• Anonym (Yasmine)

Är man skyddad under veckan man äter sockerpillrena???

Hade mensen innan jag började äta sockerpillrena. Är nu i slutet av 2:a kartan på Yasmine. Så jag antar att det inte har stabiliserat sig än.
    Bör man kanske använda kondom under denna vecka när man äter sockerpillrena? De riktiga tabletterna börjar jag med på lördag.

Trodde jag skulle må bättre med dessa än med hormonspiralen. Men än så länge känns det ganska likvärdigt, eller ibland jobbigare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-14 09:48:53:
    Har lagt till information i inlägg nr: 17.

• Svar på tråden Är man skyddad under veckan man äter sockerpillrena???
  • Anonym

man är ju inte skyddad under sockerpillerna det är ju som ett uppehåll med hormonerna. Det är ju då man bör ha sin mens. Jag tycker du borde ringa din BM som har skrivit ut p-pillerna och fråga henne.

• Anonym (Yasmine)

Kanske man ska göra ja. Får göra det på rasten.

• Anonym (Yasmine)

Konstigt... Nu började jag blöda igen....

Nån mer som haft det så här i början av Yasmine pillrena?

• naninai

Man är givetvis skyddad när man äter sockerpillerna.

• Anonym (Yasmine)

Skyddad eller inte???

Vill ju inte lura karln min... Flört

• Eve80

Det är klart att man är skyddad när man äter sockerpillerna. Det finns ju också kartor utan sockerpiller och då äter man inga piller alls i en vecka, men man är skyddad även då.

• anzita

Har du börjat äta de riktiga pillrena så är du skyddad, vare sig det är sockerpillerveckan eller de andra veckorna.

Sockerpillrena är bara där för att man inte ska tappa räkningen när det är dags att börja ny karta. Jag som en "gammal tant" fick på den tiden jag käkade p-piller hålla reda på uppehållsveckan själv.
    Hormonfria veckan gör att man får en "mensliknande" blödning men man har ju ingen ägglossning alls när man äter p-piller så skyddet finns där hela tiden.

• Anonym

man är automatiskt skyddad eftersom det är mensen som ska komma då man äter sockerpillerna och under mensen kan man inte bli gravid, inte heller dagarna innan eller efter, så jo man är skyddad ändå!!

• Lis Alm

Håller med "anzita" i hennes inlägg.
    Tillhör också den grupp som åt p-piller i 3 veckor och fick sedan hålla reda på den 4e veckan själv.
    Nu äter jag 4veckors p-piller med en vecka sockerpiller.

• Eve80

Fast det är ju ingen riktig mens man har när man äter p-piller, utan en blödning.

• Anonym (SåHär!)

--> Om man har en oregelbunden mensturation så är du inte skyddad under den veckan. Eftersom hormonerna försvinner ur kroppen på 36h och du kan ju få ÄL tidigare eller senare.
    --> Har du regelbunden mensturation är du det. För då ska du beräknas få din mensturation då å kan ej bli gravid!
    Så sa BM till mig, så enkelt är det!

• Eve80

Öh va. Man har varken ägglossning el mens när man äter p-piller.

• Judy

Men sluta förvirra! Man är skyddad under veckan med sockerpiller också! Anonym(såhär!): Vad jiddrar du i? Man har som ovan nämnt varken ägglossning eller mens när man äter p-piller, dessutom går inte hormonerna ut efter 36h utan när man ätit pillren med hormoner i tre veckor innan är det tillräckligt för att skydda även under den hormonfria veckan.

• danitra

Oj vad många som fått det kring bakfoten!

Finns det verkligen så många som håller sig ifrån sex under en hel vecka varje månad?
  • Anonym (Yasmine)

Tack för alla svar! Hann inte in här igår o kolla svaren.

Men man blev osäker.
    När jag inte tar några hormoner av någon slag så är mensen alltid senare än vad det ska va, så jag har haft svårt att veta när ägglossningen är. Så mensen har alltid vart oregelbunden. Kan bara komma ihåg 2 ggr som det kommit som det ska. Jag är ändå 30 år.  Flört
    Så visst hade man sex under veckan mellan dessa två blödningar. Haft trionetta för 6-7 år sen, o de gav inga såna konstiga blödningar vad jag kan komma ihåg.

Humöret var då INTE bra. Haft hormonspiral efter första o andra barnet. Men tog ur på g av humöret. Verkar inte nåt bättre nu. men bara gått två månader, så man kanske ska ge det en chans...

Men nu blöder jag igen så nåt sex blir det ju inte, o börjar med de "riktiga" på lördag. O blöder man så kan man väl inte va med barn heller, eller??? Har lätt för att bli med barn.

• Anonym (Yasmine)

puff

• Sofia t

Jag hade också oregelbunden mens när jag hade Yasmine så jag bytte..

Men skyddad är du ändå.

Svar på tråden Är man skyddad under veckan man äter sockerpillrena???