• miamupp

Diska gjutjärnspanna med diskmedel?

Kan man diska sin gjutjärns stekpanna med diskmedel eller förstör man den då??

~Lilla Stina du är mitt lilla monster~ Älskar dig otroligt mycket!
  • Svar på tråden Diska gjutjärnspanna med diskmedel?
  • BabyEm

man ska helst inte det men det gör jag ändå. det är för den torkar ut då men det går lika bra att smörja in den ibland med vanlig matolja. det gör jag

• Majuni

man ska inte diska med diskmedel, men det går, var noga med att fetta in den efter..

• miamupp

Aha...så då smörjer du in den bara o låter den va sen eller?

• Nettis1975
    Majuni skrev 2007-11-12 17:47:36 följande:
    man ska inte diska med diskmedel, men det går, var noga med att fetta in den efter..
    Fast idag säger många tvärt om, att man ska göra det ibland för att få bort ytspänningen.
  • BabyEm
    miamupp skrev 2007-11-12 17:47:43 följande:
    Aha...så då smörjer du in den bara o låter den va sen eller?
    ja men inte varje gång. man märker juh när den är torr
  • miamupp

Tackar o bockar för snabba svar!! Skrattande

Ha en fortsatt trevlig kväll!

• BabyEm
    miamupp skrev 2007-11-12 17:49:12 följande:
    Tackar o bockar för snabba svar!! Ha en fortsatt trevlig kväll!
    detsamma!
  • Majuni
    Nettis1975 skrev 2007-11-12 17:48:28 följande:
    Fast idag säger många tvärt om, att man ska göra det ibland för att få bort ytspänningen.
    ja, jag diskar den med diskmedel och sen häller jag i lite olja och smörjer den..
    men vad jag förståt så ska man inte, men det känns inte så fräscht..
  • Öyvind

Det som händer är ju bara att du avfetta järnet efter att du har diskad den och den börja att rosta ?droppa några droppa matolja på pannan efter disk!

Vi har bara gjutjärns pannor och vi diskar dom varje gång vi har använd dem.
    Ju mer du använder en sådan pappa ju bättre blir den och ju mer står den emot rost!

• Stugan
    miamupp skrev 2007-11-12 17:45:40 följande:
    Kan man diska sin gjutjärns stekpanna med diskmedel eller förstör man den då??
    DÅ FÖRSTÖR DU DEN!!!!
  • cruZZe

Man ska diska den i diskmedel och sedan värma upp den ordentligt samt gnida in den efterråt med olja. Helst rapsolja då olivolja ger doft och smak.

Att man förstör den med diskmedel är bara trams. Däremot rostar den om man inte torkar och fettar in den.

• isisisis

Jag diskar den för det mesta bara med riktigt hett vatten,och torkar sen ur den med lite papper.
    Men nån gång händer det att man får diska ur den,då oljar jag in den efteråt.

Svar på tråden Diska gjutjärnspanna med diskmedel?