flyttar ngn gång!

  • Äldre 11 Nov 23:57
    #8

    Måste inflika här

    Det är ju fullkomligt KORKAT att ställa soffor och dyligt framför fönster då det OFTAST finns element där under fönstret.

    Värmen går man miste om och betalar för nå man inte nyttjar full ut.

  • Beckiz­86
    Äldre 12 Nov 00:00
    #9

    vi har ett stort vardagsrum men vi tyckte att en av sofforna passade jättefint framför fönstret =)föntret är större än soffan så gardinerna hänger på var sin sida om soffan =)

  • Beckiz­86
    Äldre 12 Nov 00:00
    #10

    JAG är BÄST skrev 2007-11-11 23:57:44 följande:


    Måste inflika härDet är ju fullkomligt KORKAT att ställa soffor och dyligt framför fönster då det OFTAST finns element där under fönstret.Värmen går man miste om och betalar för nå man inte nyttjar full ut.
    har gratis el ^^
Svar på tråden Varför möblera framför fönstret?