• Alle

AJ! Öppet sår på ena bröstvårtan

Tösen är 5 dagar och amningen funkar hyfsat, en bröstet har dock blivit lite illa åtgånget men det höll på att bli bättre tills idag - hon får ett ordentligt snedtag och vips så har jag öppet sår på ena brösvårtan.
    Det svider som f-n!
    Vad är bäst - att vila bröstet helt och istället pumpa eller att använda amningsnapp tills det har läkt?

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Svar på tråden AJ! Öppet sår på ena bröstvårtan
  • JohannaL

vädra bröstet mycket o smörj det med bröstmjölk, o annvänd amningsnapp skulle jag rekomendera.. den här bröstvårtesalvan trycker jag också e toppen, e bra att annvända innan det hunnit bli så illa o efter, kändes som om det läkte snabbare =)
    www.deklofi.se/productdetails.asp

finns i olka storlekar m.m..

lycka till

• Blomman76

Finns en salva som heter Pure Lan 100 på apoteket som jag använde när jag fick sådär i början. Världens bästa salva + att man kan använda den när man ammar!! Superbra.

• Piii
    Blomman76 skrev 2007-11-13 01:02:23 följande:
    Finns en salva som heter Pure Lan 100 på apoteket som jag använde när jag fick sådär i början. Världens bästa salva + att man kan använda den när man ammar!! Superbra.
    Den andvände jag med när ja fick sår, asbra, o vädra. smörj inte precis innan du börjar amma, lr de kanske funkar men ja gjorde det o då kräktes min lilla blod så de gjorde ja aldrig om.
    ♥ Nu är han äntligen här 19/10 ♥
  • Piii

du kan även andvända amningsnappp, de gjorde ja o då smörjde ja både innan o efter för då fick han inte is ej salvan. läkte på nån dag sådär.

♥ Nu är han äntligen här 19/10 ♥
  • viseversa

att vila bröstet helt och pumpa.ta på någon fet kräm eller gröstmjölk!Vet hur ont det gör när jag ammade min dotter i början så kändes det som hon sög av mig bröstvårtorna helt!!

• Alle
    Åh tack för alla tips och råd!

Den där salvan ska jag genast införskaffa!

Har pumpat ur ett par vändor för att inte få nån stockning och pumpa gick jättebra.
    I morse testade jag att amma med amningsnapp och det gick också jättebra även om dotterna först var lite skeptisk till själva nappen, men ska nog ta det lite lugnt ett par dagar ändå, så det blir en kombination av pumpa och amma med amningsnapp
  • kiwan

Pumpa ut från det bröstet och smörj smörj smörj. Du kan också prova att variera ammnings ställning, ligga ibland tex. Då får barnet ett bra tag men från en annan vinkel. Jag hade öppna sår på mina bröstvårtor i tre veckor..gjorde hur ont som helst men jag fick bukt på det till slut. det gåt över.

• Trista

Glöm inte att vara super noga med handhygen. Samt att man kan göra ren vårtan efter varje amning genom att använda tops och sedan skölja med koksalt lösning. Sen är det givetvis viktigt med insmörjning. Själv hade jag jätte stora sår, sen fick jag komplikationer som bröstböld. Inte så kul...

• socute

Amningsnappen funkade jättebra för mig när jag efter första dagen efter att sonen började amma fick såriga vårtor. Jag hade nappen på varje gng jag ammade och såg till att lufta ordentligt efteråt innan jag satte på mig bhn igen! det läkte jättebra!!Och gör inte lika ont heller å använda amningsnapp! mitt bästa råd!

• Spexig

samma här, amningsnappen blev räddningen. efter en vecka var det läkt o jag kunde amma utan

• Spexig

när du ger den pumpade mjölk är det ju bra om du ger i amningskopp (finns på apoteket), för flaskan är en annan sugteknik, vilket kan göra det svårt för barnet att få till rätt teknik på bröstet, vilket i sin tur leder till såriga bröstvårtor.

• Alle
    Spexig skrev 2007-11-13 13:19:49 följande:
    när du ger den pumpade mjölk är det ju bra om du ger i amningskopp (finns på apoteket), för flaskan är en annan sugteknik, vilket kan göra det svårt för barnet att få till rätt teknik på bröstet, vilket i sin tur leder till såriga bröstvårtor.
    Jag fryser in det jag pumpar till framtida behov.
Svar på tråden AJ! Öppet sår på ena bröstvårtan