• Wildis81

Extrem huvudvärk i vecka 36

Jag har sedan i går kväll haft extrem huvudvärk. Tog en alvedon forte i morse som ska hålla i 12 timmar men den har inte hjälpt ett dugg. Är i vecka 36 (35+2). Är detta nåt som har med graviditeten att göra och är det nåt som man borde oroa sig för?? Har under båda mina graviditeter haft huvudvärk i början som sedan gått över, men det är ju vanligt sägs det ju.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Extrem huvudvärk i vecka 36
  • 76Åsa

Åk och ta blodtrycket!!!!!
    Det är första tecknet på havandeskapsförgiftning!
    Vill inte skrämma dig, men åk och ta blodtrycket med en gång!

• Wildis81

Jag har alltid haft lågt blodtryck (även innan grav) tog det senast i onsdags, men du menar att det kan ha höjts dom senaste dagarna?? Tänkte oxå på HF

76Åsa skrev 2007-11-12 16:02:05 följande:
    Åk och ta blodtrycket!!!!!Det är första tecknet på havandeskapsförgiftning!Vill inte skrämma dig, men åk och ta blodtrycket med en gång!
  • 76Åsa

Puh, då kanske du inte är i någon stor riskzon.
    Men jag tycker nog ändå att du ska ringa in och fråga.
    Jag vet faktiskt inte om det kan stiga på några dagar, men jag tror det.

Vi får söka lite på nätet får vi se om vi kommer fram till något.... återkommer.

• Wildis81

tack...
    ska ringa sjukvårdsrådgivningen..

76Åsa skrev 2007-11-12 16:18:39 följande:
    Puh, då kanske du inte är i någon stor riskzon.Men jag tycker nog ändå att du ska ringa in och fråga.Jag vet faktiskt inte om det kan stiga på några dagar, men jag tror det.Vi får söka lite på nätet får vi se om vi kommer fram till något.... återkommer.
  • 76Åsa

Detta hittade jag på vårdguiden:

Symtom
    Högt blodtryck och äggvita i urinen är tydliga symtom på havandeskapsförgiftning.

Andra symtom är svullna händer, fötter och ansikte samt snabb viktökning. De flesta gravida kvinnor svullnar upp någon gång under graviditeten, men om svullnaden inte går ned över natten bör du kontakta läkare.

Flimmer för ögonen, huvudvärk och smärta i övre delen av buken är tecken på en allvarligare form av havandeskapsförgiftning.

Sjukdomen visar sig vanligen under senare hälften av graviditeten och är extremt sällsynt före 24 veckors graviditetslängd. Den försvinner oftast två veckor efter förlossning. Den kan utvecklas gradvis under en längre tid eller inom loppet av några timmar.

• 76Åsa

Och detta:

Sök vård
    Kontakta din mödravårdscentral om du har:

Svullnader som inte går ned.
    Flimmer för ögonen.
    Smärta i övre delen av buken eller huvudvärk.

• 76Åsa

Och på sjukvårdsrådgivningen:

Havandeskapsförgiftning / Symtom och diagnos
    Reviderad: 2006-10-10

När ska man söka hjälp?
    De vanligaste tecknen på havandeskapsförgiftning är att man får högt blodtryck och protein i urinen.

Andra symtom man kan få är huvudvärk, flimmer för ögonen, ont i magen, illamående och att man snabbt går upp i vikt samtidigt som ansiktet svullnar upp. Om man får något av dessa symtom mellan kontrollerna ska man ta kontakt med mödravårdscentralen. Känner man sig frånvarande, darrig, skakig eller annorlunda på något sätt, är det också alltid bättre att prata med sin barnmorska en gång för mycket än en gång för lite.

• 76Åsa

Vill inte skrämma dig, men det är ju bäst att fråga en gång för mycket!

Lycka till!

• Tristanya

jag har haft ont i huvudet från o till den senaste veckan.. men sen igår har det suttit i! när jag gick o la mig igår kväll hade jag huvudvärk men tänkte att det skulle försvinna bara jag somnade (vill inte äta massa tabletter i "onödan"), men icke, så vid 06 gick jag upp o tog 2 alvedon o det gick över efter ett litet tag så jag somnade om.. sen har jag haft huvudvärk hela dagen..inte jättedunderhuvudvärk, men det irreterar ju!
    var till bm nu kl 14 och hade inge protein i urinet, men mitt undertryck var något högt, men övertrycket var bra!
    har även gått upp ca 3 kg sen senaste besöket hos bm för tre veckor sen, mina händer har svullnat lite mer också den senaste tiden!
    sa till min bm att jag hade huvudvärk men hon sa inget om eventuell havandeskapsförgiftning, så får väl lita på henne!
    men hade ju inge protein i urinet så var väl kanske det som gjorde att hon inte sa något om det..

• Wildis81

tack för att du ville kolla upp!!
    sitter nu i telefonkö o ska se va dom säger

• 76Åsa

Fy, det är ju en fasa det där.
    I första skedet är det väl farligt för mamman, men om det får gå ett tag så kan det väl bli farligt för barnet oxå tror jag.

Vi hoppas att det är spänningshuvudvärk, be om massage av någon.

Jag var oxå inne hos bm häromdagen och bad om att ta blodtryck eftersom jag hade haft sådan huvudvärk (fast bara i v 25). Men det var snarare lågt.... hmm så det behöver ju inte vara det värsta. Men helt klart värt att kolla upp!

Hoppas dom svarar snart!

• Wildis81

Tack för att ni vill hjälpa till.
    Dom kopplade mig till förlossningen eftersom jag var så långt gången. Dom kollade min journal o eftersom jag haft så bra på alla prover o snarare lågt blodtryck tyckte hon att det var inget att oroa sig för. Att jag skulle ta alvedon o blir det ändå olidligt så fick jag komma in för prover. Så jag kommer ta alvedon o har jag det likadant i morn så tänker jag åka till min BM o kolla så att det är okej....

• bullmamma

jag har oxå haft huvudvärk till och från nu i slutet, men det behöver inte alls vara havandeskapsförgiftning. tänk mer på dig själv vila i massor.

• Tristanya

bullmamma -- min bm sa också att jag skulle vila, håller dock iof på att bli förkyld, men hon tyckte att jag skulle sjukanmäla mig o vila mig istället för att gå o vara småförkyld o jobba samtidigt! är ju viktigt att tänka på sig själv nu på slutet!

• 76Åsa

Wildis81:
    Vad skönt!!! Bra att du ringde!
    Om jag hade varit du, så hade jag gått till bm imorgon och kollat i vilket fall. Blir man lugn så går huvudvärken ofta över oxå.

Svar på tråden Extrem huvudvärk i vecka 36