• Kessy

pumpa å amma.. TUFF tillvaro. MÅNGA frågor..

Hej. Sitter å läser allt jag kommer över om pumpande å ammande, eftersom jag behöver kunna pumpa ur så att pappan kan hjälpa till å mata. Dottern tar flaskan fint, å ibland när mjölken kommer för fort i tuttarna på kvällarna, när hon är ledsen å kinkig så fungerar det superbra att alternera med flaskan, så att inte mina tuttar bli totalt utslitna.

Det enda trixiga är att få tid att BÅDE amma å pumpa ur, å leva ett hyggligt liv där man hinner äta å allt annat nödvändigt. Någon som har levt så? Och har några erfarenheter å tips att dela med sig av?

Är det så att om jag pumpar regelbunden så kommer produktionen att hålla sig på den nivån? Spelar det nån roll vilken tid; typ är det viktigt att det är samma tid på dygnet hela tiden?

Sen undrar jag om någon vet hur fort den mat man äter påverkar mjölken i tuttarna? Jag menar, om jag dricker en liten kopp kaffe(vill int dricka för mkt, för tösens mages skull) på morgonen, när kommer det koffeinet ut i mjölken??

Just nu är det bara en enda amnings- och pumpningsdimma.. *grimas* Och tjejen är ju 6 veckor idag, men sov i över tre timmar för första gången i natt, så man är bra trött ju.. Pepping och stöd vore inte helt fel. För ibland undrar man om man orkar med det här så mkt längre.. Att sedan amingshormonerna gör en totalt knäpp ibland gör ju ingenting bättre. Någon som vet om humöret blir mkt bättre när man slutar ammar?? Eller är det mest sömnbrist å sånt som gör att man ibland är superängslig, labil och låg av och till??

• Svar på tråden pumpa å amma.. TUFF tillvaro. MÅNGA frågor..
  • snobben2

Jag kan inte ge dig så många svar, men jag är nästan i samma situation. Vi ammar, pumpar och ger tillägg. För att det ska funka ammar vi bara på natten eller om hon är hungrig och jag känner att det finns mjölk. Det gäller att passa på att pumpa när hon sover... eller när pappa är hemma.

• Kessy
    snobben2 skrev 2007-11-12 12:19:17 följande:
    Jag kan inte ge dig så många svar, men jag är nästan i samma situation. Vi ammar, pumpar och ger tillägg. För att det ska funka ammar vi bara på natten eller om hon är hungrig och jag känner att det finns mjölk. Det gäller att passa på att pumpa när hon sover... eller när pappa är hemma.
    hur gammal är din dotter? Jag har märkt att om min dotter får äta från bröstet så ofta hon vill eller jag pumpar ofta så ökar produktionen. men att stress, att äta dåligt och framförallt att dricka dåligt minskar produktionen..
  • snobben2

Hon är 3 månader. Jag har pumpat i tre veckor. Alternativet var att vi bara skulle ge henne tillägg. Vi provade i 4 veckor med att amma var tredje timma, 10 min på varje sida plus att ge henne tillägg. Men hon ökade inte tillräckligt i vikt så vi behövde amma oftare och det orkade inte jag.

Ja, säkert ökar produktionen om hon ammar ofta. Jag pumpar 3-4 gånger om dagen, men det räcker inte utan hon äter tillgägg också.

• Kessy
    snobben2 skrev 2007-11-12 12:25:36 följande:
    Hon är 3 månader. Jag har pumpat i tre veckor. Alternativet var att vi bara skulle ge henne tillägg. Vi provade i 4 veckor med att amma var tredje timma, 10 min på varje sida plus att ge henne tillägg. Men hon ökade inte tillräckligt i vikt så vi behövde amma oftare och det orkade inte jag. Ja, säkert ökar produktionen om hon ammar ofta. Jag pumpar 3-4 gånger om dagen, men det räcker inte utan hon äter tillgägg också.
    uj vad tufft! Nä, min lilla tjej går upp i vikt som hon ska: men så äter hon ju åxå en gång i timmen ibland. Som mest brukar det vara 2,5 timme emellan gångerna hon äter, å då äter hon ju ca.30-40 minuter åxå.. *grimas* TUFFT är vad det är. men än så länge har vi iaf inte behövt börja med ersättning. Försökte en kväll, för att mina tuttar gjorde ont å jag skulle få sova lite, men hon tog inte ersättningen ALLS. Så om vi var tvungna med det, så vet jag inte hur dte skulle gå..
  • smurf mamma

