• olsson84

Ni som har radon i huset!!!

Vi har köpt hus med lite för hög radon halt.
    Jag vill ha tips av er som har fått ner radonet lite utan att kopplat in någon kunnig. Tänkte nämligen man kunde prova lite själv först och sen göra en nymätning innan man ansöker om bidrag och så.
    Och ni som har fått ner den med hjälp hur mycket har det gått på??

• Svar på tråden Ni som har radon i huset!!!
  • Sussannek

Vi har tittat på ett hus som skulle passa oss perfekt.
    I huset finns dock radon.
    Men de har satt in ventilation så att de nu ligger på 80 (rekomendationer är på under 200)
    jag kan inte svaa på dina frågor men jag hoppas få tjuvläsa i din tråd för att se vad andra har gjort mm.

(jag har inte vågat köpa huset än just pga av radonet och att jag inte vet riskerna med det)

• Sencha
    Sussannek skrev 2007-11-13 09:39:26 följande:
    Vi har tittat på ett hus som skulle passa oss perfekt.I huset finns dock radon.Men de har satt in ventilation så att de nu ligger på 80 (rekomendationer är på under 200)jag kan inte svaa på dina frågor men jag hoppas få tjuvläsa i din tråd för att se vad andra har gjort mm.(jag har inte vågat köpa huset än just pga av radonet och att jag inte vet riskerna med det)
    Om hälsorisker:
    http://www.ssi.se/radon/Radon_Halsorisker.html?MenueType=1&Menu2=Radon
    http://www.radonguiden.se/risker_med_radon.asp
    Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • Sussannek

Jag har inte tittat på några sidor om riskerna om radon så tar tacksamt till mig tipset och rusar in för att läsa

• olsson84

Ja de sidorna har jag läst. Radonet ligger ju strax över 200 och det är ju dålig ventilation i huset så det vi ska göra är ju att få in bättre ventliation.....vill ha tips på hur andra har gjort.

• Lenalu

Vi har satt in ventiler i alla rum för att förbättra ventilatione och det gjorde att värdena sjönk :)

• olsson84

Hur mycket kostade det för er att göra det?? Hur låg era värden innan och hur ligger de nu??

• bustjejen

Vad jag har hört så kan markradon ventileras bort, men om det finns radon i byggnadsmaterialet, tex blåbetong, så är det väldigt svårt att få ner värdena.

• xandra76

Vi har precis köpt ett hus med lite förhöga värden i källaren på radon. 270 ligger det på.
    Också nyfiken på vad det kostar att åtgärda. Detta kommer ifrån blåbetongen

• olsson84

Det måste finnas fler som har erfarenheter av radonhus????
    Vill gärna veta vad ni har gjort för åtgärder och kostnader.

• EmiliaG

Vi håller på och mäter nu, får svar i februari.... så kan återkomma då. :)

Men oftast är det ej jättedyra åtgärdskostnader. Ring runt till lite bolag och kolla... de finns ju saker som de gör som man kan göra själv.

• Sussi75

Vi har lite för höga värden i vårt hus. Troligast är att det är markradon och vi skall försöka ventilera bort det. Vi skall börja med åtgärderna nästa år för i år är pengarna slut för att få ersättning från...hmmm nu glömde jag varifrån man får tillbaka pengar (del av kostnaderna)... Iaf så skall vi sätta in PAXfläktar i alla våtutrymmen + toaletter. Sedan skall det sättas ventiler i vissa fönster. Några på varje våning. Om värdena inte blir helt Ok efter det skall vi sätta in en radonsug också.

• olsson84

Jag ska nog ringa och få lite tips och råd om vad man kan göra själv. Ventilationen i huset va lite lite dålig så det gäller ju att få den lite bättre.
    Man får ju en del av kostnaden så det kanske inte blir allt för dyrt ändå. Känns som man vill få ner det lite eftersom det inte är helt bra att ha det. tror våra värden låg på 280 eller nått.
    Hör gärna av er när ni fått svar...tack

Svar på tråden Ni som har radon i huset!!!