• tinna

Recept på sega ljusa cookies tack

Hade en gång ett recept på sega cookies som var dögott. Dom blev stora och platta, llite knapriga i kansten och sådär ljuvligt sega i mitten. Har tappat bort det Har googlat och sökt recept överallt och testat flera olika men alltid blivit besviken. I det receptet jag hade hackade man i choklad eller nötter, verkligen hur goda som helst. Finns det nån som har ett sånt recept, som har bakat det och vet att det fungerar och vill dela med sig?

I tried to live alone, but lonley is so lonley alone
  • Svar på tråden Recept på sega ljusa cookies tack
  • Mamsingen

Här är ett recept, dock har jag inte hunnit prova det än.

Vetenskapligt Utprovade Chocolate Chip Cookies
    (Detta recept vann det stora Chocolate chip cookie-blindtestet hos Dag & Bea den 13 januari 2007!)
    Sätt ugnen på 175 grader. Blanda
    4.7 dl vetemjöl,
    1/2 tsk bikarbonat +
    1/2 tsk salt
    i en skål och ställ åt sidan.
    Rör sedan ihop
    150 g smält smör,
    2 dl farinsocker +
    1 dl strösocker
    i en annan skål. Häll i
    1 tsk vaniljsocker,
    1 ägg +
    1 äggula
    och vispa ihop allt så det blir lätt och fluffigt. Tillsätt mjölblandningen och rör snabbt ihop degen.
    Blanda i
    200 g hackad choklad.
    Forma degen till ca 15 små kakor, 4-5 cm i diameter. Lägg dem på bakplåtspapper och grädda dem i ca 13 minuter. Se till att de inte blir för hårda; de ska vara lite mjuka/sega.

• tinna

Låter supergott och som att det borde fungera Funderar dock på att ha i macadamianötter istället för choklad...

• tinna

Nån mer som har nåt recept kanske...?

• tinna

Finns det ingen annan som bakar cookies? Ska testa receptet ovan i eftermiddag

• Shaun the sheep

berätta om det blir bra
    fick ett recept här på fl förut, men dom blev inte sega :/

Vilmer ♥070529♥
  • tinna

Har nu testat och provsmakat. En plåt blev lite misslyckad och en plåt blev jättebra! Dom måste vara rätt tjocka innan man kör in dom i ugnen, man får inte platta till dom för mycket för då blir som bara lite sega. Men superdupergoda, stort tack för receptet

• Fjällräven

Hur blev det med nötter i? Är lite sugen på att baka dom igen, men har inte choklad så det räcker....Har däremot sötmandel, lite mörk choklad och lite vit choklad. Även After Eight men tror inte det blir så gott med mintsmak till dessa.

• Fjällräven

Sen en sak till, går det att byta ut drygt 1dl vetemjöl till vetemjöl special?
    Jag hade inte tillräckligt med vanligt mjöl hemma
    Eller blir dom helt konstiga då?

• Annse71

Jag brukar göra lingoncookies. De passar jättebra så här när advent närmar sig!!

Lingoncookies

Ingredienser
    35 stora eller 50 små

200 g rumstempererat smör
    3 dl råsocker
    2 ägg
    1/2 tsk salt
    1 tsk vaniljsocker
    3 dl havregryn
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 dl frysta lingon
    Gör så här
    Sätt ugnen på 200°. Rör smör och socker poröst. Rör i ägg, salt, vaniljsocker och havregryn. Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner det i smeten och forma till runda kulor. Lägg dem glest på plåtar med bakplåtspapper. Platta till dem och tryck i lingonen. Grädda i mitten av ugnen 10 ? 12 min. Låt kakorna kallna på papperet

• tinna
    Fjällräven skrev 2007-11-15 11:37:35 följande:
    Hur blev det med nötter i? Är lite sugen på att baka dom igen, men har inte choklad så det räcker....Har däremot sötmandel, lite mörk choklad och lite vit choklad. Även After Eight men tror inte det blir så gott med mintsmak till dessa.
    Det blev supergott med nötter i Tror inte heller att det gör nåt om du byter lite av mjölet, dom kanske bli lite högre bara. Jag har nog tagit vit och mörk choklad i om jag hade varit du...
  • InteVetJag

alla säger olika.. vad är bikarbonat? och vad hittar jag det?
    kan jag få ett svar nåpngång! ingen jag frågar verkar veta!

• Flutterby
    angelica1989 skrev 2007-11-15 13:26:55 följande:
    alla säger olika.. vad är bikarbonat? och vad hittar jag det?kan jag få ett svar nåpngång! ingen jag frågar verkar veta!
    Finns i vanliga matbutiker, fungerar som bakpulver!
  • Fjällräven

Tinna: Ja, var lite sugen på att blanda mörk/vit choklad jag me
    Men kommer ändå inte upp i 200g så får nog dryga ut det med lite hackad mandel ändå!
    Ja, visst borde det bli så att de blir lite högre bara. Tror jag ska ta å testa, dom är ju så himla enkla att göra dom här!

• Shaun the sheep
    angelica1989 skrev 2007-11-15 13:26:55 följande:
    alla säger olika.. vad är bikarbonat? och vad hittar jag det?kan jag få ett svar nåpngång! ingen jag frågar verkar veta!
    Som föregående sa, så finns det i vanliga butiker, antingen vid kryddorna eller där bakpulver och vaniljsocker finns!
    Vilmer ♥070529♥
Svar på tråden Recept på sega ljusa cookies tack