Pastöriserad Brie ok?
Har blivit helt snurrig av allt som skrivs om detta
Men visst är det väl oki att käka det när man är gravid? Är väl bara den opastöriserade varianten som inte är bra?
Har blivit helt snurrig av allt som skrivs om detta
Men visst är det väl oki att käka det när man är gravid? Är väl bara den opastöriserade varianten som inte är bra?
Jag åt den pastöriserade och jag tror def att det är okej.
Det råder delade meningar om det....
I kostråden står det att man ska undvika det helt.
Vissa som mailat Livsmedelsverket har dock fått klarteckan att det går att äta om man väljer en svensk, pastöriserad ost o skär bort det vita.
Men när jag mailade o frågade så fick jag svaret att det ska undvikas oavsett.
Men på livsmedelsverkets hemsida står det ju enbart att det är mögelost och opastöriserad ost som skall undvikas. Eller?
Det du själv behöver göra är bedöma risken för listeria beroende på hur mycket brie du äter och hur du vet att den har hanterats innan du äter den.
Nedanstående citat kommer från smittskyddsinstitutet:
"Den (listera, min anm.) kan dock vara farlig för människor med nedsatt immunförsvar, bl.a. gravida kvinnor. Ett trettiotal kliniska fall rapporteras årligen i Sverige och dessa tillhör regelmässigt en riskgrupp....
...Människan kan smittas från infekterade djur eller via födan. Listeriabakterien kan tillväxa vid kylskåpstemperatur. Livsmedel som förvarats en längre tid i kylskåp utgör alltså en risk om de äts utan tillräcklig uppvärmning. Detta gäller såväl färdiglagade köttprodukter som fisk, t.ex. kallrökt eller gravad lax. Även mjuka dessertostar, som är tillverkade av opastöriserad mjölk, kan innehålla Listeria. Bakterien kan också smitta andra livsmedel i kylskåpet.
Smitta från människa till människa förekommer mycket sällan, men en infekterad gravid kvinna kan överföra smitta till sitt barn via moderkakan. Inkubationstiden har angetts från några dygn till 3 veckor, ibland t.o.m. längre"
Utifrån denna text så är jag mer "orolig" för den listeria som gror och frodas i mitt kylskåp mellan diverse olika livsmedel än om jag tar en liten bit pastöriserad Brie som inte har varit tillsammans med andra ostar i en öppen ostdisk.
Dum fråga kanske, men vad heter den pastöriserade brieosten? vars köper man den?
Brieost ÄR mögelost och gravida rekommenderas att INTE äta den oavsett om den är gjord på pastöriserad mjölk eller inte.
SLV säger:
För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Fakta om Brie:
Brieosten är förfadern till alla vitmögelostar. Till motsats från blåmögelosten, som man gör genom att man sticker hål i osten för att möglet ska kunna växa in i den, så mognar Brieosten utifrån och in. Brieosten tillsätts möglet Penicillium camemberti eller Penicillium candidum. Den mest kända Brieosten är den franska Brie de Meaux, som har sitt ursprung i Nordöstra Frankrike (j.fr. ovan). Osten framställs av råmjölk, d.v.s. opastöriserad mjölk och räknas av många som den bästa och enda riktiga Brieosten.
www.recept.se/Opskrift_100949.Ingrediens_549.100.0.html&g_alpha=V&page=1
Jag har hittat på Willy´s " Kolibrie " den är pastöriserad.
Men hallå... "Rekommendationen (att INTE äta brie) gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk." ((slv)
Jag tror att du kan äta den utan fara. Nya rönen är ju att man inte ska tänka allt för mycket på vad man äter.
Känner mig som en häxa här, det finns ju kostrekommendationer av en anledning, och VÄLJER man att inte följa dem bör man först ha tagit reda på bakgrunden. Det är enkelt, slv.se är bibeln för gravida.
En av rekommendationerna är att INTE äta brie (även om den är tillverkad av pastöriserad mjölk!!) - det finns risk för listeriabakterier i brie:
Bakterien tål inte värme och dör vid vanlig matlagningstemperatur, dvs cirka 70° C. Livsmedel med potentiell risk för smittspridning är därför sådana där Listeria först fått möjlighet till förökning under produktionen (till exempel mognad av viss ost) eller förvaringen, och inte upphettas före förtäring. Exempel på sådana livsmedel är förpackad rökt och gravad fisk och gravat kött, patéer, skivad skinka, lagrade dessertostar (mögel- och kittostar) och färdiglagad mat.
Listeria kan infektera flera olika organ i kroppen och symtombilden kan därför variera mycket. Förutom blodförgiftning och klassiska mag-tarmbesvär kan Listeria ge influensaliknande symtom, mer eller mindre diffusa. Under infektionen kan fostret smittas och följden bli missfall. Också det nyfödda barnet kan smittas i samband med förlossningen. Symtomen kan också bestå av hjärn- eller hjärnhinneinflammation. Listerios är för riskgrupperna en mycket allvarlig sjukdom med hög dödlighet, cirka 25-30 procent. Gravida rekommenderas därför att helt undvika vissa livsmedel.
Undrar hur barnen i Frankrike, Italien osv klarar sig...
Jag äter med sunt förnuft iaf och med måtta! Har ätit pastöriserad Brie (dock utan kanter). tror det är mer hälsofarligt att ta en promenad i stadstrafiken
Men det är ju upp till var och en!
jag vågar inte ta mer än ett smakprov av mögelostar även om de är pastöriserade, har läst här på FL om bebisar som dött av listeriaförgiftning, men det är ovanligt...
Jag vet... man blir fundersam över olika rekommendationer i olika länder. Men om man sedan tänker på att just Sverige har extremt låg barnadödlighet så måste det ju bero på något...
Jag har fått ett missfall och vill göra allt JAG kan för att undvika det igen. Då är att undvika viss mat en piss i havet.
Om man nu är sugen på viss ost kan man ju värma den i micro eller ugn så det blir så het att den bubblar, då dör bakterierna som ev. fanns där. Visst, konsistens och smak blir lite annorlunda, men ändå!
Bia 80 skrev 2007-11-15 09:41:53 följande:
Livsmedelsverket ska tabort alla rekommendationer förutom att man inte får äta rått kött/fisk.
Jag sa till min BM att jag åt brie fast inga kanter (jag gillar dem inte) för jag har haft värsta ost cravings, hon sa att det var bara äta på och att man ska ta rekommendationerna med en nypa salt.
Min bm har talat om för mig att man kan äta brieost om den är värmd, t ex i en varm panini eller så. Värmen, som får osten att smälta, gör så att bakterierna dör.
Nu har jag också ätit brieost som varit pastöriserad, men bara ett par tunna skivor och inget som jag kommer äta ofta. Då värmer jag hellre upp den, så att bakterierna dör.
För inte så många veckor sedan så var det ju en norsk kvinna som fick missfall på sina tvillingar på grund av listeriabakterier i pastöriserad brie.
Men man gör ju som man själv vill.