• Bebiiis88

Amning?

Har lite funderingar.
    Jag läser å läser överallt men jag kan inte hitta det jag letar efter.
    Är nämligen så att jag har en häst och är gravid. Långt kvar till förlossning men ändå. Efter förlossningen iallafall så kommer jag väl börja rida igen ganska snart när jag känner att det funkar. Hur blir det då med amningen?
    Kan ju inte ha med mig bebisen ut till stallet när jag ska rida, är i stallet 2-3 timmar. Man vet ju som sagt inte när bebisen ska äta, det finns ju inga bestämda tider.

Mina frågor är väl hur lång tid det går mellan varje amning? och hur många gånger per dag ammar/ammade du ditt barn?
    Kan man "spara" bröstmjölk i kylen som sambon sedan får ge bebisen om den blir hungrig medan jag är i stallet?

Jag vet att detta är individuellt fårn bebis till bebis men jag vill ha något att jämföra med, Jag vill få ett hum om hur det är.
    För jag får panik över att jag inte ska hinna med hästen? =(

• Svar på tråden Amning?
  • Cia o krabaten

Jag hade med mig dottern i början.
    Blev till att amma lite var stans.
    Men för att kunna rida ordentligt så behövde jag barnvakt på stallet.
    Några ggr kunde jag longera eller rida en kortis medan hon sov i vagnen, men det kändes aldrig helt lugnt.

Visst kan du pumpa och spara så pappan får mata, men min dotter tog aldrig flaskan så det sket sig.
    Hur långt har du till stallet?
    Det som funkade bäst för mig var att göra stallet på dagen med dottern i vagnen och sedan åka själv och rida på kvällen så det inte tog lika lång tid.

• Maria V

Jag fick skaffa mig en medryttare till hästen jag hade när jag va gravid. Men eftersom att jag hade två hästar så kände jag att jag inte hann med något alls. Så jag gjorde mig av med den ena.
    Men för mig funkade det bra eftersom att jag inte har ammat. Men om det gå så pumpa ur innan du åker så finns det hemma. Man kan ju ge ur kopp så slipper man flaska. Eftersom att det är olika sätt som dom suger på när dom ammas eller äter ur flaska.

Det kanske blir svårt att hinna med i början innan du har fått in rutinen. Men sen kommer det att gå bra.

Wilma 070313
  • blonde redhead

Ta med pappan och barnet till stallet.

I början kan spädbarn amma varje timme elle oftare. Det är inte heller alla barn som tar flaska och flaksa kan störa amningen sedan (att dom blir tuttförvirrade och inte vill ha annat än flaska)

Men så fort barnet blir några månader brukar det dra ut på ätandet någon timme. Mest troligt kan du inte rida på några veckor/månader ändå och då kanske det honner ordna till sig tidsmässigt.

Men alla jag känner med barn och häst (ink mig själv förrut) så har barnen varit med i stallet.

• Bebiiis88

Tack för svar.
    Jo bebisen kommer ju inte förrän i jul så å ha h*n liggandes i vagnen kan jag ju ha medan jag rider på banan men det blir ju svårt när man rider ut :S

Det är inte långt ut alls, tar inte ens fem minuter med bil.
    Det va ju ett bra sätt att fixa stallet med bebisen liggandes i vagnen på dagen å sen rida på em när pappan kommer hem.

Cia o krabaten skrev 2007-11-12 09:49:31 följande:

Jag hade med mig dottern i början.Blev till att amma lite var stans.Men för att kunna rida ordentligt så behövde jag barnvakt på stallet.Några ggr kunde jag longera eller rida en kortis medan hon sov i vagnen, men det kändes aldrig helt lugnt.Visst kan du pumpa och spara så pappan får mata, men min dotter tog aldrig flaskan så det sket sig.Hur långt har du till stallet?Det som funkade bäst för mig var att göra stallet på dagen med dottern i vagnen och sedan åka själv och rida på kvällen så det inte tog lika lång tid.
  • Bebiiis88

Jo jag måste försöka leta efter nå¨gon iallafall som kan hjälpa mig sköta hästen. Men det är så svårt för hästen min är lite speciell och dom som ridit henne rider inte mer än några gånger sen skiter dom i det =/. För dom vet inte hur dom ska rida henne. så får se hur det går med den biten. Men hur som helst så MÅSTE jag ju hitta någon hur som helst för jag lär ju inte kunna rida varje dag ända fram till förlossningen direkt.

