• Tegis

Mobiltelefoner och strålning???

En tanke slog mig häromdan när jag var ute och åkte skidor och hade min mobiltelefon i anorakfickan på magen: Hur är det egentligen med mobiltelefoner och eventuell strålning när man är gravid? Har inte hört ett ord om detta. Man har ju ofta mobilen i fickan och om det är så att den håller på att stråla även då man inte pratar i den ligger det ju nära till hands att fostret får sig en dos också. Är det någon mer som har tänkt på detta eller hört något om hur det ligger till. Jag vet ju att det råder delade meningar när det gäller mobiler och strålning, men när det gäller barn vill man ju alltid ta det säkra före det osäkra. Min mobil har i alla fall åkt ner i ryggsäcken!

• Svar på tråden Mobiltelefoner och strålning???
  • Tegis

Ingen som ens har funderat på detta?

• Gisse the one and only

Kan bara säga att i Danmark så rekomenderas det INTE att gravida har mobilen nära magen, så jag hade inte det heller. Bättre att va på säkra sidan.

• Mirva BF 040406

Nej, oroa dig inte... tänk på att man istället får ju strålning från överallt... från datorn...från mobilen...från mikrovågsugnen m fl... så jag tycker inte att det är ngt att oroa sig över.

• Puppy070

Jag har också tänkt på det och har inte gärna mobilen i fickan.

• 16aug

vad jag har hört är 3g mobiler mkt mer strålning från än andra.

• Aquilon

Intressant att det finns en sådan nojja vad gäller mobiltelefoner men att de allra flesta mer än gärna gör upprepade ultraljud... (Undertecknad inkluderad i de ul-gladas skara)

• Linda1976

Jag är ingen expert, men jag ooorkar inte bry mig om det också... Har iofs inte mobilen på snöre om halsen eller i fickan utan oftast i väskan. Näe... det räcker med alla matförmaningar, orkar inte med sånt man ändå inte kan göra nåt åt....

• norgesessan

ang. ultraljud, jag läste i en gravidtidning at det är mindre strålning(mindre energi) vid ultraljud, än när man kollar hjärtljudet. tidningen var nog från 2002. det stod i en artikkel om ultraljud var farligt eller inte.jag har min mobil i jackan, har inga andra ställen att ha den, men mitt barn får inte prata i mobil, det är det enda forskarna har hittat, som jag tror på, at mobilstrålningar skadar barn i större grad, än vuxna, for deras hjärna är inte helt utväklat ennu. det är ingen stor forlust endå, for han behöver då inte prata i mobilen...jag ska snart göra mitt andra ul(första var vul) sen blir det et tredje i vecka. ca 33...det samma när jag ventade sonen, men då var det ul första gången, inte vul. sista nytt är at dom har inte hittat mer cancer hos mobilanvänderna i en testgrupp, hällre inte samband mellan tumörer och sidan/öret dom pratade på, hos dom i testgruppen som fick cancer, men samtidigt sa dom at det var for tidigt ennu...

• Knyttet och K

Fast en kusin till min mamma som är cancerforskare hade när de träffades sist poängterat vikten av att använda "hands-free" eller vad det nu kallas, när man pratar i mobiltelefon, så helt riskfritt är det nog inte...

• Aquilon

Norgesessan: Jo, doppler kräver högre intensitet på ultraljudet än vad det vanliga, bildgivande ultraljudet gör. Dock håller man på betydligt längre vid avbildande undersökningar. Hur som helst, vare sig man pratar om ultraljud, magnetkameror eller mobiltelefoner så tycks riskerna vara lägre än vad som är statistiskt detekterbart. Det räcker för mig. Herregud, vi ägnar oss ju åt ett otal aktiviteter som är bra mycket mer riskabla.

• iiijda

såg en gravid kvinna med mobilen hängandes i ett snöre runt halsen och då tänkte jag på det direkt att det inte kan va så bra..

• adrenalin

jag har inte hört nåt, men jag har ändå mobilen i bröstfickan.. då strålar jag ju bara mitt hjärta, inte alls lika hemskt

Oroa dig inte, men gör som mig.. För säkerhets skull :)

• Tina2

Jag har hört att mikrovågsugnen strålar mer än mobilen och att när mobilen är i "viloläge", alltså när man inte pratar i den, så strålar den väldigt lite. Men jag vågar ändå inte ha den nära magen.
    Och jag försöker att inte stå mitt framför mikron när jag mikrar... Men man kan ju inte vara livrädd för allt, då skulle man ju bli tvungen att isolera sig i en blyinfattad stuga i skogen i nio månader, vilket jag i och för sig ibland önskat att jag kunnat göra.

Dumt tycker jag att inte bm informerar om att utrustningen för att lyssna på hjärtljud har högre intensitet än ul-utrustningen. Jag har gjort ivf och det blev rätt många vul i början, så jag vill försöka hålla nere antalet nu.

• Dinosaurien

Skönt att höra att det är fler som tänker på såna här saker!
    Jag trodde att jag var den enda i världen som ens funderade på det... min sambo tycker att jag är helt galen. Det finns mycket som är farligt i världen säger han...
    Jag har haft telefon i jackfickan ganska mycket. Jag hoppas och tror att det inte är någon fara. Bebisen ligger ju ganska djupt inne i magen, det ska passeras mycket fell innan man kommer in till den!

• Pyret05

På vilket sätt skulle det vara strålning med ultraljud? Det är ju ljudvågor. Då skulle det ju stråla från våra stereoanläggningar hemma med väl? Delfinerna skulle stråla varandra hela tiden och tänk de säger ju att delfiner läker inte skulle de vara så nyttiga om de hela tiden strålade allt de mötte.

Är jag ute ock seglar när jag säger att ultraljud och strålning absolut inte är samma sak?

• Tina2

Nä, ultraljud och strålning är väl inte samma sak, men handlar det inte om att alla elektriska mojänger omges av någon form av...hm...elektriska fält?
    Ju starkare elström desto starkare fält, typ. Typ en kraftledning eller en kraftstation ger väl ett ganska kraftfullt sådant fält. En glödlampa inte så starkt...

Men micron och mobilen är väl såna grejer som ger "radiovågor" och det är väl ytterligare en annan sak?

(Som ni märker är det inte mitt ämnesområde riktigt...)

• Aquilon

Eftersom det är mitt ämnesområde så skall jag försöka förklara lite... Ledsen om det blir lite tekniskt men det finns en anledning till att jag inte blev lärare

Med "strålning" avses vanligen elektromagnetisk strålning (allt från gammastrålar ner via synligt ljus till mikrovågor och radiovågor). Andra sorters strålning finns men är inte relevanta för ämnet. Vid en viss frekvens (från ultraviolett ljus och uppåt till röntgenstrålning och gammastrålning) finns det tillräckligt med energi för att skapa genetiska skador. Under denna nivå kan strålningen bara ge värme (mikrovågsugnen, exempelvis). Samma sak gäller "mobilstrålningen" - dvs radiovågor.

Ultraljud är mekaniska vågor och har således inget med strålning i ovanstående bemärkelse att göra. Anledningen till att jag tog upp ultraljud är dock att effekten i kroppen av ultraljud är ungefär densamma som för "mobilstrålning" dvs uppvärmning. Sedan har förvisso ultraljudet också potential att orsaka rent mekaniska effekter.

En magnetkamera (MR) ger för övrigt också samma bieffekt, dvs uppvärmning.

Svar på tråden Mobiltelefoner och strålning???