• fairyf­loss
    Äldre 13 Nov 08:37
    8453 visningar
    38 svar
    -1
    38
    8453

    Axel? Är det fint?

    Maken föreslog Axel som namn till vårat blivande barn. Han är Australiensare och det låter väl bra på engelska, samt funkar på Svenska. Men jag känner lite att det är ett gubbnamn. Men så hette både morfar och farfar nått med Axel i namnet så det är ju lite släktnamn också... men naturligvis därför jag ser det som ett gubbnamn .

    Nåja, vad tycker ni? Fint eller gubbnamn?

  • Svar på tråden Axel? Är det fint?
  • Mirake­l händer
    Äldre 13 Nov 08:38
    #1

    Tucker det är fint. Våra vänner minsta son heter det han fyller 1 år i februari.


  • Pernii­lla
    Äldre 13 Nov 08:39
    #2

    Själv tycker jag inte om namnet, men eftersom att det är ett släktnamn kanske ni kan ha det som mellannamn?

  • fairyf­loss
    Äldre 13 Nov 08:43
    #3

    Perniilla skrev 2007-11-13 08:39:12 följande:


    Själv tycker jag inte om namnet, men eftersom att det är ett släktnamn kanske ni kan ha det som mellannamn?
    Ja, det sa jag till maken också. Men samtidigt vore det såå bra att ha ett namn som låter bra på båda språken, då jag kommer prata svenska med honom (om det nu blir en honom!). Man kanske kommer över gubbkänslan? Sen så är det snyggt tillsammans med efternamnet också... VEEET inte!
  • Pernii­lla
    Äldre 13 Nov 08:46
    #4

    Du kommer nog komma över gubbkänslan när du sedan kopplar namnet till ditt barn, och inte dina äldre släktingar..För det är ju inge vidare att ha ett namn som inte passar på båda språken, så jag förstår dig..jag kopplar bara namnet till en jag inte tycker om..och då blir det lätt att man inte gillar namnet =P Men ni får se sen när barnet kommer, man brukar kunna se om barnet passar med namnet eller inte =) Lycka till!

  • Äldre 13 Nov 08:47
    #5

    Axel är hur fint som helst tycker jag =) min dotters kärlek heter Axel =)

  • Axels och Annies mamma
    Äldre 13 Nov 08:47
    #6

    Självklart tycker jag att det är fint


    Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • ElinOl­sson
    Äldre 13 Nov 08:50
    #7

    Jaa! Hade det som förslag om Elvira skulle ha varit grabb. Gick inte hem hos sambon dock...

  • fairyf­loss
    Äldre 13 Nov 08:51
    #8
    Vad glad jag blir nu! Kanske blir en liten Axel då. Vi får väl se. Låter i alla fall väldigt coolt på engelska också . Jag har ju funderat på andra svenska namn, tycker väldigt mycket om Balder, men det går ju absolut inte .
  • STA
    Äldre 13 Nov 09:07
    #9

    De är ett jätte fint namn! Vet ett par stycken småttingar som heter Axel och för mig är de inte alls gubbigt utan bara fint och gulligt namn!


    Bakom varje hög av sand finns guld för den som letar.....
  • Daniel­smamma
    Äldre 13 Nov 09:19
    #10

    Jag tycker Axel är fint :)

Svar på tråden Axel? Är det fint?