• cise

Kan man åka skidor med en ettåring??

Min man anser sig vara en väldigt bra skidåkare....Han tycker vi ska åka med våran ettårige son (då) i februari, så han kan ha han i ett ryggsele. Jag är helt emot detta. Har hört att det kan vara farligt med den kalla luften och är dessutom livrädd att olyckan ska vara framme. Kan man få lite synpunkter på detta. Är det någon som har åkt skidor med någon på ryggen? Vad finns det för risker förutom de jag skriver.? Tack

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-13 14:29:32:
    Och snöskoter har vi med åkt förra året...så det är ju inte riktigt samma sak. Då var han bara 7 veckor...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-14 15:59:29:
    Jag menar ingen bärsele utan en riktig ryggsäck.

• Svar på tråden Kan man åka skidor med en ettåring??
  • Nenne 71

Har ingen egen erfarenhet av detta. Men om det gäller längdåkning tror jag det går utmärkt, men om det är utför skulle jag vara mer tveksam pga farten om man kör omkull.

• Kajak

Varför ska det vara farlig för barnet att vara ute o andas friska luften?

Vi ska ut o åka snöskoter med våra 1,5 år o 3,5 mån gammal barnet nu till vinter.

Ifjol var hon lite mindre än 1 år åkte vi mycket snöskoter, hyrde stuga uppe i Funäsdalen.

Vi var ute hela dagen, det var slutet av mars då vi var där.

låt barnet tala om för er om han tycker det är jobbig att sitta in selen.

Att man hade hört om det kan inte alltid vara sant, jag tycker du borde istället prata med BVC.

• Miss Lau

Menar du längsåkning så skulle jag absolut kunna åka med ett barn på ryggen. Se bara till att skydda ansiktet mot kyla och ha bra solglasögon.

Är det utförsåkning du menar så hade jag inte gjort det. Oavsett hur bra jag är på att åka så finns det alltid andra dårar i backen. Och jag hade inte velat bli påkörd med ett barn på ryggen!

• Vintervit

Luften tror jag inte man behöver oroa sig för, de klarar att vara ute även om det är väldigt kallt.

Däremot skulle jag inte vilja att min son åkte med sin pappa i slalombacken. Även om min man (och din) är duktiga skidåkare så kan det hända saker, någon kan t.ex. köra på bakifrån.

Gäller det däremot längdåkning så tycker jag bara det verkar mysigt och kul för bebisen!

• MARIA99

Om det e slalom skulle jag aldrig åka så hur bra man än varit som åkare! Finns ju alltid andra galningar i backen + isfläckar man kanske inte ser..

• cise

Längdåkning är det ju inte, utom utförsåkning.  Jag är inte rädd för den friska luften utan för att det ska blåsa in i hals när man åker givetvis...

• Blomsteröga

Min brorsa hade sin son på ryggen när han precis hade fyllt 1 år.
    Det funkade, men inte mer. Pojken blev trött fort och jag tror att det blev tungt för huvudet med hjälm på. Det blev inte så många åk, men det går ju bra om man vill ta med sig barnet upp i backen och fika och så. Kylan var inget problem, men å andra sidan var det ca 10 grader plus och det är det ju oftast inte i februari.

• Triple Trouble

jag skulle aldrig låta mina barn åka på ryggen med slalomskidor. läste faktist om en olycka då det slutade illa... spelar ingen roll hur bra man själv åker, räcker med att en idiot rammar en från sidan så har bebben fått hjänskakning eller något värre.

• myskatt

Tycker det låter livsfarligt, men så åker jag inte skidor alls . Han kan ju vurpa av många orsaker och landa på rygg.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • malinn

hade absolut inte låtit någon ha mitt barn på ryggen i en slalombacke, visst kanske din man är en bra åkare men som sagt det finns andra som inte är det och is-fläckar.
    När vår äldsta dotter var nästan ett var vi i sälen med ett par vänner och deras ett-åriga dotter, vi gjorde så att vi turades om att vara med barnen i pulkabacken och åka. Vi hade det jättemysigt!

Svar på tråden Kan man åka skidor med en ettåring??