Jo jag lästre någonstans att man skulle ge dom med sked och inte flaska om man var tvungen att ge dom mjölk på så vis.

Maria V skrev 2007-11-12 09:54:51 följande:

Jag fick skaffa mig en medryttare till hästen jag hade när jag va gravid. Men eftersom att jag hade två hästar så kände jag att jag inte hann med något alls. Så jag gjorde mig av med den ena. Men för mig funkade det bra eftersom att jag inte har ammat. Men om det gå så pumpa ur innan du åker så finns det hemma. Man kan ju ge ur kopp så slipper man flaska. Eftersom att det är olika sätt som dom suger på när dom ammas eller äter ur flaska. Det kanske blir svårt att hinna med i början innan du har fått in rutinen. Men sen kommer det att gå bra.
  • Bebiiis88

Att pappan ska följa med ut de tror jag inte håller, då han inte har någon lust att ägna flera timmar i stallet. Han vill inte ens va med mig ut 10 minuter annars =/.

Så ofta äter dom väl ändå inte? eller? Läste på gravid.se att dom äter ca 5-6 ggr/dag?

blonde redhead skrev 2007-11-12 09:57:02 följande:

Ta med pappan och barnet till stallet.I början kan spädbarn amma varje timme elle oftare. Det är inte heller alla barn som tar flaska och flaksa kan störa amningen sedan (att dom blir tuttförvirrade och inte vill ha annat än flaska)Men så fort barnet blir några månader brukar det dra ut på ätandet någon timme. Mest troligt kan du inte rida på några veckor/månader ändå och då kanske det honner ordna till sig tidsmässigt.Men alla jag känner med barn och häst (ink mig själv förrut) så har barnen varit med i stallet.
  • blonde redhead
    Bebiiis88 skrev 2007-11-12 10:36:30 följande:
    Att pappan ska följa med ut de tror jag inte håller, då han inte har någon lust att ägna flera timmar i stallet. Han vill inte ens va med mig ut 10 minuter annars =/. Så ofta äter dom väl ändå inte? eller? Läste på gravid.se att dom äter ca 5-6 ggr/dag?blonde redhead skrev 2007-11-12 09:57:02 följande:
    Jo dom kan äta så ofta Det är mer vanligt att dom gör det. Jag vet nog knappt något barn som ammats fritt som bara äter 5-6 gånger per dag. Speciellt inte spädbarn. De första månaderna kan man ha barnet vid bröstet dygnet runt känns det som.

Med båda mina barn har det gått max två timmar mellan amningstillfälle under tiden jag helammat.

Men visst alla barn är olika, men nyfödda barn äter jätte ofta, inte 5-6 gånger per dygn.
  • Bebiiis88

Aha okej :)
    Ah jag tittade på sidan igen. Stog visst "minst5-6 ggr/dygn, men vissa barn äter betydligt oftare"

Ja det återstår å se hur det blir =/. Men om andra klarar av det borde väl jag också göra det.

blonde redhead skrev 2007-11-12 10:39:25 följande:

Jo dom kan äta så ofta Det är mer vanligt att dom gör det. Jag vet nog knappt något barn som ammats fritt som bara äter 5-6 gånger per dag. Speciellt inte spädbarn. De första månaderna kan man ha barnet vid bröstet dygnet runt känns det som.Med båda mina barn har det gått max två timmar mellan amningstillfälle under tiden jag helammat.Men visst alla barn är olika, men nyfödda barn äter jätte ofta, inte 5-6 gånger per dygn.
  • April Buddha

Hej!

