• Svinto

Hur sköter man en orkidé???

Jag har dagen till ära (födelsedag) idag fått en superfin orkidé av min man. Ingen billig sak dethär inte...

Saken är den att jag ALDRIG innan haft en orkidé.

Hur sköter man denna bäst?
    Den är planterad i en kruka men småstenar överst. Vet inte vad det är under dem...

Hur mycket vatten och ljus??

• Svar på tråden Hur sköter man en orkidé???
  • kattis81

vattna den genom att sätta den i några cm djupt vatten (alltså sätt ner hela innerkrukan i tex diskhon) och låt den suga åt sig i en halvtimme 1 gång i veckan. funkar för morsans orkideér, min dog för jag vattnade den lite då o då för jag visste inte hur man skulle göra med den.
    =)

• Signatur

Vad är det för sorts orkidé?

• Allium

Se till att det är orkidejord, det ser ut som barkbitar. Jag badar mina orkideer 1-2 ggr/månad och har dem i väster. De mår utmärkt och sätter nya blommor en gång om året som sitter kvar ca 6 månader.
    De 6 månaderna utan blommor är i alla fall bladen gröna och fina att se på

Lycka till!

• Marika78

Blommorna mår bra av att ha rötterna synliga (för solljus) så ställ gärna innerkrukan i en glaskruka el. liknande.

• Toke

Jag älskar orkideer..och har hunnit samla på mig en del!!!
    Blommorna ska stå ljust men ej i direkt solljus!
    Jag vattnar en gång i veckan och då spolar jag dem under kranen och låter de stå och rinna av sig en stund. När de har blommat färdig och stänge har torkat klipper jag av stängen och slutar att vattna i några veckor sedan börjar jag om igen och offtast får jag nya stänger med nya blommor!!!!! Jättekul
    Jättemycket lycka till!!!

• Fröja

Jag gör precis som Kattis mamma men jag duschar alltid både växt, blommor och rötter när jag vattnar. Dessutom låter jag också vattnet rinna av. Jag klipper inte bort stängerna, inga har hittills torkat/vissnat på flera år, och det är på stängerna som alla nya blommor kommer. Den brukar blomma 9 månader om året.
    Lycka till!

• Svinto

Har nu laggt in 2 bilder på underverket i mitt bildarkiv om någon vill se

Kattis 81- det är ingen innerkruka i den. Verkar vara planterad i en ytterkruka liksom.

Ska jag kanske bara ställa hela krukan under kranen o ducha av den en gång i veckan?
    Ska jag ta av cellofanen med en gång även om det ser snyggt ut?

• Svinto

Frågar igen då jag inte blev riktigt nöjd med svaren

Räcker det att jag duchar växten under kranen en gång i veckan då jag inte kan ställa ner den i vatten? Ska jag ducha HELA växten eller bara de gröna bladen och jorden?

Kanske dumma frågor men jag har som sagt inte haft någon orkidé innan

• MajaW

Fortfarande bäst att doppa ner den tycker jag! Vacker var den, peta lite under dekorationsstenarna och se om det finns en kruka där under. Är det vanlig jord måste du byta till orkidejord.. Kan du inte doppa ner hela krukan, låta den stå och dra, för att sedan tömma bort överblivet vatten. Är det en vanlig phaleonopsis så räcker det med att vattna var tredje vecka ungefär. Har jobbat i blomsterbutik rätt länge, och jag vet att det finns lika många skötselråd som det finns människor nästan.. Så antagligen blev du inte ett dugg klokare av detta svar.. jag brukar dock inte duscha hela växten, men tror nog att den mår bra av detta..

• MajaW

cellofanen bör du ta bort, eller öppna upp ordentligt

Svar på tråden Hur sköter man en orkidé???