• Yohanna85

Kosttillskott när man ammar

Är det något man bör undvika?

Det finns allt möjligt idag i hälsokost affären.

Finns det något som man BÖR äta (vitaminer/kosttilsskott) när man ammar?

Just nu äter jag vitaminkvinna som är just för ammande. Men undrar om man kan blanda med annat? Omega 3?
    Jag åt öljäst tabletter innan grav för hud/hår/naglar. Men använder inte det idag, och tror inte det är så bra när man ammar?

Någon som vet något mer vad man bör unvika och vad som 'är bra?

• Svar på tråden Kosttillskott när man ammar
  • Me o Mike

Mitt val kvinna är BRA att äta!

• vårtulpan

Undrar det samma!
    Min pappa prackar på mig c-vitamin brus tabletter och vitlökstabletter, det kan väl inte va nån fara eller?

• tejej

Har hört att man inte ska ta fettlösliga ämnen..Har för mig att det var så.

• clay

Jag tar en VitaMax om dan och omega-3 kapslar (även järn vid behov), det funkar bra hittills. Jag har ammat i 4 mån.

• Yohanna85

men hur är det med vitlökstabletter, har de samma effekt som vitlök? (dum fråga kanske) men jag vet att man kan bli dålig i magen av det. Så jag kan inte äta vanlig vitlök p.g.a att sonen blir då gasig i magen och får ont, samma gäller för mycket lök men speciellt vitlök.

Man vill gärna få alla vitaminer som kroppen behöver och att barnet får en näringsrik mjölk. För man kanske inte alltid hinner äta rätt och då är det bra att det finns kosttillskott (inte för att det ska vara istället för maten) men man kanske inte alltid äter fisk och grönskaer och frukt som man borde

• ploten

För några veckor sedan var det ju larm på nyheterna om att det varken är nödvändigt eller bra att äta kosttillskott i form av vitaminer, eftersom man ofta får i sig för mycket när man äter tillskott, och vissa vitaminer (främst A och E om jag minns rätt) kan vara skadliga i för höga doser. Och jag som trodde att kroppen tillgodogjorde sig det den behövde och gjorde sig av med resten!?

De sa att det räcker med en varierad kost, om man inte är sjuk. Fast det är ju lättare sagt än gjort att få i sig ordentlig mat när man ammar och har ett litet barn att ta hand om...

• Suskiv

Jag äter

Vitaplaex mineral
    järn
    Omega-3
    Kalcium

Svar på tråden Kosttillskott när man ammar