• mal

    Trasig lambdasond..

    Ok jag kan inget om bilar men det verkar som att lambdasonden gått sönder på vår bil (enligt vad andra säger ). Vad kostar det att laga ungefär?

  • Svar på tråden Trasig lambdasond..
  • IntravenösFylletös

    ring och hör med nån verkstad som grejar med just ditt bilmärke.
    bilen går inte genom besiktningen om inte den funkar.
    ny kan den kanske kosta runt 2000.


    Riktiga män rakar pungen med vinkelslip
  • LyNxQ

    Är ni säkra på att det är den som är sönder? Eller är det bara lambdasondlampan som lyser?? (=motorfel)
    Vad har ni för bil?

  • mal

    Har en tid inorron då vi ska lämna den men skulle vilja veta ung innan


    IntravenösFylletös skrev 2007-11-12 15:27:56 följande:
    ring och hör med nån verkstad som grejar med just ditt bilmärke.bilen går inte genom besiktningen om inte den funkar.ny kan den kanske kosta runt 2000.
  • mal

    Lampan lyser och bilen går hoppigt.. Har en Peugeot 406


    LyNxQ skrev 2007-11-12 15:28:05 följande:
    Är ni säkra på att det är den som är sönder? Eller är det bara lambdasondlampan som lyser?? (=motorfel)Vad har ni för bil?
  • LyNxQ

    Jag har en Volvo 850 och lampan lyste på den också.
    När jag gasade eller släppte gasen så liksom hoppade bilen till..som den inte fick tillräckligt med bensin.

    På min bil finns det en liten svart diagnosgrej. Man får felkoder från en blinkande lampa. Enligt den var "korttidsbränsleblandningen för mager" och det stämde ju in på symptomen.

    Det visade sej att slangarna vid vevhusventilationen var spruckna, så bilen drog tjuvluft. Köpte nya slangar för 70 spänn på Volvo.. Som tur är har jag en bilkunnig sambo som bytte dessa

    Så kanske det är något enkelt fel på er bil med??
    För att kolla koderna för min bil hade jag min jättebraiga Hainzbok! (eller heter den Heinz? Nåja, ungefär som ketchupen iallafall.. Rekommenderas till alla bilägare!!)

    Lycka till!

  • mal

    Bilden går ojämnt hela tiden, ingen säkring som hade gått och slangarna såg hela ut. Känns som att detta kommer bli dyrt (vad det än är) men hoppas på det bästa!


    LyNxQ skrev 2007-11-12 15:43:57 följande:
    Jag har en Volvo 850 och lampan lyste på den också.När jag gasade eller släppte gasen så liksom hoppade bilen till..som den inte fick tillräckligt med bensin.På min bil finns det en liten svart diagnosgrej. Man får felkoder från en blinkande lampa. Enligt den var "korttidsbränsleblandningen för mager" och det stämde ju in på symptomen.Det visade sej att slangarna vid vevhusventilationen var spruckna, så bilen drog tjuvluft. Köpte nya slangar för 70 spänn på Volvo.. Som tur är har jag en bilkunnig sambo som bytte dessa Så kanske det är något enkelt fel på er bil med??För att kolla koderna för min bil hade jag min jättebraiga Hainzbok! (eller heter den Heinz? Nåja, ungefär som ketchupen iallafall.. Rekommenderas till alla bilägare!!)Lycka till!
  • mal

    Ingen aning.. Menar du en sån dator som man kopplar in?


    LyNxQ skrev 2007-11-12 15:49:57 följande:
    Finns det någon slags diagnoseringsbox på Peugot?
  • LyNxQ

    På min bil sitter det en liten plastlåda i motorrummet. På den sitter en sladd med ett litet kontaktstift i ena änden. Denna sätter man i i olika hål på plastlådan beroende på vad man vill kolla.
    Sen trycker man på en knapp och får en felkod av den blinkande lampan.
    Denna kod dechiffrerar man med hjälp av sin Heinzbok. Då ser man VART felet sitter.

    Vissa grejer kräver nogrannare koller så då får man åka till volvoverkstaden som kopplar in en avancerad grej, men mycket kan man ta reda på gratis hemma..

    Vet dock inte om det finns sådanahär smarta grejer på 'alla' bilar

  • mal

    Mycket möjligt att det finns, men inget jag vet. Får vänta och se vad verkstad säger imorron. Har lämnat in bilen där förut och de brukar inte ta överpriser iaf!

  • mal

    Tack! Det hoppas jag också!


    LyNxQ skrev 2007-11-12 16:01:35 följande:
    Lycka till! Hoppas att det är nåt lättlagat och billigt
  • 2nallepuh
    ha en renualt megane 00  

    den  ibland på tomgång  så hoppar den 
    är det 
    Lambdasond eller som är slitet det står i bestiktningspapperna  den vare för hög eller nåt? men kan det kanske det med? 

    nån som vet varför den gör så?  det är nytt avgassystem och katalysator är nytt 
Svar på tråden Trasig lambdasond..