Er bästa trerättersmeny!
Tipsa mig!
Gärna hela recept tack.
Tipsa mig!
Gärna hela recept tack.
Jag älskar ju klassisk löjromstoast, eller varför inte en löjromsråraka. En vanlig råraka, sen med tillbehören: löjrom, gräddfil, dill, hackad rödlök i små klickar vid sidan om rårakan på tallriken! *slurp*
En hemmagjord plankstek kanske!? Men då måste man ju köpa plankorna!! Annars bara oxfilé kanske? Med potatisgrätäng och gott kryddsmör/vitlökssmör?
Nå'n god chokladglass med färska hallon!
Skagentoast är aldrig fel till förrätt. Rostadt bröd, skagenröra, dillkvist och lite rom. Ev. ett salladsblad.
Till huvudrätt: potatisgratäng med baconlindad-mozzarellafylld kycklingfilé.
mozzarellafylld och baconlindad kycklingfile
skär ett snitt i kyckling på långsidan o fyll med mozzarella. linda baconskivor runt och tätt så inte osten smälter ut (knöligt värre)
175-200 g i ca 30 beroende på hur stora kycklingfileerna är
Till efterrätt, något med choklad av valfritt slag. Ex.
Lyxig chokladkolapaj
? 14-16 bitar
Ingredienser
200 g chokladkakor (Safari choklad cookies)
75 g smör
Mörk chokladkola:
1 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 dl strösocker
1 dl märk sirap
2 msk kakao
1/2 tsk ättiksprit (12 %)
50 g smör
Vit chokladkola:
1 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
100 g vit choklad
1/2 tsk ättiksprit (12 %)
50 g smör
Garnering:
kakao
Gör så här:
1. Mixa kakorna till smulor i en matberedare. Smält smöret och häll i matberedaren under tiden som den går. Tryck ut smulorna i en veckad pajform med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Ställ kallt.
2. Mörk chokladkola: Blanda grädde, socker, sirap och kakao i en kastrull och koka upp. Låt koka ca 10 min till 120°. Dra kastrullen från värmen och rör i ättiksprit och smör. Häll upp kolan i pajskalet. Ställ kallt.
3. Vit chokladkola: Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och koka ca 10 min till 120°.
4. Hacka under tiden chokladen. Dra kastrullen åt sidan och rör i hackad choklad, ättiksprit och smör. Häll genast smeten över den stelnade mörka chokladkolan. Ställ kallt.
5. Inför servering är det gott om pajen ställs fram en stund innan den serveras. Pudra över kakao. Servera i små bitar då pajen är mycket mäktig. Bjud eventuellt vispad grädde till.
Jag dyrkar chèvre chaud så förrätten är enkel. En cm-tjock skiva chèvre läggs på en skiva formfranska, honung ringlas över och gratinera i 225 grader tills osten är gyllene. Servera med ruccola och balsamicosirap.
Varmrätt: antingen strutsfilé eller lammracks, med sprödvärmd baguette, sallad med vitlöks- och tomatvinaigrette och en krämig potatisgratäng med mycket grädde i...
Efterrätt: tiramisú eller crème brulée eller cheesecake (kall, inte sådan som gräddats i ugn).
MUMS!
bästa trerättersmenyn som jag gjort måste ju vara vår bröllopsmeny:
KAvringscheescake med löjrom till förrätt
Tjälknöl gjord på oxfilé med potatisgratäng och kantarellsås till huvudrätt
Till efterrätt på bröllopet så vart det ju tårta så den får bli utbytt mot:
Molten chockolatecake with raspberry fool. Vilket på svenska blir smält chokladkaka med hallonvispgrädde (chokladkaka i portionsformar som bara är mer eller midnre ett skal av kaka på nån cm eller två tjock och sen chokladsåsliknande i SÅ gott!
Gillar man inte cheescake så har jag en toast med ruccola, parmakinka och riven parmesan bland annat som är grymt god att servera till förrätt!
Och vill man hellre ha fisk till huvudrätten så har jag en fisksoppa med saffran som är gudomlig!