• Bohman

vad är dett måste på erat julbord??

Halloj alla ni som längatr till julen...
    Kanske är det eran första jul för eran nya lilla familj, precis som för mig...
    Sitter o planerar lite här hemma inför julen (alla släktingar kommer hit)
    Och är nu inne på vad som ska vara med på julbordet....
    Har kommit fram till detta;

Potatisgratäng
    Köttbullar
    Prinskorv
    Omelett med svampstuvning
    Julskinka
    Bröd
    Ost
    Lax
    Sill
    Kallskuret
    Potatis
    Jansons frestelse
    Ägg-halvor

Risalamalta
    Saftsås
    Coctailfrukter
    Grädde

Är det något som jag har glömt?
    Något som ni brukar ha på era julbord??
    Ge mig gärna en massa förslag!!

Jultokig mamma
  • Svar på tråden vad är dett måste på erat julbord??
  • Tina A

potatismos och räkomellet och skånsk senap mmmm

• annca

Riktigt stark senap, rödkål, boxholms gräddost, rödbetssallad, sillsallad och revbensspjäll!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Nandez

Kålrotslåda är ett måste.

Hualigen vad det är kallt.
  • mimaer

ÅL!! och så grönkålen som ngnskrev.. så gott.. och oj vad jag längtar nu!!

• mosterYster

Förutom allt som sagts så kan jag inte leva utan press- eller rullsylta. Och Stiltonost. Och hallå, LUTFISK med sås och gröna ärtor! Vill ha lite blandad sallad med på ett hörn också. Gärna praliner till efterrättsbordet, trots att jag i vanliga fall inte gillar choklad...

Däremot avvarar jag gärna en hel hoper av det som nämnts tex potatisgratäng och potatismos (finns ju både kokt och Janssons), saftsås, cocktailfrukter, grädde, bruna bönor, räkomelett, rödkål, grönkål och kålrotslåda (ål är jättegott men inte ett måste för mig).

• Linny

Vill inte ha något av ovanstående!

För att det ska vara riktig jul så vill jag ha en ugnsstekt Anka, som har blivit alldeles gyllenbrun och krispig i skinnet efter fyra timmar i ugnen. Fransk Berberianka ska det vara. De svenska är så pyttesmå och består nästan enbart av fett. Den ska vara fylld med vinteräpplen och fikon.

Till det ska det vara en mustig brun sås, kokad på delar av ankan, grädde o annat mums
    Vanlig potatis
    Små delikatesspotatis, snabbt karamelliserade i smör och socker
    Rödkål

Efterrätt:
    Ris á la mane; Kall vaniljrisgröt med äkta vanilj, grädde och mycket hackad färsk mandel i. Till det serveras en varm körsbärssås med hela körsbär i.

Det är jul för MIG

• vildaungarnasmamma

julskinkan är ett måste på julbordet! Gudars så gott det är!
    Sen så brukar vi ha lite av allt som ni redan skrivit, men jag klara mig inte utan skinkan *mums mums mums*

• dellelgarin

Farmors revbenspjäll..... när hon dör kan jag lika gärna käka pizza om julmat...

• SusanneJ

*prinskorv
    *potatis
    *rödbetssallad
    *ägg
    *mammas jansson (köttfärs istället för ansjovis)

*vanlig risalamalta (inte apelsinris )
    *risgrynsgröt så klart

(¯`°?.¸ ღ EBBA 061210 ღ ¸.?°´¯)
  • Lussekatten87

Rödkål!!! såå gott att servera varm!!!!

~.:Vecka 30:.~
  • Stugan

åh risalamalta,guud va gott,men det lär inte jag få på julbordet iallfall...får göra egen hemma,men sambon äter inte gröt,men jag kan mumsa i min ensamhet,med MYCKET apelsin!!

• fairyfloss

Det enda jag egentligen behöver på julbordet är gravlax+gravlaxsås, MASSOR av potatis, sill (senaps, inlagd och heminlagd citronsill), julmust, rödkålssallad och waldorfsallad samt janssons frestelse. Äter inget annat på julbordet .

Jag tycker du ska lägga till ett par sallader. Du kan ju välja själv vilka, men jag tycker salladen är så fräsh att äta emellan all den feta julmaten!!

Svar på tråden vad är dett måste på erat julbord??