• Min lilla solstråle

Sten i njurarna

Har du njursten?
    Jag har. Igår fick jag världens jävla anfall. Innan jobbet kissade jag blod men tänkte att jag tar en tabl på jobbet så går det över. Precis när jag tagit tabletten får jag riktigt ont, börjar må illa och känner mig svimfärdig. Borde åkt in men tog mig hem istället, tog en tabl till och vilade en stund. Detta gör att jag är sjukskriven ofta. Dricker lite vatten men däremot dricker jag mycke te med socker i. Känner av ett anfall så fort jag äter hårdsmält eller salt.

• Svar på tråden Sten i njurarna
  • Min lilla solstråle

Kan säga att jag kissade blod i dag också. Har precis svalt mig andra citodon för att orka jobba några timmar idag.

• Linda och Fredrik

Jo tack har oxå njurstenar hur mkt som hellst. Slutade med en Ambilans färd i söndags till Falun då anfallet inte släppte. Så har du bara citodon hemma?? Kan du ta det under anfall?
    Själv så kräks man som en liten gris när jag har rediga anfall så det är lönlöst att försöka svälja piller.
    Inte så vanligt att tjejer har det och desseutom inte vanligt att de under 50 har det. Så när började dina stenar komma??
    //L

• Min lilla solstråle

Linda och Fredrik skrev 2007-11-13 12:39:42 följande:

Jo tack har oxå njurstenar hur mkt som hellst. Slutade med en Ambilans färd i söndags till Falun då anfallet inte släppte. Så har du bara citodon hemma?? Kan du ta det under anfall?Själv så kräks man som en liten gris när jag har rediga anfall så det är lönlöst att försöka svälja piller. Inte så vanligt att tjejer har det och desseutom inte vanligt att de under 50 har det. Så när började dina stenar komma??//L
    Jag började känna av detta vid 19-20 års åldern. Gick till läkarn pga ryggont. Han skickade mig till röntgen för att kolla diskbråck alt diskförhöjningsreaktion men fick inget utav dom som svar utan njursten. Fick utskrivet voltaren men känner att jag inte vill växla för mycke bland tableterna så jag håller mig till alvedon då jag känner att det kommer krypande. Kommer det plötsligt är det citodon som gäller.

När började du känna av? Jag gjorde röntgen för bara ett par år sen.
  • Jeanette1986

jag har oxå njursten. började för 7mån sen under gravven, va då tvungenh att ha njurkateter, tillslut kom de ut av sig själv. men nu har jag fått tillbaka en sten..

• Min lilla solstråle

Liten uppdatering:

Jag gick til jobbet och jobbade mina timmar men sen när jag skulle hem fick jag ont som faan, skakig till tusen. jag ringde en kollega som skjusade in mig till akuten. Lämnade blod och urinprov, dom kollade tempen vilket visade 37.0 lika med feber. Jag sa att när jag tar tempen utan att ens vara frkyld har jag en temp på 36.2-36.3 Frågade om jag har haft feber och jag sa att jag hade de igår då jag var kallsvettig. Hade dock inte tagit tempen men vet med mig att feber hade jag redan igår. Blodprovet var bra men urinet visade njurstensanfall. Fick med mig 2 suppar voltaren + recept att hämta ut i morgon. Citodon är inge bra att ta sa läkarn så jag ska låta bli dom.

• Linda och Fredrik

Min lilla..:
    Jag hade första anfallet när jag var 17 år så det måste ha varit 97 tror jag. Då bode jag i England hos min mormor så det var lite extra kämpigt då det blev så mkt ståhej.
    Sen den dagen har jag haft ordentliga anfall ett par ggr/året. Allra värsta anfallet och största stenen hade jag sommaren -04. Då fastnade stenen i ledaren och byggde snabbt på sig till 1,5cm i diameter. Detta ledde till stopp i ledaren och jag höll på att styrka med då det ledde till akut infektion i kroppen och njuren stängde ner sig själv. så en njurkat hela sommaren och tillsist så fick jag en OP och de försökte plocka ut stenen, vilket inte gick utan den sprängdes.
    Sedan dess så har jag röntgat mig en/ggr halvåret. Så i söndags slutade det med ambulansen och akutanfall. tog en dubbel spasmofen hemma och fick 75 voltaren i muskeln i ambulansen. Sen en trippel dos antibiotika i muskeln på akuten. Då släpte det såpass att jag kunde åka hem igen.
    Så nu dags för ny röntgen.
    Vet sedan tidigare att jag iaf har 5 sten i vä njure och minst 1 ihöger.

Så hur mås det idag bättre??

