• Barbamamma74

Någon mer som har en dansk svensk gårdshund valp ??(eller vuxen)

Vi har en liten Sixten på knappt 5 månader !! Såååå trevlig!!!

Vill gärna ha lite "uppfostringstips" nu när första valpkursen är slut....
    Har ni lyckats m inkallning,sitta kvar osv???

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-17 23:58:52:
    Nya bilder i galleriet på busen !!!
  • Svar på tråden Någon mer som har en dansk svensk gårdshund valp ??(eller vuxen)
  • kalla

jag har ingen, men signaturen markla här på fl har en sån hund. ett tips bara...

• sweet sunflower

Hejsan!
    Japp vi har en dansk svensk gårdshund.
    Kul att jag hittade denna tråd!

Våran lilla kille, Elvis, är snart 1 år gammal och en riktigt "mamma och pappa" gris som inte gillar att vara ensam och ska alltid vara med och se vad som händer.

Det har inte blivit av att vi gått på valpkurser med honom men det har gått bra att lära honom saker i alla fall. Han är extremt lättlärd och lärde sig kommandon som sitt, ligg, tass på bara 1 dag. Så det är verkligen roligt att lära honom nya saker eftersom vi märker att även han tycker att det är kul.

Vi har honom sällan lös, bara när vi är i skogen ibland. Han går aldrig långt ifrån oss, och kommer alltid tillbaka när vi kallar på honom.

Det enda som är lite svårt,som sagt, är att lämna honom ensam då han skäller väldigt mycket och vill verkligen INTE vara ensam.
    Men vi tränar och tränar..

Blev ett långt inlägg detta..men alltid skoj att prata om lilla ögonstenen =)

Kram
    Tina

• Rojnah

hej!!
    vad kul att hitta andra med gårdis... vi ska o kolla på våran valp på lördag, sen så är han leveransklar 9 dec. jag längtar som en tok!

men det är alltid bra att ha någon/några att byta kunskaper och ideér med.

kram på er

• Barbamamma74

Coolt namn Elvis !!!! Sixten har oxå svårt va ensam förutom när vi åker till jobbet för det har han märkligt nog fattat att vi kommer tillbaka.....han vet direkt när det är jobbedag o då lägger han sej i sitt "hus" i tvättstugan direkt.....men om vi "oväntat" ska lämna honom är det pipigt men ha håller däremot inte på så länge,vi har stått o tjuvlyssnat.....

han är oxå lätt att lära på det mesta men däremot funkar inte inkallningen så bra om han tex får yn på en annan hund eller katt tex....men annars så går han inte heller så långt från oss om vi är i skogen tex men man känner inte att man kan lita på honom ännu...

Synd att det är så långt mellan oss !!!

sweet sunflower skrev 2007-11-13 23:57:20 följande:
    Hejsan!Japp vi har en dansk svensk gårdshund.Kul att jag hittade denna tråd!Våran lilla kille, Elvis, är snart 1 år gammal och en riktigt "mamma och pappa" gris som inte gillar att vara ensam och ska alltid vara med och se vad som händer.Det har inte blivit av att vi gått på valpkurser med honom men det har gått bra att lära honom saker i alla fall. Han är extremt lättlärd och lärde sig kommandon som sitt, ligg, tass på bara 1 dag. Så det är verkligen roligt att lära honom nya saker eftersom vi märker att även han tycker att det är kul.Vi har honom sällan lös, bara när vi är i skogen ibland. Han går aldrig långt ifrån oss, och kommer alltid tillbaka när vi kallar på honom.Det enda som är lite svårt,som sagt, är att lämna honom ensam då han skäller väldigt mycket och vill verkligen INTE vara ensam.Men vi tränar och tränar..Blev ett långt inlägg detta..men alltid skoj att prata om lilla ögonstenen =)Kram Tina
  • Barbamamma74

Oj så mysigt!!! Hur var det att se valpen i dag??

galenidig skrev 2007-11-14 00:41:54 följande:
    hej!! vad kul att hitta andra med gårdis... vi ska o kolla på våran valp på lördag, sen så är han leveransklar 9 dec. jag längtar som en tok!men det är alltid bra att ha någon/några att byta kunskaper och ideér med.kram på er
  • zaaga

Jag har en liten "lillebror" som är en gårdshund. Mina föräldrars lilla vovve med andra ord.

Han är 3,5 år nu, nästan stora killen! Precis som ni också upptäckt är dom extrema familjehundar. Vara själv är pest och pina. Men han fullkomligen älskar alla i sin familj, gäller även oss som inte bor där - han har adopterat oss ändå!

