• Nikhita

Kattungen kissar överallt!

Hej!

Jag har en kattunge på 3 månader och jag vet inte vad jag ska göra. Den har en ren låda som den brukar kissa/bajsa i,
    men den har nu kissat 2 gånger i min säng. Och en gång i klädgarderoben på min dotters kläder. Hur ska jag lära katten att den inte får kissa i min säng. Det är ju så äckligt..

• Svar på tråden Kattungen kissar överallt!
  • Kryxan

Du får lära den att gå på lådan.

Låter inte som att den är rumsren.

Tålamod=)

Lyft katten till lådan när dui ser att den sätter sig någon annan stanns.
    Tvätta sängkläderna med ättika om du vill skrämma katten därifrån. Men hur som, så måste du läsa den. Ättika är bara lite fusk.

• Nikhita

Det är en honkatt. Jag har inte sett när den kissar där utan jag har märkt det efteråt.

• Måne och Sol

Det är två saker som dyker upp omedelbart när jag läser det du skrivit. Det ena är att den lilla katten kan ha någon form av problem med urinvägarna. Det kan alltdså finnas fysionomiska orsaker till att den kissar "där den inte ska" och detta måste i såna fall utredas av veterinär.
    Det andra som är tänkbart är att katten är stressad av något. hur gammal var den när den skildes från sin mamma? Det händer att de utvecklar detta beteende om man tagit dem för tidigt. Stressen kanokså bero på höga ljud, att den känner sig trängd, nylig flytt, en ny ovan doft, nu kattsand (alla katter tycker inte om all sand) eller att lådan lämnats alltför ostädad. Lådhygienen är väldigt viktig.

Kan något av detta stämma in på er kisse?

• Loyden

Det kan ju vara så enkelt att pissen inte är rumsren. Tog du den ifrån mamman innan den var 12 veckor?
    Vi har en kissmaja här hemma som tyvärr får lämna denna plats idag kl:16.00. =( *gråter floder*
    Hon är dock ingen kattunge utan är nu 3 år.
    Det som är problemet med våran är faktiskt analsäckarna. Det kan göra att dem kissar på andra ställen än lådan. (fråga mig inte varför). Vi fick välja mellan massa smärtsamma tömningar av analsäcken eller låta henne somna in. Det blev väl egentligen ett enkelt val då man inte kan ha en katt som kissar på andra ställen än lådan.
    Låter som det är mest på tyg. Ingen lukt hon försöker täcka över? Parfym eller liknande som hon inte tycker luktar gott?

Det finns några saker man kan testa. Till exempel kan du testa att fixa en plats åt katten så nära taket som möjligt. Där hon kan ligga och spana. Kan otroligt nog "bota" katters "behov" av att kissa på andra ställen än lådan. Det ska vara så högt som möjligt. En garderob,kylskåp eller liknande. Inte placera henne där utan att det blir hennes plats, dit hon kan hoppa upp när hon känner för det.
    Kanske är värt ett försök iaf!

Önskar dig all lycka till!

• Nikhita

Jag har ingen aning, men jag tror att jag fick katten nån vecka för tidigt. och den skiljdes från hela sin familj.
    I början kissade den bara där den skulle, men nu har den kissat i min säng. Har ett litet barn här hemma som brukar busa med den
    och de verkar komma bra överens.
    Den kanske inte gillar sin kattsand då.. Får prova byta nästa gång.
    Sen funderade jag på att ta bort taket över kattlådan, den kanske inte trivs sitta instängd där inne..?

• Måne och Sol

Taket KAN vara haken. Man vet aldrig innan man provat, de är så olika sinsemellan. En del katter tycker taket på lådan är tryggt.

Någon vecka för tidigt... ja, svårt att säga om det är orsaken i detta.
    Barn och djur är ofta en härlig kombination, men ett tips är att hålla ett öga på att kattungen får tid att vara i lugn och ro också. Den är ju också "liten" och behöver sova en hel del.

Att den började i din säng låter rätt typiskt. Det är ofta så, av någon anledning. Antagligen för att just sängen luktar matte (trygghet). Vår katt som vi hade i familjen hela min uppväxt valde mammas säng att föda i

Med tålamod, information och lite list går det mesta att lösa. Bra att du börjat reda ut saken så här tidigt! Ju förr man försöker klura ut vad det beror på, desto bättre.

Loyden*** Beklagar!!

• Loyden

Måne och Sol skrev 2007-11-12 11:46:53 följande:
    Loyden*** Beklagar!!

Måne och Sol: Tack så mycket..*uppskattas* Tyvärr var det bäst för henne.. Smärtsamma tömningar är inget jag vill att hon ska behöva gå igenom.

Nikhita: kom på mig själv nu. Jag började mitt inlägg med att berätta att våran katt ska avlivas. Hoppas du inte tog det på "fel" sätt. Var inget menat mot dig och absolut inte din lilla misse.
    Ber om ursäkt om det blev fel!

• Nikhita

Nej det är lugnt, jag förstår

Beklagar din katt. Min katt jag hade i 17 ÅR dog för 1½ år sedan och DET kändes

• Nikhita

Hjälp.. Nu vet jag inte vad jag ska göra riktigt.

igår tvättade jag alla täcken och bäddade rent.
    På kvällen när vi skulle sova la jag ut ett rent täcke i sängen
    då hoppas katten direkt upp och kissade på den.
    Då la jag ut mitt andra rena täcke då hoppa den upp direkt och bajsade på det! varför varför varför...

Kan det vara så att katten inte trivs här?

Svar på tråden Kattungen kissar överallt!