Jag har 2 hästar och funderade först på att ta hjälp under graviditeten men valde att avvakta och hade turen att kunna hålla på med hästarna fram till dagarna innan förlossningen. Red gjorde jag dock bara i början, höll sedan igång dem med tömkörning och körning då jag bara har hobbyhästar som inte tränas eller tävlas.

Jag tänkte sedan precis som du att det är väl bara att pumpa ur så kan pappa mata på kvällen när jag vill ut till hästarna.

Men efter förlossningen har inte mycket blivit som jag tänkt. Sonen tilläggsmatades på BB och fick därefter problem att suga ordentligt, så vi har haft en del strul med att få amningen att fungera. På natten kan han i och för sig sova 5-6 timmar utan att vilja äta, men på dagen och särskilt på kvällen vill han ofta ligga vid bröstet oavbrutet. I går satt jag med honom i soffan mellan 16 och 23, så fort jag försökte lägga honom ifrån mig så skrek han och det var bara att ge bröstet igen. Så den stallkväll jag hade planerat var bara att glömma. Visst kan man välja att ge ersättning eller kanske napp, men då amningen strulat för vår del vågar jag inte riskera något. Men jag hoppas att vi snart ska få in lite rutiner i matningen så jag kan få åtminstone en timme hos hästarna varje kväll. Har dem hemma på gården och på lösdrift och all skötsel gör sambon så de överlever, men man vill ju aktivera dem också.

Det jag försöker säga är att om allt löper på utan problem för dig och ditt barn kan du mycket väl lämna barnet en stund varje kväll, men var beredd på att det inte alltid blir som man tänkt och att man kanske får anpassa sig efter barnet, i alla fall i början och i alla fall om man vill amma.

Kolla annars i "Föräldra"-forumet på www.bukefalos.com, där finns många trådar om hur man kombinerar häst och barn!

• Bebiiis88

Tackm så mycket för det långa svaret!
    Förstår också att mycket kan ändras och att det ibland inte blir som man tänkt sig.
    Jag ska först och främst leta reda på någon som skulle kunna hjälpa mig med hästen. Och om det går även efter förlossningen så länge som möjligt. Då har man ju iallafall en reserv om det skulle bli strul.

Tömköra sliter ju ganska mycket på hästen = man kan inte göra det varje dag. Så vette sjutton hur man ska stimulera hästen från marken resterande dagar. Körning har jag ingen tillgång till då jag varken har vagn eller selen.
    Min häst är heller ingen tävlings häst direkt, men vill ju såklart ut å tävla någongång, men skulle hon få lov å stå 2-3 dagar/vecka så skulle inte det vara någon katastrof. Och sen får jag ju bebisen i juli så iallafall den första månaden får hon gå på sommarbete. =)

Men så som sagt, jag ska försöka leta reda på någon som skulle kunna rida henne åt mig. Det vore ju det allra smartaste.

April Buddha skrev 2007-11-12 12:30:37 följande:

Hej!Jag har 2 hästar och funderade först på att ta hjälp under graviditeten men valde att avvakta och hade turen att kunna hålla på med hästarna fram till dagarna innan förlossningen. Red gjorde jag dock bara i början, höll sedan igång dem med tömkörning och körning då jag bara har hobbyhästar som inte tränas eller tävlas.Jag tänkte sedan precis som du att det är väl bara att pumpa ur så kan pappa mata på kvällen när jag vill ut till hästarna.Men efter förlossningen har inte mycket blivit som jag tänkt. Sonen tilläggsmatades på BB och fick därefter problem att suga ordentligt, så vi har haft en del strul med att få amningen att fungera. På natten kan han i och för sig sova 5-6 timmar utan att vilja äta, men på dagen och särskilt på kvällen vill han ofta ligga vid bröstet oavbrutet. I går satt jag med honom i soffan mellan 16 och 23, så fort jag försökte lägga honom ifrån mig så skrek han och det var bara att ge bröstet igen. Så den stallkväll jag hade planerat var bara att glömma. Visst kan man välja att ge ersättning eller kanske napp, men då amningen strulat för vår del vågar jag inte riskera något. Men jag hoppas att vi snart ska få in lite rutiner i matningen så jag kan få åtminstone en timme hos hästarna varje kväll. Har dem hemma på gården och på lösdrift och all skötsel gör sambon så de överlever, men man vill ju aktivera dem också.Det jag försöker säga är att om allt löper på utan problem för dig och ditt barn kan du mycket väl lämna barnet en stund varje kväll, men var beredd på att det inte alltid blir som man tänkt och att man kanske får anpassa sig efter barnet, i alla fall i början och i alla fall om man vill amma.Kolla annars i "Föräldra"-forumet på www.bukefalos.com, där finns många trådar om hur man kombinerar häst och barn!
  • Ellpi

