• Sesamfrö

Erfarenhet av Springer Spaniel?

Hejsan.

Nu är det så att min sambo vill skaffa en Springer Spaniel.
    Mycket fina hundar och vi har läst mycket vackert om dessa hundar.

Är det någon som kan ge lite tips om en sån hund?

Fördelar och nackdelar?

Vad man bör tänka på osv.

Tacksam för svar!

~mammas prinsessa~
  • Svar på tråden Erfarenhet av Springer Spaniel?
  • Sesamfrö

Ingen som kan något om Springer Spaniel rasen? :(

• Ex ungue leonem
    Sesamfrö skrev 2007-11-13 13:40:37 följande:
    Ingen som kan något om Springer Spaniel rasen? :(
    Vad fick du fram  för positiva resp negativa saker om rasen när du googlade?
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • medea08

Vi har haft en springer spaniel-kille, väldigt trevlig hund! Det man dock får tänka på är att springern är ursprungligen en jakthund. Oftast går det alldeles utmärkt att ha en springer utan att jaga med den, men man måste ändå vara medveten om dess ursprung. Ska man ha den som "bara" sällskapshund så behöver den mer aktivering än dagliga långpromenader. Den måste få jobba lite mentalt också, kanske kan spårning eller lydnadsträning vara något?

Fördelar har du många! Jag upplevde våran hund som väldigt social och familjekär, men ändå inte lika "på" som t.ex. retriverraserna. Mer avslappnad så att säga. Annars var han alltid pigg på äventyr, både stora och små. Kanske ska nämna att han var fullkomligt galen i vatten! Att ha honom lös i närheten av ett vattendrag/bäck/sjö var liksom inte att tänka på, ifall man inte vill stoppa in en sjöblöt hund i bilen...

Den enda nackdelen jag egentligen kan komma på är just deras päls. Pälsen i sig är inte svårskött, det räcker med om man borstar igenom den ett par gånger i veckan. Men, springern är i allmänhet en hund som inte drar sig för att skita ner sig. De gillar oftast vatten, och ptja, en blöt, lerig och skitig springer-päls... Kort sagt, de drar ofta in ganska mycket skit, och jag skulle inte skaffa en springer spaniel till ifall jag inte hade möjlighet att duscha av den efter promenaderna.

• Sesamfrö

Det enda negativa jag kunde hitta var att Springer Spanieln ofta får mer grön starr än andra djur och att de har lätt för ögoninfektioner.

Positiva svar fanns det många. Men jag vill ju vara säker då.

PoodleMy skrev 2007-11-13 13:48:07 följande:
    Vad fick du fram  för positiva resp negativa saker om rasen när du googlade?
    Tack för ditt svar! Hur gammal blev hunden? Var det mycket veterinärvård inblandat?
    AlyssaA skrev 2007-11-13 13:48:51 följande:
    Vi har haft en springer spaniel-kille, väldigt trevlig hund! Det man dock får tänka på är att springern är ursprungligen en jakthund. Oftast går det alldeles utmärkt att ha en springer utan att jaga med den, men man måste ändå vara medveten om dess ursprung. Ska man ha den som "bara" sällskapshund så behöver den mer aktivering än dagliga långpromenader. Den måste få jobba lite mentalt också, kanske kan spårning eller lydnadsträning vara något?Fördelar har du många! Jag upplevde våran hund som väldigt social och familjekär, men ändå inte lika "på" som t.ex. retriverraserna. Mer avslappnad så att säga. Annars var han alltid pigg på äventyr, både stora och små. Kanske ska nämna att han var fullkomligt galen i vatten! Att ha honom lös i närheten av ett vattendrag/bäck/sjö var liksom inte att tänka på, ifall man inte vill stoppa in en sjöblöt hund i bilen...Den enda nackdelen jag egentligen kan komma på är just deras päls. Pälsen i sig är inte svårskött, det räcker med om man borstar igenom den ett par gånger i veckan. Men, springern är i allmänhet en hund som inte drar sig för att skita ner sig. De gillar oftast vatten, och ptja, en blöt, lerig och skitig springer-päls... Kort sagt, de drar ofta in ganska mycket skit, och jag skulle inte skaffa en springer spaniel till ifall jag inte hade möjlighet att duscha av den efter promenaderna.
  • Ex ungue leonem

Man får inte puffa för att ge tråden uppmärksamhet

Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • medea08

Han blev 11,5 år gammal, och avlivades på grund av hudbesvär. Han hade av och till under ett par års tid klåda, han kliade sig massor i perioder och mådde varken bra psykiskt eller fysiskt. Man kom aldrig fram till vad det var som utlöste klådan. Det är dock ingenting som verkar vanligare på spaniel-raserna än på andra. I övrigt var han en väldigt frisk hund!

Något man bör tänka på när man köper en springer spaniel är att föräldrarna är hd-fria. Dåliga höfter och armbågar förekommer nämligen lite då och då.

• Viggo och pyrets mamma

Jag växte upp med en springer spaniel hane som var helt underbar, lugn och go inne men med på bus ute om tillfälle gavs, dock som nämnts tidigare så är det mycket pälsvård, sen beror menatliteten lite på vad uppfödaren avlat på, avlar de dem som sällskapshundar eller som jakthundar, vår var ren sällskapshund och var jättenöjd med det. Han blev 12 år gammal och var aldrig sjuk förräns vi var tvungna att avliva honom pga borrelia, när vi kom till vetrinären så förstod denne inte hur hunden ens kunde stå på benen när han fick svaret från blodprovet, med tanke på hur dålig det visade sig att han var men detta hade inte kunnat upptäckas tidigare för han visade inga som helst symptom på att vara dålig förrän vi åkte till vetrinären med honom och då var det redan försent tyvärr. Mne jag kan varmt rekomendera denna ras, är själv sugen på en längre fram när vi bor lite större.