har inte kunnat amma mina barn speciellt länge och jag höll på att dräpa mig med all pumpning och ammning och flaskmatning. Man vill ju så gärana. Jag får helt enkelt inte tillräckligt med mat, har varit på ammningscentralen många gånger. Tillslut så gav dom mig rådet att först amma från bröstet och sen ge ersättning. På så sätt blev barnen mätta och fick ändå i sig lite antikroppar genom snuttningen! Det är så sorgligt när det inte funkar med ammningen men det gör ju faktiskt inte det för alla men man hittar andra sätt och huvusaken är ju faktiskt att barnen får i sig näring. Lycka till!

• Lilla My i Finland

Jag har bara pumpat, inte ammat... Och ju mer och oftare man pumpar desto mera kommer det... Vila, ät och drick bra... Enkelt att säga, men svårt att förverkliga, jag vet, men försöka duger! Det kommer svackor ibland, men bara man orkar igenom dem så brukar det reda upp sig. Lycka till!

• snobben2

Ja, de flesta vill ju amma och vi gör ju så gott vi kan. Men för oss gick till slut hela dagen åt till att amma och fixa tillägg och då blev det inte bra för någon. Men att pumpa tar också tid, så jag tror inte att jag orkar det någon längre tid. Ska försöka ett tag till, kanske till hon blir 4 månader.

• vanilla

Angående vilken tid man pumpar så visst är det så att ökar man uttaget en viss tid på dagen så ökar även produktionen vid den tiden. Om hon alltid sover en viss tid kanske det är bra att ta för vana att pumpa då. Dessutom är mjölken av någon anledning tjockare och mer näringsrik på morgonen så det kanske du också kan tänka på. Om hon då får den utpumpade mjölken på kvällen kanske hon blir mer nöjd och sover bättre. Virriga tips, men några i alla fall.

Enda gångerna jag pumpade var precis i början för att få igång mjölkproduktionen. Då ammade jag först och pumpade medan pappan gav ersättning. Tre timmar efter fick hon först den utpumpade mjölken, sedan fyllde pappa på med ersättning och gav medan jag pumpade igen. Så höll vi på var tredje timme i 1,5 dygn innan vi inte pallade längre, men då hade mjölkproduktionen kommit igång. När hon blivit några månader vägrade hon ta flaska så då var det ingen mening med att pumpa.

Angående humöret så finns det inget som får mig på så dåligt humör som att inte få sova ordentligt. Amingshormonerna var det enda som höll mig igång i början. De gör ju tex att man somnar väldigt lätt och snabbt. Så jag tror att humöret har med sömnbrist att göra. Lycka till i alla fall!

• Grüth

har en son som är född 16 veckor förtidigt. jag har pumpat i nu 5 månader 6gr per dygn även på natten och har försökt komma igång med ammningen. Men de har inte velat fungera. känns efer allt slit ,am har gjort så får man ingen utdelning. just nu känner jag pumpningen tär på mig psykiskt jag orkar inge mer...

• Superhero
    Grüth skrev 2007-11-12 17:36:00 följande:
    har en son som är född 16 veckor förtidigt. jag har pumpat i nu 5 månader 6gr per dygn även på natten och har försökt komma igång med ammningen. Men de har inte velat fungera. känns efer allt slit ,am har gjort så får man ingen utdelning. just nu känner jag pumpningen tär på mig psykiskt jag orkar inge mer...
    ingen utdelning? du har ju gjort ett jättejobb!! du har pumpat i fem månader, det är ju skitduktigt!

