pumpa å amma.. TUFF tillvaro. MÅNGA frågor..
Hej. Sitter å läser allt jag kommer över om pumpande å ammande, eftersom jag behöver kunna pumpa ur så att pappan kan hjälpa till å mata. Dottern tar flaskan fint, å ibland när mjölken kommer för fort i tuttarna på kvällarna, när hon är ledsen å kinkig så fungerar det superbra att alternera med flaskan, så att inte mina tuttar bli totalt utslitna.
Det enda trixiga är att få tid att BÅDE amma å pumpa ur, å leva ett hyggligt liv där man hinner äta å allt annat nödvändigt. Någon som har levt så? Och har några erfarenheter å tips att dela med sig av?
Är det så att om jag pumpar regelbunden så kommer produktionen att hålla sig på den nivån? Spelar det nån roll vilken tid; typ är det viktigt att det är samma tid på dygnet hela tiden?
Sen undrar jag om någon vet hur fort den mat man äter påverkar mjölken i tuttarna? Jag menar, om jag dricker en liten kopp kaffe(vill int dricka för mkt, för tösens mages skull) på morgonen, när kommer det koffeinet ut i mjölken??
Just nu är det bara en enda amnings- och pumpningsdimma.. *grimas* Och tjejen är ju 6 veckor idag, men sov i över tre timmar för första gången i natt, så man är bra trött ju.. Pepping och stöd vore inte helt fel. För ibland undrar man om man orkar med det här så mkt längre.. Att sedan amingshormonerna gör en totalt knäpp ibland gör ju ingenting bättre. Någon som vet om humöret blir mkt bättre när man slutar ammar?? Eller är det mest sömnbrist å sånt som gör att man ibland är superängslig, labil och låg av och till??