• Mrs M

Brukar ni låta era bebisar sova på mage på natten?

Undrar som rubriken lyder... Vet ju att de helst ska sova på rygg, men jag ahr märkt att min lille kille, snart två månader många gånger sover bättre på mage. Nu har jag låtit honom göra det på dagtid bara då jag kan hålla koll.
    Hur gör ni?

• Svar på tråden Brukar ni låta era bebisar sova på mage på natten?
  • RoLaren

NEJ, vill inte ta risken!

• puh fantast

Lilleman är 5 mån. och sover helst på sidan (vänder sig själv), men inatt hittade jag honom på mage och jag vände tillbaka honom till rygg. Han blev lite sur, men jag vill inte ha honom på mage än.

• April Mamma

Om man har uppsikt över barnet så kan ju låta det sova en stund på magen.Till och med barnmorskorna på BB lät min kompis barn sova på magen en stund under uppsikt.

• Marre

Jag har gjort samma som du. Dom får ligga på mage på dagen, men INTE på natten ännu. Ser fram emot att dom kan vända sig ordentligt sen för dom sover sååå mycket bättre på mage!

• Mrs M

Vi vågar inte heller ta risken... man blir lite tudelad bara när man ser hur bra han sover på mage. Han sove ri och för sig rätt bra på sidan också. Var mest lite nyfiken på hur andra gör. Någon som vet hur länge man ska undvika att låta dem sova på mage?

• mamma till L

Min son fick jätte ont i magen när han sov på rygg, så efter ett par veckor vände vi honom och la honom på mage istället och efter det så började han sova hela nätterna!! Jag hade hela tiden i bakhuvudet att för 10 år sedan fick barnen inte sova på rygg, sen skulle de sova med kudde och efter det var det"farligt" med kudde.

Lägg honom på mage och kolla till honom ibland... om han vänder på huvudet så är det nog ingen fara. Risken som de varnar för är ju att barnen ska lägga ansiktet neråt mot madrassen och inte få någon luft.

Jag tror att de är precis som oss vuxna, en del sover på rygg en del på mage och en del på sida, varför skulle då alla barn vara exakta kopior känslomässigt?

Lycka till!

• Fru Stjärna

En läkare sade till mig att det var okej att barnet sov på mage när det kunde lyfta och flytta huvudet själv. Vår son har sovit på mage hela eller delar av natten sedan han var 3-4 månader.

• fnösket

Min tjej e 9 mån nu å hon har sovit på mage sen hon började vända sig. Det har inte funnits så mycket å göra åt saken. Skulle jag hålla på å vända henne hela tiden så skulle jag inte hinna med så mycket mer.
    Nu tror jag inte risken e så stor längre. Men visst! Det känns läskigt

• Mrs M

mamma till lilla L: Jag har också tänkt i de banorna... förut gick det bra... och att kanske skulle han sova längre stunder under natten. När han sover på dagen så vänder han på huvudet då och då så jag tror egentligen inte heller att det är någon fara.

Tack för svar... ska tänka på hur jag ska göra!

• 3påG

Bägge mina söner har fått sova på mage från de att de var ca 2 månader.. Sömnen förbättrades nått otroligt och de kunde lyfta huvudet.

• Arcanjo

Ebba har sovit på mage till och från sen hon föddes...När hon har lite mag knip lägger vi henne på mage och då kurrar hon ihop sig och sover gott. Ibland har hon tvär vägrat ligga på rygg och sida och så fort man lagt henne på mage somnar hon. Prata med min BVC sköterska som sa (vet inte om det stämmer) Att föder man ett barn som skriker och är friskt när det föds så klarar den bättre än ett barn som dom kanske har fått hjälpa igång när den väl kommit ut.Och sover dom på mage såfår dom oxå en djupare sömn har jag hört, men jag vet inte

• Lina84

hejsan

min son sover på magen ahr gjort det i 1 månad...han vill inte sova på annat sätt...vad ska man då göra han måste ju få sova hur han vill...''

kram

• mariemamma

Hej!
    Vår son fick ligga på mage även på natten från han var 1-2veckor. Han sov mycket bättre på mage. Det gör de flesta barn och vuxna.
    Han sprattlade och blev helt svettig när han låg på rygg.

Svar på tråden Brukar ni låta era bebisar sova på mage på natten?