Kessy: du kan inte kombinera o pumpa andra bröstet när du ammar? jag tycker det kommer mest då, dessutom sparar det tid.
  • Kessy
    Superhero skrev 2007-11-12 17:57:25 följande:
    ingen utdelning? du har ju gjort ett jättejobb!! du har pumpat i fem månader, det är ju skitduktigt!Kessy: du kan inte kombinera o pumpa andra bröstet när du ammar? jag tycker det kommer mest då, dessutom sparar det tid.
    kan tänka mig att det kommer mest då, eftersom det "läcker" ibland från det bvröst jag inte ammar ifrån. Men min pump låter hesktm mkt, så jag är inte säker på att min bebis skulle uppskatta det. Men tanken har ju slagit mig, att iaf prova å se vad som händer.. men jag är väl inte säker på att jag fixar å hålla både bebisen och pumpen.. *hm* tål att testas iaf: kanske dagtid när pappan är hemma.
  • Superhero
    Kessy skrev 2007-11-12 19:44:25 följande:
    kan tänka mig att det kommer mest då, eftersom det "läcker" ibland från det bvröst jag inte ammar ifrån. Men min pump låter hesktm mkt, så jag är inte säker på att min bebis skulle uppskatta det. Men tanken har ju slagit mig, att iaf prova å se vad som händer.. men jag är väl inte säker på att jag fixar å hålla både bebisen och pumpen.. *hm* tål att testas iaf: kanske dagtid när pappan är hemma.
    ja det är ju inte roligt om den måste brumma precis vid bebisens öra... pumpa andra direkt efter då? kanske brösten liksom fortfarande är igång?
    jag sympatiläcker också massor. har en såndär mjölkuppsamlare från apoteket. tokbra! eftersom pappa är hemma mkt och jag gett upp mitt ambitiösa pumpande kör dom ersättning då. men då får hon i dom flaskorna småskvättarna från uppsamlaren så då blir det ju lite antikroppar o sånt jox iaf.
  • Number1

Jag har pumpat sedan min son va två veckor. Nu e han 2,5 månad. Anledningen till att jag pumpar e för att jag hade väldigt såriga bröstvårtor så de blev helt variga av amningen. Tyvärr så fick jag sådan rädsla av amningen igen så jag började o amma litesmått när han va 1,5 månad. Jag gav han mestadels från flaskan men ammade lite för att alla säger att man ska de för att de e br med närheten osv. Nu så en månad senare så tar han inte bröstet o äter endast ur flaska. VÄLDIGT TRÅKIGT! Man får juh tyvärr inte igång utdrivningsreflexen med pumpen så min mjölk har börjat o ta slut så nu går han på både tillägg o bröstmjölk. Om du kan amma så tycker jag verkligen att du ska göra de, finns inget som jag ångrar så mycket som att jag började med pumpen. Visst att de e väldigt bekvämt på natten men det är inte värt de. Pumpningen tar dessutom så mycket onödig tid. Nae tipset till dej e att sluta pumpa o om du verkligen vill göra de så gör de endast på natten isf.

Det tar ungeför 4 timmar för din mat att passera ut till bröstmjölken.

O jag va väldigt ledsen när min son precis hade kommit men de e lugnt, allt handlar om alla nya hormoner o allt nytt, man har blivit en helt ny person, en mamma lixom så stort. Jag grät nästan varje dag i två veckors tid för att de va så stort. Men de kommer o gå över så låt dej gråta! :)

hoppas att du fått några bra tips iaf!

Kram!

• Kessy
    Number1 skrev 2007-11-12 21:16:59 följande:
    Jag har pumpat sedan min son va två veckor. Nu e han 2,5 månad. Anledningen till att jag pumpar e för att jag hade väldigt såriga bröstvårtor så de blev helt variga av amningen. Tyvärr så fick jag sådan rädsla av amningen igen så jag började o amma litesmått när han va 1,5 månad. Jag gav han mestadels från flaskan men ammade lite för att alla säger att man ska de för att de e br med närheten osv. Nu så en månad senare så tar han inte bröstet o äter endast ur flaska. VÄLDIGT TRÅKIGT! Man får juh tyvärr inte igång utdrivningsreflexen med pumpen så min mjölk har börjat o ta slut så nu går han på både tillägg o bröstmjölk. Om du kan amma så tycker jag verkligen att du ska göra de, finns inget som jag ångrar så mycket som att jag började med pumpen. Visst att de e väldigt bekvämt på natten men det är inte värt de. Pumpningen tar dessutom så mycket onödig tid. Nae tipset till dej e att sluta pumpa o om du verkligen vill göra de så gör de endast på natten isf.
    Nja, alltså, jag har pumpat sedan första veckan, pga av att jag höll på att få mjölkstockning, bebisen min inte kunde knappt få tag om bröstvårtan för att tuttarna var för svullna å handpumpa ur inte gick alls, eftersom dom var så spända. Men min lilla tjej tar fortfarande tutten bra- ingen förvirring där. Hon föredrar tutten framför flaskan, och tar den bara om hon verkligne är hungrig.