• Stugan
    Sesamfrö skrev 2007-11-13 13:36:12 följande:
    Hejsan.Nu är det så att min sambo vill skaffa en Springer Spaniel.Mycket fina hundar och vi har läst mycket vackert om dessa hundar.Är det någon som kan ge lite tips om en sån hund?Fördelar och nackdelar?Vad man bör tänka på osv.Tacksam för svar!
    ofta har de ångest problematik dvs de kan inte vara ensamma hemma.
  • Viggo och pyrets mamma

Mne det hade å andra sidan verkligen inte den hunden så dte kan ju också vara så att man behöver träna dessa hundar under en lite längre period på att klara av att vara ensamma, alltså inte gå lika fort farm som man kanske kan göra med andra raser, fast det är ju väldigt bra att veta att det problemet kan existera.

• mysmatte

Jag var förr mycket hundvakt till en springel spaniel kille. Enda nackdelen med honom var väl problemen med öronen som dom har. Han dog tyvärr på grund av sina öron problem men han blev ju i alla fall 14 år. Tror att man ska ha mycket tid för hunden, inte bara ge den promenader. Den här Hanne han trännades lite i jakt, spårning dom var tvugna att aktivera honom minst 4 timmar om dagen annars var han odräglig. Är en mycket fin hund, kanske inte passar någon som aldrig haft hund innan med tanke på deras jakt gren. Är ju inte en ren sällskapshund och passar inte som det heller. Den behöver ju precis som alla andra hundar motion, sysselsätning, tränning och sånt. Det är ju lite pälsvård med en sån hund också. Jag skulle jätte gärna vilja ha en springel spaniel tik men är lite orolig om det är många som har problem med öronen. Fast det går kanske att ta reda på!

www.ssrk.se där kan du ju finna kennlar, tips om rasen mm. kanske någon utställning eller jakt tävling ditt ni kan åka och fråga ut kennel ägarna, se på hunden.

• mysmatte

En rastypisk Engelsk Springer Spaniel är en stark, aktiv men ändå lugn och lättdresserad hund. Den är känd som jägarens hund framför andra p.g.a. sin mångsidighet. Samtidigt är den en utmärkt familjehund, då dess jaktsätt kräver en följsam hund.

Springern är mycket läraktig, mån om att göra sitt bästa och att vara ägaren till lags.
    Springer Spanielns förmåga att lära bestyrks också av att den med fördel kan meriteras i lydnadsringen.
    Till sättet är Springern mjuk och följsam, även om andra karaktärer förekommer, varav följer att man vid dressyren uppnår bästa resultat om man inte använder för hårda metoder. Känner den sig inte uppskattad kan den tappa arbetslusten eller bli för självständig.

Engelsk Springer Spaniel är en kraftfull hund med relativt stort behov av motion och är således inte någon hund som mår bra av att endast koppelrastas på stadspromenader.
    De mest önskvärda färgerna är: svart-vit, svart-vit och tan, brun-vit eller brun-vit och tan. Pälsen är relativt lättskött, men dock bör påpekas att Springern är en hund, som förutom den dagliga vården, skall trimmas med jämna mellanrum. Då Springern har relativt tunga öron, måste man ägna viss omsorg åt skötsel av dessa. Klippa ur håret på sidan av öronlappen och runt örat, samt torka ur det varje gång hunden badat eller på annat satt blivit våt i öronen.

• mysmatte

En rastypisk Engelsk Springer Spaniel är en stark, aktiv men ändå lugn och lättdresserad hund. Den är känd som jägarens hund framför andra p.g.a. sin mångsidighet. Samtidigt är den en utmärkt familjehund, då dess jaktsätt kräver en följsam hund.

Springern är mycket läraktig, mån om att göra sitt bästa och att vara ägaren till lags.
    Springer Spanielns förmåga att lära bestyrks också av att den med fördel kan meriteras i lydnadsringen.
    Till sättet är Springern mjuk och följsam, även om andra karaktärer förekommer, varav följer att man vid dressyren uppnår bästa resultat om man inte använder för hårda metoder. Känner den sig inte uppskattad kan den tappa arbetslusten eller bli för självständig.

Engelsk Springer Spaniel är en kraftfull hund med relativt stort behov av motion och är således inte någon hund som mår bra av att endast koppelrastas på stadspromenader.
    De mest önskvärda färgerna är: svart-vit, svart-vit och tan, brun-vit eller brun-vit och tan. Pälsen är relativt lättskött, men dock bör påpekas att Springern är en hund, som förutom den dagliga vården, skall trimmas med jämna mellanrum. Då Springern har relativt tunga öron, måste man ägna viss omsorg åt skötsel av dessa. Klippa ur håret på sidan av öronlappen och runt örat, samt torka ur det varje gång hunden badat eller på annat satt blivit våt i öronen.

• isisisis

Vi hade en amerikansk spaniel.
    Den fick tyvärr ögontumör och fick avlivas innan den var vuxen.
    Tydligen har spanieln ofta dessa problem.

• Sesamfrö

Okej, tack för alla svar! Nu har vi ju kommit en liten bit på vägen i val om hund.

Tusen tack

~mammas prinsessa~
Svar på tråden Erfarenhet av Springer Spaniel?