• Kella

Allergi mot tomat

Min son är allergisk mot ägg och mjölk. Han reagerar med eksem. Har tyckt att han även reagerat lite mot tomat så vi har hållt oss i från det, men nu har vi testat igen (nästan tomat i alla 8-månaders burkar...). Han äter tre-fyra skedar och vill inte ha mer, verkar som att det kliar i halsen. Kan man reagera så?

• Svar på tråden Allergi mot tomat
  • Bollen82

Japp.. Finns massa olika sätt att reagera på matallergi..

• Lii1

ja det kan man få.mina barn är mycket allergisk mot tomat,ägg fisk osv..men passa för att testa om de sätter sig i halsen.då kan de gå så illa att han alltså ej får luft..

• Angelinas mamma

Min dotter är också allergisk mot tomat... mest rå tomat som hon älskar... hon får utslag runt hela munnen så vi undviker det.
    Hon verkar reagera på de flesta röda grönsakerna...

• Canberra

Ja, det ar ganska vanligt att barn ar allergiska mot tomat, det ar starka amnen i det.

min son ar allergisk mot det - far eksem av det - och aven mot jordgubbar som hor till samma 'familj' av vaxter.

Mitt rad ar att forsoka undvika det helt (aven om det ar svart med barnmatsburkar) - ju mer han utsatts for det, desto varre kan reaktionerna bli. Om det kliar i halsen ar det ett tydligt tecken pa att det kan leda till anafylaktisk chock. Om ni marker att han inte verkar fa luft - oftast hander det nastan omedelbart efter att de atit maten - ring ambulans, det kan vara livshotande.

Ta inga risker med allergier.

Det basta ar att undvika det helt i 6-12 manader, sen testa igen. Ibland kan det vaxa bort om systemet far en chans att vila upp sig och laka.

Det gar att laga lasagne, kottfarssas mm. utan tomat, gor en sas pa buljong istallet.

• Lii1

när jag lagar mat utan tomat så har jag använt morötter i stället för att få lite färg på de o lite godare smak.. de har funkat för mig i 9 år

• Canberra

Det var en bra ide Lii1! Det ska jag prova. Jag blandar ocksa ner fint fint hackad svamp i kottfarssasen for att det ska bli lite mer smak, och det gar ner aven hos matstruliga 2-aringen. :)

Sen ar ju mycket kryddor bra. :) Ett par droppar gron tabasco gor underverk i annars trakiga saser.

• Lii1

mm det är oxå bra.för även när ja bakar pizza så lägger ja faktiskt rivna morötter på pizzan.Visst kan de kännas konstigt i smaken att inte ha den där "rätta" smaken men man vänjer sig faktiskt.Mina två stora barn är allergisk mot ganska mycke så ja har lärt mig en hel del om all mat,har ju hållt på i 10 år med att ändra maträtter ,dom har även mjölk allergi nu så.. ja man lär sig

• Lii1

mina söner säger att de kliar nere i halsen nu mot ägg,förr sa dom att de kändes i tungan så ja antar de har blivet värre för förr syndade dom själva fast ja sa att de var ägg i men nu klarar dom inte av de.så de är mycket farligt om de sätter sig i halsen o så.

Kella skrev 2007-11-12 21:21:43 följande:
    Min son är allergisk mot ägg och mjölk. Han reagerar med eksem. Har tyckt att han även reagerat lite mot tomat så vi har hållt oss i från det, men nu har vi testat igen (nästan tomat i alla 8-månaders burkar...). Han äter tre-fyra skedar och vill inte ha mer, verkar som att det kliar i halsen. Kan man reagera så?
  • Lii1

man brukar reagera på "alla" "röda" saker.tänk oxå på att godis som är blåa kan barn bli VÄLDIGT sjuka av.de är starka färgämnen i så de blir stor reaktion om man har otur. mina barn gör så o då visste ja ej om de.min syster som är sjuksköterska talade om d för mig sen då.
    Angelinas mamma skrev 2007-11-13 04:27:05 följande:

Min dotter är också allergisk mot tomat... mest rå tomat som hon älskar... hon får utslag runt hela munnen så vi undviker det.Hon verkar reagera på de flesta röda grönsakerna...
  • Kaldorei

Jag var allergisk mot tomater när jag var liten, å var även allergisk mot RÖTT färgämne, så jag fick inte äta, röda bär, tomater, eller inte ens godis som var rött....men det växta som tur var bort =)

Min dotter är också allergisk mot tomat... mest rå tomat som hon älskar... hon får utslag runt hela munnen så vi undviker det.Hon verkar reagera på de flesta röda grönsakerna...
  • Kaldorei

Jag var allergisk mot tomater när jag var liten, å var även allergisk mot RÖTT färgämne, så jag fick inte äta, röda bär, tomater, eller inte ens godis som var rött....men det växta som tur var bort =)

• Lii1

i köttfärs sås använder ja även morötter,barnen älskar min köttfärs sås fast dom är mycke kräsen på mat,jag brukar använda pizza krydda i den så blir den toppen god..

Svar på tråden Allergi mot tomat