• S Sofia

Bada när han är snorig och hostig??????

Min son är snorig och hostig. Har ingen feber, är ganska pigg! Skulle nog klara av att bada på onsdag. MEN är det bättre att vara hemma o vila? Vattnet är ca 34 grader och vi badar 30-50 min.

Hur skulle ni gjort! Eller är det farligt att bada?

//Sofia

• Svar på tråden Bada när han är snorig och hostig??????
  • JCA

Om han inte har feber så skulle jag iväg och bada. Antar att det är babysim du menar? Man kan ju reglera själv hurpass aktiv man är under tiden, och man kan ju korta av tiden också om man märker att barnet int eorkar med det. Men som sagt, så länge han inte har feber så är det ingen fara

• firhilwen

Det är ingen fara att bada, risken att han blir sjukare är väl snarare om han blir avkyld efter badet. Personligen skulle jag spara tills snor och hosta passerat för att slippa oroa mig för en omtagning...

• kattis81

jag skulle inte ha badat förrän han var frisk igen, vill inte riskera förvärra det hela.

• Cittra

Så här skriver de på babysimmet i Halmstad:

Ett barn som är lite förkylt kan babysimma om det inte mår dåligt på något annat vis. Barn med tjock eller rinnande snuva skall undvika att dyka. Normalt för barn under två år är ca sex förkylningar per år och de varar ungefär en vecka vardera. Däremot barn med feber hör inte hemma i bassängen, utan skall stanna hemma.

Varför: Vid tjock snuva har barnet svårt att andas oavsett vilken miljö som de är i. Näsdroppar kan göra det lite lättare, men man ska inte bada för det blir bara värre för barnet. Vid en lättare förkylning rinner det mest ur näsan. Det går bra att babysimma då, för det kommer att lossna mer i vattnet. Men ni bestämmer själva.

Vid feber
    Barn med feber hör inte hemma i bassängen, utan skall stanna hemma.

www.sklaxen.se/

• S Sofia

Tackar för era svar och åsikter!

Få kolla hur han mår imorgonkväll innan jag bestämmer mig!
    Det är habiliteringsbad, inte riktigt som babysim. Vi får bestämma helt själva så det är bara att gå upp om jag märker att han inte orkar!

Saken är den att han älskar att bada! Så det är därför som jag är lite osäker!
    Tack

Svar på tråden Bada när han är snorig och hostig??????