Det enda negativa jag kunde hitta var att Springer Spanieln ofta får mer grön starr än andra djur och att de har lätt för ögoninfektioner.
Positiva svar fanns det många. Men jag vill ju vara säker då.
PoodleMy skrev 2007-11-13 13:48:07 följande:
Vad fick du fram för positiva resp negativa saker om rasen när du googlade?
Tack för ditt svar! Hur gammal blev hunden? Var det mycket veterinärvård inblandat?
AlyssaA skrev 2007-11-13 13:48:51 följande:
Vi har haft en springer spaniel-kille, väldigt trevlig hund! Det man dock får tänka på är att springern är ursprungligen en jakthund. Oftast går det alldeles utmärkt att ha en springer utan att jaga med den, men man måste ändå vara medveten om dess ursprung. Ska man ha den som "bara" sällskapshund så behöver den mer aktivering än dagliga långpromenader. Den måste få jobba lite mentalt också, kanske kan spårning eller lydnadsträning vara något?Fördelar har du många! Jag upplevde våran hund som väldigt social och familjekär, men ändå inte lika "på" som t.ex. retriverraserna. Mer avslappnad så att säga. Annars var han alltid pigg på äventyr, både stora och små. Kanske ska nämna att han var fullkomligt galen i vatten! Att ha honom lös i närheten av ett vattendrag/bäck/sjö var liksom inte att tänka på, ifall man inte vill stoppa in en sjöblöt hund i bilen...Den enda nackdelen jag egentligen kan komma på är just deras päls. Pälsen i sig är inte svårskött, det räcker med om man borstar igenom den ett par gånger i veckan. Men, springern är i allmänhet en hund som inte drar sig för att skita ner sig. De gillar oftast vatten, och ptja, en blöt, lerig och skitig springer-päls... Kort sagt, de drar ofta in ganska mycket skit, och jag skulle inte skaffa en springer spaniel till ifall jag inte hade möjlighet att duscha av den efter promenaderna.