Det är omöjligt att säga hur ofta bebisar vill amma men 5-6 ggr/dag är nog ovanligt lite! Min son ammade varannan timme och åt då ungefär i en timme och det är ganska vanligt. Att de vill amma en gång i timmen eller t o m oftare än så är också vanligt.

• Melly

Oj 5-6 gånger per dag är jättelite det låter lite som gammaldags råd tycker jag Förr i tiden så sa dom ju att bebisar bara skulle äta var 4 timme.

Men nu är det fri amning som är rekomenderat och då vill många bebisar amma var och varannan timma dom första månaderna.

• Bebiiis88

Okej =) Ja då kanske man inte ska lita på så mycket som dom skriver då ;P

Melly skrev 2007-11-12 16:56:11 följande:
    Oj 5-6 gånger per dag är jättelite det låter lite som gammaldags råd tycker jag Förr i tiden så sa dom ju att bebisar bara skulle äta var 4 timme. Men nu är det fri amning som är rekomenderat och då vill många bebisar amma var och varannan timma dom första månaderna.
  • Mollan

Jag har också häst och resonerade ungefär som du innan jag fick första barnet, men tyvärr......det funkar inte att lämna barnet till pappa 2-3 timmar på kvällen. Bebisar vill oftast ligga vid bröstet timme efter timme kvällstid! Låter du den inte göra det kommer du dels få en väldigt gnällig bebis och du riskerar att sabba amningen.
    Ofta sover de ganska länge på fm. Passa på att göra stallet då. Ev kommer du även kunna få in ett ridpass då, iaf vissa dagar (ja, det blir ju på banan men du kommer nog vara nöjd med det också!). Sen kan du ju åka iväg och rida ut en timme eller så t ex på helgen under dagtid medans pappan är hemma med nytankad bebis på bebisvänlig tid (inte kvällen). Mocka osv kan du göra innan eller efter och ha amningspaus mellan.
    Jag har tyckt att det varit slitigt i början att fixa både häst oh bebis, eller iaf ridningen har kännts stressande. Stallsysslorna går ju jättebra att göra med bebis i vagnen, men ridningen har varit svårare för mig att få in i schemat s a s. Lägg inte ambitionsnivån för högt första tiden utan låt det bli som det blir, är mitt råd.
    Jag väntar tredje barnet nu och är för första gången inne på att faktiskt skaffa en medryttare eller kanske t o m en fodervärd, för nu vet jag att jag verkligen inte har en chans att hinna med att rida, och bara den tanken känns stressande.

• Yohanna85

Jag har dansat hela mitt liv nästan och ville fortsätta med det en gång i veckan ialf. och det gjorde jag när sonen var ca.3 mån.

Jag dansar mellan 18-20. Och just nu äter sonen en potion gröt. Och sen om jag hinner hem innan han somnar så ammar han. Han tar idag inte flaskan om han inte är riktigt hungrig. Han är 6 mån nu, men förut tog han flaskan bättre. Och då åt han ersättning! Och det har gått jättebra med att sonen är hemma hos pappan ett par timmar. Roligt för de att umgås på tumanhand utan mig =)

Men du känner själv när det är dags, och hur det går med flaskan osv. Så gör det som passar er och ta till ersättning i fall du inte får ut tillräckligt om du pumpat ur. Du kommer börja rida när du känner dig trygg i amningen. Och när, det kan man inte säga nu?

Svar på tråden Amning?