Han är hemskt trevlig med barn dessutom, jag har en 3-åring och dom två har hittat det perfekta umgänget (enligt dom själva) dom håller sig i var sin ände av rummet och tittar glatt på varandra. Räcker bra så, de tycker nog båda att den andre är lite konstig! *s*

Min mor har gått valpkurser och så med honom, hon tycker det har varit en enorm hjälp. Han var nämligen inte världens duktigaste när det gällde inkallning-den fungerade inte alls! Han har fortfarande den fula ovanan att rymma så fort han får chansen, men nu kommer han tillbaka vissa gånger i alla fall.

Hur som helst, det är verkligen världens underbaraste hundras!!

• Barbamamma74

Zaaga: ja verkligen en helt underbar ras när man har barn....inte en enda gång har han morrat eller nåt åt någon i vår familj heller o då räknar jag in mina vilda goa brorsbarn som är 2 & 5 år o busar hej vilt med han.....så helt klart en perfekt familjhund....fast ibland ka det ju vara svårt när det är svårt att lämna dom,om man tex ska hämta /lämna ett barn eller nåt sånt men träna träna o åter träna hjälper faktiskt....sixten blir bättre o bättre !!!

Jag har lagt in nya bilder i mitt galleri på honom nu !!!

• zaaga
    Barbamamma74 skrev 2007-11-17 23:58:26 följande:
    Zaaga: ja verkligen en helt underbar ras när man har barn....inte en enda gång har han morrat eller nåt åt någon i vår familj heller o då räknar jag in mina vilda goa brorsbarn som är 2 & 5 år o busar hej vilt med han.....så helt klart en perfekt familjhund....fast ibland ka det ju vara svårt när det är svårt att lämna dom,om man tex ska hämta /lämna ett barn eller nåt sånt men träna träna o åter träna hjälper faktiskt....sixten blir bättre o bättre !!!Jag har lagt in nya bilder i mitt galleri på honom nu !!!
    Jösses vilken liten goding det var!! Den där sovstilen (fläker och visar hela magen) känner jag igen. Orup kör precis samma stuk! *s*

Ja det där med barn är viktigt, mina föräldrar hade en Jack Russell innan, den fick tyvärr en knäpp när den blev könsmogen och gick till attack mot allt och alla. Min dotter var den som råkade mest illa ut. Så nu har både jag och mina föräldrar stenkoll på att allt ska bli rätt och gå bra. Så jag håller koll på treåringen så att han inte går över gränsen och mina föräldrar håller koll på Orup.
    Men det har knappt behövts alls! Orup förstår familje-rang utan problem, och min 3åring är duktig på att låta honom vara ifred och bara leka när Orup själv kommer fram.
    En enorm lättnad, snart kanske vi kan vara lugnare. Men det känns bra att alltid ha koll också.

Orup älskar föressten sök-lekar, och är rejält duktig också. När mina föräldrar är ute i skogen med honom brukar en av dom gå ut tio minuter före och gömma sig under en gran eller något, sen får han leta efter husse/matte. Den absolut populäraste lekarna av alla! Dom kräver ju ganska mycket aktivering, både med kropp och psyke. Orup blir som en gnällig bäbis om han inte får träna och motionera tillräckligt.
  • Barbamamma74
    zaaga skrev 2007-11-18 00:07:07 följande:
    Jösses vilken liten goding det var!! Den där sovstilen (fläker och visar hela magen) känner jag igen. Orup kör precis samma stuk! *s*Ja det där med barn är viktigt, mina föräldrar hade en Jack Russell innan, den fick tyvärr en knäpp när den blev könsmogen och gick till attack mot allt och alla. Min dotter var den som råkade mest illa ut. Så nu har både jag och mina föräldrar stenkoll på att allt ska bli rätt och gå bra. Så jag håller koll på treåringen så att han inte går över gränsen och mina föräldrar håller koll på Orup. Men det har knappt behövts alls! Orup förstår familje-rang utan problem, och min 3åring är duktig på att låta honom vara ifred och bara leka när Orup själv kommer fram. En enorm lättnad, snart kanske vi kan vara lugnare. Men det känns bra att alltid ha koll också. Orup älskar föressten sök-lekar, och är rejält duktig också. När mina föräldrar är ute i skogen med honom brukar en av dom gå ut tio minuter före och gömma sig under en gran eller något, sen får han leta efter husse/matte. Den absolut populäraste lekarna av alla! Dom kräver ju ganska mycket aktivering, både med kropp och psyke. Orup blir som en gnällig bäbis om han inte får träna och motionera tillräckligt.

Ja man måste ha koll ju men som jag sa innan att sixten har aldrig visat en tendens till irritation ännu...hopas det håller i sej !!

Just sådan söklek gör vi så fort vi är i skogen o han stendiggar det med o är sååå duktig oxå!!!
  • Barbamamma74

oj va konstigt det blev

Svar på tråden Någon mer som har en dansk svensk gårdshund valp ??(eller vuxen)