Pumpa på nätterna verkar skitjobbigt, gör jag inte. På morgonen dock.
    Måste pumpa ur, om jag ska få en enda chans till egen tid, och pappan ska kunna avlasta alls. Eftersom min tjej äter ungefär varannan timma dygnet runt. Men tack för tipsen ändå.
  • Number1

Nja, alltså, jag har pumpat sedan första veckan, pga av att jag höll på att få mjölkstockning, bebisen min inte kunde knappt få tag om bröstvårtan för att tuttarna var för svullna å handpumpa ur inte gick alls, eftersom dom var så spända. Men min lilla tjej tar fortfarande tutten bra- ingen förvirring där. Hon föredrar tutten framför flaskan, och tar den bara om hon verkligne är hungrig.

Pumpa på nätterna verkar skitjobbigt, gör jag inte. På morgonen dock.
    Måste pumpa ur, om jag ska få en enda chans till egen tid, och pappan ska kunna avlasta alls. Eftersom min tjej äter ungefär varannan timma dygnet runt. Men tack för tipsen ändå

men de e juh upp till var o en över hur man vill göra.. men de e juh samtidigt statistiskt bevisat att om du börjar med flaska för tidigt så tar de flesta inte bröstet sen. Jätte bra att din unge inte e sådan men de kan juh ändå förekomma!

• Number1
    Number1 skrev 2007-11-13 12:28:56 följande:
    Nja, alltså, jag har pumpat sedan första veckan, pga av att jag höll på att få mjölkstockning, bebisen min inte kunde knappt få tag om bröstvårtan för att tuttarna var för svullna å handpumpa ur inte gick alls, eftersom dom var så spända. Men min lilla tjej tar fortfarande tutten bra- ingen förvirring där. Hon föredrar tutten framför flaskan, och tar den bara om hon verkligne är hungrig. Pumpa på nätterna verkar skitjobbigt, gör jag inte. På morgonen dock. Måste pumpa ur, om jag ska få en enda chans till egen tid, och pappan ska kunna avlasta alls. Eftersom min tjej äter ungefär varannan timma dygnet runt. Men tack för tipsen ändåmen de e juh upp till var o en över hur man vill göra.. men de e juh samtidigt statistiskt bevisat att om du börjar med flaska för tidigt så tar de flesta inte bröstet sen. Jätte bra att din unge inte e sådan men de kan juh ändå förekomma!
    men de e juh upp till var o en över hur man vill göra.. men de e juh samtidigt statistiskt bevisat att om du börjar med flaska för tidigt så tar de flesta inte bröstet sen. Jätte bra att din unge inte e sådan men de kan juh ändå förekomma! så om man kan undvika att pumpa så tycker jag absolut att man ska de!
  • Kessy
    Number1 skrev 2007-11-13 12:30:14 följande:
    men de e juh upp till var o en över hur man vill göra.. men de e juh samtidigt statistiskt bevisat att om du börjar med flaska för tidigt så tar de flesta inte bröstet sen. Jätte bra att din unge inte e sådan men de kan juh ändå förekomma! så om man kan undvika att pumpa så tycker jag absolut att man ska de!
    ja du får ju tycka som du vill. Men mitt inlägg handlar ju inte om att jag undrar om det är bra å pumpa eller inte. Jag MÅSTE pumpa, för annars skulle jag helt enkelt vara tvungen att lägga ner amningen helt och börja ge ersättning. För jag MÅSTE kunna få avlastning korta stunder av karln, annars skulle jag inte orka med alls. Och jag höll på att få sår åxå, av att min tjej åt så ofta.

