• Anonym (orolig)

Sveda i underlivet

Jag hade nyligen en svampinfektion som jag upptäckte själv och behandlade med Canesten som jag gjort förr. Det gick bra och klådan försvann. Behandlade i två veckor. Har haft svamp tidigare, ffa när jag var i tonåren, så jag vet hur det fungerar för mig och har lärt mig undersöka mig själv.

Nu har jag precis fått min mens igen och har känt en avlägsen sveda i underlivet när jag kissat senaste dagarna. Jag har därför inte använt tampong på ett par dgr för att inte reta om det är något som är fel. I morse sved det lite igen och jag kissade en gång ganska lite. Kände en svag klåda och tänkte att det var en ny svampinfektion (jag kan känna av sveda då) så jag använde svampsalvan. Klådan är nu borta men det svider hela tiden, inne i underlivet. Kissade igen nu när jag kom till jobbet, sådär lite som man gör vid en urinvägsinfektion men svedan är nu konstant.

Kan det skada att använda salvan när man har mens?
    Tror ni att detta är ngt annat?
    Vad kan det vara och vad ska jag göra?
    Sjukvården nås aldrig. De har telefontider man aldrig kommer fram på och de har aldrig öppet när man kan komma. Dessutom gör de aldrig nåt när man väl lyckas få kontakt med dem. Vill avvakta ett tag, men tror ni att det är ok? Eller bör jag ta ledigt och söka hjälp direkt?

• Svar på tråden Sveda i underlivet
  • Anonym

Vart svider det när du kissar då? På skinnet  eller inuti liksom? Du har inte funderat på om det är urinvägsinfektion?

• Anonym

Kan vara torra slemhinnor också! Väldigt vanligt efter upprepade svampinfektioner. Jag har själv haft otalig UVI och det ska man alltid kolla först att man inte har. Men torra slemhinnor är inte kul, tips är att smörja med apotekets intimkräm eller olja.

• Anonym (orolig)

Tack båda för era svar!!

Det svider inuti underlivet. Precis som när man har urinvägsinfektion. Var tvungen att springa till toaletten direkt när jag skrivit inlägget igen men kissade bara några droppar. Försökte då dutta med blött papper för att få bort salvan som jag använt på morgonen. Just nu är det obehagligt, sitter med benen i kors för att minska svedan.. Men det svider inte jättemycket. Är mest obehagligt.

Vad tror ni? Kan det vara en vanlig urinvägsinfektion? Jag har inte haft upprepade svampinfektioner. Hade några i tonåren, och kanske ngn efter det men nu var det ett tag sen senast. Använder inte string, trosskydd och liknande som lätt kan bidra till svamp.

Kan det vara något annat? Bakteriell vaginos eller vad det nu heter. Kan det vara ngt sånt? Hur lätt får man det?

• Anonym

Jag skulle ringa vårdcentralen och be att få lämna urinprov för att först kolla UVI. Det är inte bra att gå med för länge. Om det inte visar något skulle jag beställa tid hos gyn för att kolla ev infektioner.
    Låter lite som UVI tycker jag.

• Snarkofagen

Tycker det låter som en UVI men det är JÄTTESVÅRT att säga såhär på nätet. Ta ledigt och åk till en läkarmottagning. Min spontana fundering är om du fått in salva i urinröret så kanske det kan svida. Men åter igen, det här är ju bara spekulationer. Sök vård så snart som möjligt.

Vet du att du via Vårdguiden på nätet och en e-legitimation kan boka tid hos din läkare? Testa det, telefontider kan man ju bli galen på...

Lycka till!

• Anonym (orolig)

Tusen tack! Jag ska genast ringa mottagningen.

• Anonym

Hoppas det går bra! Hör av dig sen!

Svar på tråden Sveda i underlivet