• prickensmamma

kall vit sås till fisk

Hej hej!

jag ska servera stekt fisk hemma ikväll och kom att tänka på den där kalla vita såsen som man fick i skolan. Är det någon som minns den? jag tycker den är så god. Men är det någon som vet vad den innehåller? Jag tror att det är gräddfil och majonnäs, men vad mer?

tack tack!

• Svar på tråden kall vit sås till fisk
  • Pingu32

du måste tänka på fil-sås som vi kallade det? Den var ganska tunnflytande och med dill i eller hur? Måste vara gjort på gräddfil. Har tyvärr ingen aning om hur den lagas.

• prickensmamma

nej det är inte remouladsås, om det inte är skolornas egen form av remouladsås förstås.. det kan det ju vara.

• prickensmamma

pingu: jag tror att det är precis sån som du menar, men ingen verkar veta hur man gör. är det mattanternas hemlighet?!

• carola1977

prickensmamma skrev 2007-11-12 10:51:22 följande:

nej det är inte remouladsås, om det inte är skolornas egen form av remouladsås förstås.. det kan det ju vara.
    en billigare variant för 4 öre kanske???
    Själv brukar jag blanda creme fraiche, varm, med fiskbuljong och servera till lax och potatis. Jättegott.
  • carola1977

carola1977 skrev 2007-11-12 10:53:47 följande:

prickensmamma skrev 2007-11-12 10:51:22 följande:
    en billigare variant för 4 öre kanske???Själv brukar jag blanda creme fraiche, varm, med fiskbuljong och servera till lax och potatis. Jättegott.
    Alltså smälter en fiskbuljongstärning i creme fraiche. Brukar ha i lite citronpeppar också.
  • prickensmamma

nope ingen av dem heller.. jag börjar misstänka att det är omöjligt

• Mamsingen

Jag har för mig att det är följande ingredienser:

*Filmjölk
    *Gräddfil
    *Hackad inlagd gurka
    *Senap
    *Dill

Det var de ingredienser vi hade i vår fisksås i skolan iaf.

• Izamoon

I vår skola hette det pikantsås om jag inte minns fel så var det rivna morötter i den. Har inte hittat ett enda recept där det ska vara rivna morötter hehe.

Svar på tråden kall vit sås till fisk