Min erfarenhet är den, efter flera barn, att hur bra barnet suger OFTAST handlar om barnets personlighet. Min andra dotter var inte ALLS bra på att suga, vare sig på tutte, napp eller nappflaska. Min son var som en liten pump i sig själv. Min yngsta dotter, min nuvarande bebis, är hur duktig som helst på att suga. Hon tar inte ens napp, och är som sagt inte så pigg på att ta flaskan.. gör det bara i nödfall.

Men jag väntade å andra sidan nästan två veckor, om jag minns rätt, med att prova att ge henne flaskan. Så hon fick verkligen utveckla tekniken vid tutten åxå.

Blir bara lite less på att någon ska uttrycka sig så lättvindigt och negativt om något som är NÖDVÄNDIGT för mig och min bebis. Jag gör ju ett toppenjobb ju.. som kämpar med amningen och pumpar, för att slippa ge ersättning. Och även om jag gav ersättning skulle jag ju inte vara en sämre mamma för det.
  • Number1
    Kessy skrev 2007-11-13 14:00:17 följande:
    ja du får ju tycka som du vill. Men mitt inlägg handlar ju inte om att jag undrar om det är bra å pumpa eller inte. Jag MÅSTE pumpa, för annars skulle jag helt enkelt vara tvungen att lägga ner amningen helt och börja ge ersättning. För jag MÅSTE kunna få avlastning korta stunder av karln, annars skulle jag inte orka med alls. Och jag höll på att få sår åxå, av att min tjej åt så ofta. Min erfarenhet är den, efter flera barn, att hur bra barnet suger OFTAST handlar om barnets personlighet. Min andra dotter var inte ALLS bra på att suga, vare sig på tutte, napp eller nappflaska. Min son var som en liten pump i sig själv. Min yngsta dotter, min nuvarande bebis, är hur duktig som helst på att suga. Hon tar inte ens napp, och är som sagt inte så pigg på att ta flaskan.. gör det bara i nödfall. Men jag väntade å andra sidan nästan två veckor, om jag minns rätt, med att prova att ge henne flaskan. Så hon fick verkligen utveckla tekniken vid tutten åxå. Blir bara lite less på att någon ska uttrycka sig så lättvindigt och negativt om något som är NÖDVÄNDIGT för mig och min bebis. Jag gör ju ett toppenjobb ju.. som kämpar med amningen och pumpar, för att slippa ge ersättning. Och även om jag gav ersättning skulle jag ju inte vara en sämre mamma för det.
    Absolut inte! Jag ser inget fel i att pumpa eller att ge ersättning om de bara e av "rätt" orsaker. Jag gör juh de själv pga av såriga bröstvårtor! Jag klankar inte ner på att någon gör detta men jag tycker bara av egen erfaranhet att JAG PERSONLIGEN ångrar mitt val av pumpning när jag ser tillbaka på de där två veckorona så tänker jag att de kanske inte gjorde så ont trots allt. Fast jag egentligen bvet att de gjorde de. Så jag gav bara ett tips eller sa vad jag tyckte vilket jag borde få eller hur?!

att man skulle va en sämre mamma för att pumpa eller ersättning? tyvärr men de har jag heller aldrig påstått att man skulle va eftersom jag (säger de åter igen) så ger jag de. MEN tyvärr så finns de de som tycker att man e ensämre mamma, o de första alla frågar när man träffar någon e: HUR GÅR DE MED AMMNINGEN? vad faan e de för jävla fråga? Ska man inte bry sig om hur barnet mår istället?

Jag förstår din irritation över detta med ammningen o pumpningen o allt de som hör till. Men om man samtidigt ställer frågor om detta o jag som person vill svara på detta o ge mina erfarenheter eller vad jag tycker o hur jag känner så MÅSTE JAG få göra de! Annars så tycker jag inte att man ska skriva ett forum o undra en massa! jag hade blivit jätte glad om någon talat om för mig hur de skulle kunna bli innan jag började pumpa men nu gjorde ingen de så som sagt, man byter juh erfarenheter med varann på detta stället eller?
Svar på tråden pumpa å amma.. TUFF tillvaro. MÅNGA frågor..