• Min lilla solstråle

Linda och Fredrik skrev 2007-11-14 08:51:00 följande:

Min lilla..: Jag hade första anfallet när jag var 17 år så det måste ha varit 97 tror jag. Då bode jag i England hos min mormor så det var lite extra kämpigt då det blev så mkt ståhej. Sen den dagen har jag haft ordentliga anfall ett par ggr/året. Allra värsta anfallet och största stenen hade jag sommaren -04. Då fastnade stenen i ledaren och byggde snabbt på sig till 1,5cm i diameter. Detta ledde till stopp i ledaren och jag höll på att styrka med då det ledde till akut infektion i kroppen och njuren stängde ner sig själv. så en njurkat hela sommaren och tillsist så fick jag en OP och de försökte plocka ut stenen, vilket inte gick utan den sprängdes. Sedan dess så har jag röntgat mig en/ggr halvåret. Så i söndags slutade det med ambulansen och akutanfall. tog en dubbel spasmofen hemma och fick 75 voltaren i muskeln i ambulansen. Sen en trippel dos antibiotika i muskeln på akuten. Då släpte det såpass att jag kunde åka hem igen.Så nu dags för ny röntgen. Vet sedan tidigare att jag iaf har 5 sten i vä njure och minst 1 ihöger.Så hur mås det idag bättre??
    Har ont. Har stoppat upp min första supp och jag känner hur jag måste göra nr 2 på toa. Läkaren sa att jag borde lyssnat på kroppen i måndags och åkt in. Kissar inte blod längre.
    Hade feber 37.0 trots att jag var drogad med 2 citodon (hade tagit citodonen 8 tiden igår morse och igår vid 12:15). Åkte in vid 18 tiden.
  • Linda och Fredrik

Låter inge vidare för dig. Så när är det dags för nästa röntgen och ev en OP?
    Läkaren sa att jag skulle ta en voltaren sup vid första smärtan vänta 30 min hade de inte släpt då ska jag ta en till vänta ytterligare 30 min om det fortfarande inte släpt så ta en tredje och sista vänta ytterligare 30 min. Är smärtan kvar ska jag in. Tar detta med spasmofen supp (opiat)
    Har aldrig någonsin vart med om att anfallet släppt av detta så man har juh åkt några vänder till akuten nu...*Suck*
    Så om du får högre feber då måste du juh åka in igen så du kan få den hjälp du behöver.

Ny forskning visar på att antibiotika har bättre effekt på anfall än vad smärtstillande har. Kolla vad din läkare säger om det? Min höll med och dundra på en stor kur. Tur att det inte går över i mjölken bara lite knepigt när man har Selma här hemma som helammas (5,5 v)
    Vill gärna veta hur det går för dig så håll mig uppdat.
    kramkram

• Min lilla solstråle

Linda och Fredrik skrev 2007-11-14 08:51:00 följande:

Min lilla..: Jag hade första anfallet när jag var 17 år så det måste ha varit 97 tror jag. Då bode jag i England hos min mormor så det var lite extra kämpigt då det blev så mkt ståhej. Sen den dagen har jag haft ordentliga anfall ett par ggr/året. Allra värsta anfallet och största stenen hade jag sommaren -04. Då fastnade stenen i ledaren och byggde snabbt på sig till 1,5cm i diameter. Detta ledde till stopp i ledaren och jag höll på att styrka med då det ledde till akut infektion i kroppen och njuren stängde ner sig själv. så en njurkat hela sommaren och tillsist så fick jag en OP och de försökte plocka ut stenen, vilket inte gick utan den sprängdes. Sedan dess så har jag röntgat mig en/ggr halvåret. Så i söndags slutade det med ambulansen och akutanfall. tog en dubbel spasmofen hemma och fick 75 voltaren i muskeln i ambulansen. Sen en trippel dos antibiotika i muskeln på akuten. Då släpte det såpass att jag kunde åka hem igen.Så nu dags för ny röntgen. Vet sedan tidigare att jag iaf har 5 sten i vä njure och minst 1 ihöger.Så hur mås det idag bättre??
    Jag har aldrig haft så jävla ont som i måndags. Hade så jävla ont så jag höll på och svimma. Förstår att det är ambulans som gäller men ringer hellre nån som kan skjusa in mig. Har helt underbara kollegor som ser mig som en syster och som alltid ställer upp. Hade inte den ena skjusat upp mig hade jag nog svimmat av och varit tvungen och få hit en ambulans.
  • pluttmaja

då slår jag er.

Åkte ambulans när jag var 11år, de trodde jag hade brusten blindtarm. Men det var njursten.

Får det lite känningar då o då. men det går över.

opererade bort en sten senast för fyra år sen.

Är rätt noga med att dricka mkt vatten. bryr mig inte så mkt om vad jag äter. men visst det finns mat som jag får känningar av.

Svar på tråden Sten i njurarna